گردشگری و توریسم

پسر رئیس جمهور تاجیکستان رئیس مجلس ملی شد

رادیو آزادی تاجیکستان روز شنبه به نقل از روابط عمومی نهاد ریاست جمهوری تاجیکستان اعلام کرد که در نخستین جلسه مجلس ششم عالی تاجیکستان که دیروز جمعه برگزار شد، رستمی امامعلی بر اساس یک رای گیری مخفی به عنوان رئیس مجلس این کشور انتخاب شد.

براساس این گزارش، پیشتر “دلبر رحیم” نماینده مجلس ملی این کشور “رستمی امامعلی” را به عنوان نامزد پست ریاست مجلس معرفی کرده بود، با این وجود در جریان رأی‌گیری مخفی دیروز، تمام اعضای مجلس شورای ملی رای خود را برای شهردار پایتخت اعلام کردند.

خاطر نشان می‌شود که از سال ۲۰۰۰ میلادی، مهمدسید آبایدولایف این پست را در اختیار داشت.

رستمی امامعلی در ۲۷ اسفند در نخستین جلسه مشترک شوراهای شهر و کلانشهر نمایندگان مردم به عنوان عضو مجلسی انتخاب شد.

مجلس ملی جمهوری تاجیکستان متشکل از ۳۳ عضو است که ۲۵ نفر از آنها با رای گیری مخفی در جلسات مشترک نمایندگان ایالت خودمختار و کوهستانی بدخشان، شهرها و مناطق آن، شهر دوشنبه پایتخت و مناطق آن، شهرها و مناطق تحت تابعیت جمهوریخواهان انتخاب می شوند.

۸ عضو مجلس عالی مجلس توسط رئیس جمهور تاجیکستان منصوب می شوند. هر رئیس جمهور سابق تاجیکستان عضو مادام العمر مجلس است، مگر اینکه داوطلبانه از این حق خود صرف نظر کند.

از آوریل ۲۰۱۷، رستمی امامعلی نماینده مجلس پایتخت بوده است. سه ماه قبل، وی مهمدسید آبایدولایف، رئیس کنونی مجلس ملی را به عنوان رئیس دولت پایتخت منصوب کرده بود.

قبل از انتصاب جدید، فرزند ارشد رحمان به عنوان رئیس سرویس گمرکات در دولت تاجیکستان و مدیر آژانس کنترل مالی دولت و مبارزه با فساد جمهوری تاجیکستان مشغول به کار بود.

از سال ۲۰۱۲، رستمی امامعلی ریاست فدراسیون فوتبال تاجیکستان را نیز در اختیار داشت.

برخی از کارشناسان رستمی امامعلی را نامزد احتمالی انخابات ریاست جمهوری بعدی تاجیکستان می دانند که پیش بینی می شود در پاییز آینده برگزار شود.

اما تاکنون نه رئیس جمهوری فعلی امامعلی رحمان، بلکه پسرش نیز برای نامزدی این پست اعلام آمادگی نکرده اند.