گردشگری و توریسم

کرونا و الزامات بازگشت کارمندان پایتخت به محل کار

زمان مصرف «هیدروکسی کلروکین» و «آزیترومایسین» بود؛ داروهایی که دو روز پیش پزشک برایش تجویز کرد و تاکید داشت که او کرونا ندارد اما از همان داروهایی برایش در دفترچه نوشت که این ایام بیماران کرونایی مصرف می کنند.

«مصطفی» نزدیک ۱۰ سال است که تنها در تهران زندگی می کند؛ از زمان دانشجویی یاد گرفت که چطور از پس کارهای خود بر بیاید و همین شد که وقتی در تهران مشغول به کار شد، برگشتن به شاهرود شهر آبا و اجدادی اش را هم فراموش کرد و ساکن شهرستان ری شد.

حالا سالی یکبار و حداکثر دوبار به دیارشان باز می گردد تا اهل فامیل را ببیند و نوروز امسال هم یکی از همین سال ها بود.

از چند روز قبل از عید با وجود آنکه همه مسئولان، رسانه ها و سلیبریتی ها از «ماندن در خانه» سخن می گفتند، به شهر خود بازگشت و در این مدت به پیشگیری با گیاهان دارویی از دمنوش آویشن و زنجبیل گرفته تا مصرف سیر و پیاز دلخوش بود؛ با وجود اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در هشتم فروردین بازهم در شاهرود ماند و در آخرین روز تعطیلات نوروزی راهی تهران شد.

از آنجا که کارمند بخش خصوصی بود، دورکاری مورد نظر دولت در آنجا اجرایی نشد زیرا مدیر آن معتقد بود در شرکتی با کمتر از ۲۰ کارمند، دورکاری معنا ندارد.

در چند روز نخست، ابتدا بی حالی و خستگی و بعد تب و سرفه به سراغش آمد؛ با اصرار همکارانش به پزشک مراجعه کرد و اکنون چند روزی است که خانه نشین شده؛ پزشکان گفته اند که کرونا ندارد چون ریه اش درگیر نیست اما داروهایی که این روزها برای بیماران کرونایی تجویز می شود، باید مصرف کند. پزشک معالجش گفته است که حداقل یک هفته باید در خانه بماند و اگر وضعیت جسمانی اش رو به وخامت نهاد برای دادن تست کرونا به بیمارستان دولتی مراجعه کند.

اکنون این عذاب وجدان و برزخ کرونایی بودن یا نبودن رهایش نمی کند: اقوامش که دو هفته کنارشان بوده، همکارش که دیابت دارد، رانندگانی که هر روز سوار تاکسی آنها شده و حتی ممکن است در و دیوار واگن های مترو و هوای شهر را آلوده کرده باشد.

از این افراد در کلانشهر تهران کم نیستند؛ استان تهران به عنوان مرکز سیاسی و اقتصادی کشور نه تنها هر روز میزبان کارگران و کارمندانی از شهرک ها و شهرهای اقماری خود است، بلکه افراد زیادی از استان های دیگر برای کار به تهران آمده و ماندگار شده اند.

تراکم جمعیت در تهران و شهرهای اطراف آن در روزگار کرونا، نه تنها کار را برای کادر درمانی بلکه برای سایر مسئولان نیز برای کاهش آثار و تبعات اجتماعی و اقتصادی ناشی از این بیماری سخت کرده است.

دوم فروردین وزیر ارتباطات اعلام کرد «در نوروز حدود یک میلیون نفر از تهران خارج شدند که این میزان در پیش از نوروز چهار میلیون نفر بوده است». یعنی با رصد مصرف اینترنت تلفن همراه کاربران مشخص شد که پنج میلیون نفر تهران را ترک کرده و راهی شهرهای دیگر شدند.

همان زمان علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران هشدار داد با بازگشت این مسافران شاهد اوج گیری بیماری در تهران خواهیم بود و اکنون در آخرین روزهای فروردین آمارها نشان می دهد که هنوز روند ابتلا در تهران کاهشی نشده و به مرحله کنترل بیماری نرسیده ایم.

به تازگی نیز زالی با اشاره به افزایش مراجعات به بیمارستان‌ها در روزهای اخیر گفته «آثار تغییر رفتاری مردم درباره این بیماری، در مورد میزان افراد بستری در بخش مراقبت های ویژه سه هفته بعد و در مورد تعداد فوتی ها یک ماه آینده مشخص می شود؛ این بدان معناست که اگر امروز با تغییر میزان جمعیت در سطح شهر رو به رو باشیم نتیجه آن تا دو سه روز آینده تغییری در آمارها ایجاد نمی کند بلکه نتایج آن با تاخیر مشخص می شود».

وی یادآوری کرده است که در تهران تردد های غیرضروری، بازگشت مسافران نوروزی و حجم قابل توجه جمعیت درون شهری باعث تکانه های سینوسی شده و پیش بینی ها و تحلیل های آماری را با مشکلاتی رو به رو می کند.

داستان کسانی که برای «کار» در تهران زندگی می کنند در عهد کرونا، به همینجا ختم نمی شود؛ از هفته چهارم فروردین اغلب ادارات با دو سوم کارکنان فعالیت خود را آغاز می کنند و تاکید بر این است که الزامات بهداشتی در محل کار اجرایی شود تا احتمال ابتلای افراد به بیماری در محیط کار به حداقل برسد.

دکتر  حسن روحانی رییس جمهوری تاکید دارد که سلامت مردم، اولویت نخست کشور به شمار می‌رود اما اشتغال، تولید و کسب و کار در سالی که به نام «جهش تولید» نام‌گذاری شده است نیز باید مد نظر قرار گیرد.

بر اساس اعلام دولت، حضور فرد مبتلا در محل کار تخلف است و کسی که می‌داند مبتلا است و آزمایش او مثبت شده نباید سر کار برود. آنطور که رییس جمهوری اعلام کرده، بازگشایی تدریجی مشاغل باید با دقت و رعایت کامل تمام دستورالعمل‌ها و اصول بهداشتی انجام شود.

طبق آخرین نظرسنجی در ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلانشهر تهران، «۳۲ درصد مردم هنوز اعتقاد یا تجربه شستن دست به مدت ۲۰ ثانیه را ندارند که می تواند آمار خطرناکی باشد».

بر این اساس می توان گفت که هنوز نزدیک به یک سوم جمعیت تهران به ابتدایی ترین الزامات  بهداشتی برای مقابله با بیماری کرونا پایبند نیستند و اگر بناست که بازگشایی تدریجی محیط کار سبب رشد شیوع بیماری نشود، ابتدا باید بهداشت فردی و سپس بهداشت عمومی مورد تاکید سیاست گذاران و مردم باشد.

بر اساس اعلام رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، تا ظهر جمعه ۲۲ فروردین ۶۸ هزار و ۱۹۲ نفر در ایران به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۲۲ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد کل جان باختگان کرونا در کشور به ۴۲۳۲ نفر رسیده است.

به گفته کیانوش جهانپور، خوشبختانه روند بهبود یافتگان سرعت بالایی گرفته و تا کنون ۳۵ هزار و ۴۶۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده اند.