گردشگری و توریسم

بیش از ۱۷ میلیارد ریال سیم برق در کردستان سرقت شد

هیوا لهونیان روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: میزان سرقت سیم مسی سال گذشته نسبت به سال ما قبل از آن ۳۸.۸ درصد افزایش داشت ضمن اینکه پارسال ۲۰ دستگاه ترانسفورماتور با قدرت‌های مختلف به ارزش چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال نیز به سرقت رفت که نسبت به سال قبل از آن ۹ درصد کاهش نشان می‌دهد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان با بیان اینکه این سرقت‌ها خسارت زیادی به شرکت وارد می‌کند، یادآور شد: قیمت هر ترانسفورماتور ۵۰ کیلوولت آمپری ۲۱۰ میلیون ریال است.

لهونیان تاکید کرد: اولین اقدام این شرکت در راستای مقابله با سرقت سیم مسی، تبدیل شبکه به کابل خودنگهدار بوده که در طول سال اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

وی نصب استیسر بر روی شبکه سیمی فشار ضعیف را از دیگر برنامه‌های این شرکت برای جلوگیری از سرقت سیم عنوان کرد و افزود: تعامل با نیروی انتظامی و برقراری گشت‌های مشترک از جمله اقدامات این شرکت در این راستا است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کردستان گفت: دستگاه هشدار دهنده سرقت ترانسفورماتور توسط مخترع کردستانی ابداع شده که در مرحله آزمایش و خطا بوده و به تولید انبوه خواهد رسید.

در حال حاضر شرکت توزیع نیروی برق کردستان بیش از ۶۵۰ هزار مشترک در بخش‌های مختلف خانگی، صنعتی، اداری و عمومی دارد.