گردشگری و توریسم

کرونا؛ گورهای دسته جمعی و متوفیان مسلمان آمریکا

۵۳۳ هزار و ۲۵۹ نفر مبتلا به بیماری کووید-۱۹ تا کنون در ایالات متحده آمریکا شناسایی شده‌اند و بیش از ۲۰ هزار نفر هم جان خود را از دست داده‌اند.

تعداد بالای جان باختگان ناشی از این بیماری، مشکلات جدی برای کفن و دفن این مردگان ایجاد کرده است. از شرایط سخت و خاص تدفین گرفته تا فضای محدود قبرستان‎‌های معمولی در این شهر.

مشکل دیگری که در آمریکا و نیویورک محسوس است، تعداد اندک وابستگان به افراد است. برخی در این شهر بستگانی ندارند و به امید زندگی بهتری از کشورشان مهاجرت کرده‌اند، تک و تنها.
همین مساله حتی شناسایی مردگان را دشوار کرده و مسئولان شهری را بر آن واداشته است تا خود، مسئولیت دفن آنها را به عهده گیرند.

جدیدترین نمونه‌ای که این روزها مشاهده شد، گورهای دسته جمعی در جزیره هارت نیویورک بود. جزیره‌ای در میانه رودخانه هادسن که دسترسی به آنجا ساده نیست و باید با قایق و تجهیزات خاصی به آنجا رفت.
جزیره‌ای که محل قدیمی گورهای دسته جمعی است و گفته می‌شود از جنگ‌های داخلی آمریکا هم محل دفن صدها هزار جان باخته بوده است.

فقدان تجهیزات پزشکی مناسب، سردرگمی دولت آمریکا در چگونگی برخورد با این ویروس همه‌گیر و تاخیر در ایجاد تمهیدات لازم، کار را به جایی رسانده است که ابتلای بیش از نیم میلیون نفر در این کشور به این بیماری، قطعی شده است.
تعداد مرگ‌و میر آن حتی از ایتالیا هم بیشتر شده، کل کشور در حالت اضطرار قرار گرفته است و هنوز مشخص نیست که تا چه زمانی فعالیت‌ها از سر گرفته می‌شود.

اما بخش دیگری هم در آمریکا حضور دارند که صدایشان کمتر شنیده شده است. تعداد مسلمانان این شهر که در اثر کووید-۱۹ جان باخته‌اند هم قابل توجه است. اگرچه تاکنون آماری از متوفیان بر اساس دین و مذهب منتشر نشده است اما مراکزی که مسئول دفن و کفن اسلامی هستند، اعلام می‌کنند که این روزها تعداد جان باختگان مسلمان افزایش یافته است و روزانه بین هفت تا ۱۵ نفر را به هر یک از این مراکز منتقل می‌کنند.

قبرستان یادبود مارلبرو در بروکلین یکی از جاهایی است که اموات مسلمان در آنجا دفن می‌شوند. برای دفن جان باختگان ناشی از کرونا، با بیل‌های مکانیکی، حفره‌های عمیقی را حفر و اجساد را با تابوت در آن دفن می‌کنند.

نماز بر این اموات از فاصله بسیار دوری خوانده می‌شود و خانواده‌ها حق ندارند به آنها نزدیک شوند. تنها ۱۰ نفر از بستگان اجازه دارند وارد محوطه قبرستان شوند و در نماز و آئین تدفین حضور داشته باشند و تعداد زیادی از بستگان این جان باختگان، نمی‌توانند در آخرین وداع‌ها حضور یابند.

“عواد السید المطبقی” مدیر مرکز خدمات بین‌المللی تدفین در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، از مرگ‌ومیر بالای ویروس کرونا در میان مسلمانان شهر نیویورک خبر داد و گفت این نرخ، چنان بالاست که اجساد را بیمارستان‌ها در کانتینر تریلی جابجا می‌کنند.

وی که برای خدمات کفن و دفن در بروکلین نیویورک که این روزها به شدت درگیر انتقال اجساد مسلمانان ساکن شهر نیویورک به گورستان‌های این شهر و انجام مراسم تدفین آنهاست، افزود: از آغاز شیوع کووید- ۱۹ به شخصه ۵۵ نفر را دفن کرده‌ام.

این مسئول کفن و دفن مسلمانان در یکی از بخش‌های نیویورک، ادامه داد: ما مرگ‌ومیر خیلی بالایی داریم. من باید با کامیون بروم و اجساد را منتقل کنم.

المطبقی که با لحنی غمگین و خسته سخن می گفت، افزود: ما در محل خدماتمان سردخانه‌ای برای سه نفر داریم اما این روزها نمی‌توان اجساد را چون گذشته به آنجا منتقل کرد. خانواده‌ها به ما فشار می‌آورند که بروم و عزیزانشان را از بیمارستان تحویل بگیرم اما مسئولان، اجساد را در کانتینر تریلی می‌گذارند و به “راگرز آیلند” می‌برند. ما مجبوریم که به آنجا برویم و اجساد را بگیریم. خیلی سخت است.

وی ادامه داد: ما امروز هفت جسد را تحویل گرفتیم و به گورستان بردیم. این اجساد در کیسه‌های بسته شده به ما تحویل داده می‌شوند و ما مستقیم آنها را به گورستان می‌بریم و دفن می‌کنیم.

این مسئول خدمات تدفین مسلمانان در بروکلین نیویورک درباره اینکه تعداد مرگ‌ومیر مسلمان‌ها در شهر نیویورک از ابتدای شیوع ویروس کرونا چقدر بوده است، ابراز بی‌اطلاعی کرد اما گفت تعداد آنها بالاست.

عواد السید المطبقی خاطر نشان کرد: من می‌دانم که دیگر مراکز خدمات کفن و دفن هم خیلی شلوغ هستند. همکارانمان می‌گویند آنها مرتب در حال جابجایی اجساد و آوردن آنها به گورستان هستند. خود ما به طور متوسط هر روز ۶ تا هفت نفر را دفن می‌کنیم.

جمعیت مسلمانان شهر نیویورک حدود ۷۶۹ هزار نفر تخمین زده می‌شود که معادل ۹ درصد از جمعیت هشت میلیونی این شهر است.

وی در پاسخ به اینکه غسل و دفن اجساد افرادی که مبتلا به کووید-۱۹ بوده اند را چگونه انجام می‌دهند، گفت: ما تیمم را بدون خارج کردن بدن از کیسه یا تابوت انجام می‌دهیم. ما از علما و مشایخ کسب اجازه کرده‌ایم. همین‌طور با احتیاط و با استفاده از روپوش و ماسک کار تدفین را انجام می‌دهیم.

المطبقی با اشاره به پخش ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی از اجساد موجود در داخل مرکزشان هم گفت: در اسلام، جسد حرمت دارد و یک مسلمان هیچ‌گاه حاضر نمی‌شود که از آنها فیلم‌برداری و پخش کنند.

این مسئول کفن و دفن بخشی از مسلمانان در نیویورک، افزود به علاوه، در این فیلم گفته شده است که این اجساد مسلمانان نیویورک هست اما در واقع این اجساد غیرمسلمانان بود که از مرکز کفن و دفن کنار مرکز ما فیلم‌برداری شده است.

ایالت نیویورک که شهر نیویورک در آن واقع است، بالاترین تلفات ناشی از کروناویروس را در میان ایالت های آمریکا داشته است. بر اساس آخرین آمارها، بیش از هشت هزار و ۶۰۰  نفر جان خود را در نیویورک از دست داده‌اند.

بنا به گزارش رادیوی دولتی آمریکا، تلفات نیویورک در حدود چهار برابر بیشتر از ایالت نیوجرسی است که در رده دوم تعداد تلفات کووید-۱۹ قرار دارد.

“اندرو کوومو” فرماندار نیویورک روز شنبه در نشست خبری روزانه خود گفت۷۸۳  نفر جان خود را در طی ۲۴ ساعت گذشته در این ایالت از دست داده‌اند.