گردشگری و توریسم

استان مرکزی رتبه نخست فعالیت سمن‌های کشور را دارد

سید «علی آقازاده» یکشنبه شب در نشست ویدئوکنفرانسی با سمن‌های جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی افزود: نامه‌ای از سوی دکتر جهانگیری بر اساس تحقیقات صورت گرفته به لحاظ فعالیت سمن‌ها ارسال شده که استان مرکزی رتبه نخست را کسب کرده و این مهم به سمن‌ها ابلاغ می‌شود.

وی بیان کرد: کسب این رتبه نشان از توانمندی بالای جوانان استان دارد و باید از ظرفیت این بخش بیش از پیش بهره‌گیری شود.

استاندار مرکزی ادامه داد: فرمانداران باید از میان سمن‌های فعال هر شهرستان یک اتاق فکر تشکیل دهند و هر یک ماه یکبار نشستی با حضور این قشر برگزار کنند و در استان نیز این نشست ماهانه برگزار می‌شود و مدیری که به توانمندی جوانان اعتقاد نداشته باشد لایق خدمتگذاری نیست.

آقازاده عنوان کرد: هجمه‌های مختلفی علیه کشور وارد شده و اداره دولت در شرایط فعلی سخت است و هر چند وقت یکبار کشور متوجه بحران‌های طبیعی و غیرطبیعی می شود که در راس آنها تحریم‌ها قرار دارد.

وی گفت: به دلیل تحریم‌ها نیازها و منابع کشور با هم جور در نمی‌آید و دولت منابع مالی خوبی ندارد که در خیلی از جاهایی که نیاز است، هزینه کند.

وی افزود: فروش نفت تحریم است و کشور ذخایر ارزی زیادی دارد که به دلیل تحریم‌ها در کشورهای مختلف قرار دارد.

استاندار مرکزی اضافه کرد: در بحران کرونا هم مشکلاتی در خصوص دارو وجود دارد و برای واردات آنتی ویروس برای ساخت کیت آزمایشگاهی توسط جوانان جهاد دانشگاهی استان مرکزی سختی‌های زیادی کشیده شد اما با وجود همه مشکلات، کیت‌های آزمایشگاهی توسط این استان در حال ساخت است که در مدت ۱۵ دقیقه می‌تواند مبتلایان به این ویروس را شناسایی کند.

آقازاده گفت: جوانان کشور در چند روز آینده توانایی تولید ۲ تا سه میلیون کیت آزمایشگاهی را در روز به دست می‌آورند که این توفیق بزرگی است.

وی عنوان کرد: اگر تلاش‌های سمن‌ها و جوانان در همه بحران‌های کشور مثل سیل، زلزله و کرونا که اواخر گریبانگیر کشور شده، نبود امروز استان مرکزی به نقطه مطمئن و ایمن نمی‌رسید. 

استاندار مرکزی ادامه داد: میزان بهبود یافتگان از بیماری کرونا در جهان حدود ۳۰ درصد است و این آمار در ایران به عنوان چهارمین کشور دنیا ۵۰ درصد و در استان مرکزی ۷۰ درصد است.

آقازاده تصریح کرد: از یک‌هزار و ۴۳۰ مبتلای به کووید ۱۹ در استان مرکزی، تاکنون بیش از یک‌هزار نفر بهبود یافته‌اند و این کار بزرگی است.

وی اظهار داشت: تاکنون ۸۷ درصد از جمعیت کشور در راستای طرح سلامت غربالگری شده‌اند که این آمار نیز در استان مرکزی بیش از ۹۰ درصد است و موفقیت‌هایی که در عین ناباوری خیلی کشورها دست یافته، بیانگر استعداد بالای جوانان این مرز و بوم است.

استاندار مرکزی افزود: این استان در خصوص بیماری کرونا در روزهای نخست به لحاظ مرگ و میر، تعداد مبتلایان و اشغال تخت بیمارستانی رتبه دوم و سوم کشور را داشت اما تدابیر و اقدامات به موقع هم‌اکنون در جایگاه ۱۲ تا ۱۳ قرار دارد و پیش‌بینی می‌شود در چند روز آینده به نیمه‌های جدول برسد.

آقازاده عنوان کرد: استان مرکزی در سال ۹۸ به رقم تمام تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی، موفق به ایجاد بیش از ۱۵ هزار شغل پایدار شد.

وی بیان کرد: ۷۶ درصد معوقات کارگران این استان به نسبت سال ۹۷ کاهش یافت و صادرات غیرنفتی استان مرکزی  مانند سال ۹۷ به حدود یک میلیاد دلار رسید.

وی گفت: استان مرکزی پارسال یک و نیم میلیارد دلار سرمایه‌گذاری داشت که این میزان شد که بیش از آمار سرمایه‌گذاری ۴۰ سال گذشته در سرمایه گذاری خارجی بود و در زمینه نرخ بیکاری نیز سه دهم درصد کاهش داشت و از هشت و چهار دهم درصد به هشت و یک دهم درصد رسید.

استاندار مرکزی ادامه داد: بر اساس آمار موجود، حدود ۶۰ هزار نفر جوان بیکار در این استان وجود دارد که اگر زمینه اشتغال این قشر فراهم شود، نرخ بیکاری این استان به حدود ۳ درصد می‌رسد و البته نرخ بیکاری در برخی نقاط این استان پایین و در اراک، شازند و خمین بالاتر از میانگین استان است.

آقازاده یادآور شد: ۴۰ درصد از جوانان بیکار استان مرکزی دارای تسهیلات دانشگاهی هستند که این رقم قابل توجه است و در سال جدید باید تلاش‌های زیادی برای اشتغال این افراد صورت گیرد.

وی گفت: اگر تحریم‌ها نبود و مشکلات اقتصادی ایجاد نمی‌شد، مسیر پیشرفت کشور بهتر بود اما جوانان توانمند این مرز و بوم و استان مرکزی می‌توانند از موانع و دست‌اندازها به خوبی عبور کنند. 

استاندار مرکزی اضافه کرد: تحریم‌ها تمام می‌شود و رو سیاهی آن بر دشمنان باقی می‌ماند و امروز دشمنان با وجود ثروت زیاد، بر تن پرستاران خود برای مقابله با ویروس کرونا کیسه زباله می‌کنند این اقدام شرمندگی برای این دولت‌های شعارگو است و حقیقت هیچ زمانی پنهان نمی‌شود. 

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: جوان فردی است که دارای نشاط است و جوانی که به هر دلیلی نشاط نداشته باشد، جوان نیست.

«بهروز اکرمی» افزود: جوان نباید به وضع موجود راضی باشد و باید به دنبال تغییر باشد و جوانی که به دنبال تغییر نباشد پیر و سالمند است.

وی بیان کرد: جوان باید دنبال کار واقعی باشد و سمن‌ها باید ظرفیت خود را شناسایی کنند خود را رقیب ادارات ندانند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی ادامه داد: از توانمندی جوانان باید در دوران پساکرونا بیش از پیش بهره‌گیری کرد و هم‌اکنون در زمان شیوع این بیماری نیز باید از حضور تشکل‌های جوان برای آگاه سازی مردم و جامعه از خطرات بهره‌گیری کرد.

اکرمی اظهار داشت:  تشکل‌های جوان باید به مردم اطلاع دهند که بحران کرونا تمام نشده و نباید به جز موارد ضرور از خانه‌ها خارج شوند، زیرا یک اشتباه می‌تواند فاجعه ایجاد کند.

در نشست استاندار مرکزی با تشکل‌های جوانان، مسایل و مشکلات این قشر مطرح شد.

استاندار مرکزی با دارا بودن ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت است.