گردشگری و توریسم

جمع‌آوری پلاسمای مورد نیاز درمان کرونایی‌ها در مازندران آغاز شد

دکتر اسماعیل پوریانی  روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مخاطبین این طرح  افرادی هستند که حداقل یک ماه از بهبودی کامل آنان سپری شده است.

مدیرکل انتقال خون مازندران از بهبود یافتگان کووید 19 استان خواست با حضور در مرکز اهدای پلاسما انتقال خون بابل در پروژه جمع آوری و ذخیره پلاسما با هدف تامین نیازهای درمانی پیش بینی شده مراکز درمانی شرکت کنند.

وی هدف اصلی این طرح را تامین پلاسمای مورد نیاز مراکز درمانی خواند و گفت: امیدواریم بهبود یافتگان ویروس کرونا به شکرانه ی بازیابی سلامتی شان با انتقال خون مازندران که همواره مورد اعتماد مردم بوده است همراه شوند.

مدیر کل انتقال خون مازندران با بیان اینکه شرکت در این طرح کاملا داوطلبانه است ، تصریح کرد: داوطلبان اهدای پلاسما معاینه و مشاوره می شوند و پس از انجام برخی آزمایشات اولیه در صورت دارا بودن شرایط از آنان پلاسما دریافت می شود.

پلاسما بخش زردابه خون است که ۵۵ درصد خون را تشکیل می‌دهد و اهدای آن امری معمول و شناخته شده در جهان است و هیچگونه تاثیری در افت میزان خون اهداکنندگان نخواهد داشت.

 مدیر کل انتقال خون مازندران با امید به اینکه کشور هرچه زودتر از شیوع این ویروس رهایی یابد؛ افزود: اگر به هر دلیلی با موج دوم بیماری روبه رو شدیم و یا این ویروس چند ماه دیگر نیز مهمان ناخوانده نظام سلامت باقی ماند با توجه به افت تدریجی پادزهر در خون بهبودیافتگان می بایست از هم اکنون جهت تامین نیازهای درمانی مراکز، پلاسمای کافی در اختیار داشته باشیم.

پوریانی تاکید کرد: حتی اگر استان و کشور از این بیماری رهایی یابد و از پلاسماهای دریافتی در تزریق مستقیم به بیماران استفاده نشود می توان از این پلاسماها نیز مانند سایر پلاسماهای تولیدی و استحصالی در تولید سایر داروهای مورد نیاز کشور بهره گرفت و از این رو این پروژه هیچگونه اتلاف منابع مالی و انسانی  در پی نخواهد داشت.

وی گفت:  بهبود یافتگان ویروس کرونا استان مازندران می توانند به مرکز انتقال خون بابل به نشانی بلوار ولیعصر (کمربندی شرقی) بوستان ١٨ (خیابان شهید محجوبی) مراجعه کنند.

طبق برنامه ریزی سازمان انتقال خون کشور جمع‌آوری پلاسمای مورد نیاز درمان کرونایی‌هادر 14 شهر استان های مختلف کشور شامل ارومیه، تبریز، زنجان، مشهد، شیراز، اصفهان، تهران، یزد، کرمانشاه، سمنان، گرگان، بابل (مازندران)، اهواز و کرج آغاز شده است  و همه مردان و زنانی که سابقه بارداری یا زایمان نداشته باشند در اولویت شرکت در این پروژه نوع دوستانه قرار دارند.

بر اساس آخرین آمار اعلامی  روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکنون ۸۲ هزار و ۲۱۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۸۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، جان باختگان کرونا به ۵۱۱۸ نفر رسید.