گردشگری و توریسم

مواضع توئیتری‌ها پس از پایان تعطیلات نوروز چه تفاوتی با قبل از شروع آن کرده است؟

ویروس کرونا نوروز امسال را متفاوت از همیشه کرد و کسر قابل توجهی از مردم نوروز خود را به ناچار در قرنطینه خانگی به سر بردند. در چنین شرایطی کاربران توییتر بیش از همه مطالب انتقادی از مسئولان را در این شبکه اجتماعی منتشر کردند.

به گزارش سرویس داده‌کاوی ایرنا، روند انتقاد کاربران از عملکرد مسئولان از قبل تعطیلات نوروز تا به امروز افزاش یافته است. در این بین انتقادات کاربران مختلف از رویکرد کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده آمریکا در قبال کرونا نیز برجسته شده است.

بررسی‌های حاصل از داده‌کاوی از میان ۲۴۴هزار  و ۱۳۱  مطلب  پرلایک توئیتری با حداقل هزار لایک در بازه زمانی ۱۲ تا ۱۶ فروردین نشان می‌دهد که انتقاد از مسئولان کشور و  توصیف وضعیت کشور دو مضمون اصلی است که در توئیت‌هایی با  کلیدواژه‌های  کرونا، کرونا_ویروس، کروناویروس و ویروس_کرونا منتشر شده است.

نتایج داده‌کاوی

۳۴ درصد از لایک‌های مربوط به کرونا، به توئیت‌هایی اختصاص داشت که در آن از مسئولان کشور به دلیل ناکارآمدی در مقابله با ویروس کرونا انتقاد شده بود. این میزان انتقاد در مقایسه با قبل از تعطیلات عید، افزایش یافته است. کاربری در این راستا نوشته است:

#مجلس، اجمالاً مثل مدارس تعطیل است! در حالی که می تواند مثل سایر نهادهای امدادی و یا حداقل مثل مردم عادی، از طریق فضای مجازی، نقش‌آفرینی کند. مجلس نباید در برابر مهمترین چالش تاریخی کشور ساکت و منفعل باشد.

 ۱۰درصد لایک‌ها نیز مربوط به اخبار مبنی بر ویروس کرونا است که از این حیث، تفاوتی با قبل از تعطیلات عید وجو ندارد و در آن زمان نیز حدودا اخبار مربوط به کرونا همین میزان لایک دریافت کرده بود.

۱۵ درصد لایک ها نیز مربوط به توصیف وضعیت کشور در زمان شیوع ویروس کرونا است. کاربری در این راستا نوشته است:

یک روز در کردستان میجنگیدیم خرمشهر رو هم زدن. و الان بیش از ۱ ماه است درگیر مبارزه با #کرونا هستیم و حالا #سیل بخش های زیادی از جنوب کرمان رو درگیر کرده جمعیت امام رضایی ها چند روزی است در مناطق سیل زده جهت خدمت رسانی حضور دارد.

۱۱ درصد لایک‌ها نیز به انتقاد از کشورهای غربی  و اروپایی به خاطر عملکرد در مقابل کرونا توسط اصولگرایان مربوط است. کاربری در این راستا نوشته است:

ساعاتی پیش فرانسه ۴میلیون #ماسک اهدایی سوئد به اسپانیا و ایتالیا را بین راه در شهر لیون دزدید! البته با اعتراض سوئد، مکرون حاضر شده ۲میلون از ماسکها را برگرداند و بقیه را باج سیبیل دمکراتیک بردارد! اینجا غرب است به عصر طلایی دزدان دریایی خوش آمدید! #کرونا فرصت شناخت بربرها!

۶ درصد کاربران نیز درباره افرادی که در میان آشناهایشان به کرونا مبتلا و فوت شده اند، نوشته اند. کاربری در این رابطه توئیتی را منتشر کرده است:

پسر خالم پرکشید نتونستم واسش کاری کنم کرونا خیلی قوی تر بود

۵ درصد کاربران نیز از مطالب طنز توئیتر استقبال کرده‌اند. این در حالی است که پیش از تعطیلات عید، لایک توئیت‌های طنزآمیز دوبرابر بیش از این مقدار بود به نظر می‌رسد با طولانی شدن شیوع کرونا، مطالب طنزآمیز کمتر مورد توجه قرار گرفته است. کاربری در این رابطه توئیتی را به همراه فیلمی  منتشر کرده است:

بچه به پدرش به آلمانی میگه وقتی کرونا اومده و دنیا داره تموم میشه من چرا باید تکالیفم رو انجام بدم؟؟ پدره میگه چون احمق از دنیا نری

۴درصد لایک‌ها مربوط به امید مردم به بهبود اوضاع است. کاربری در این راستا نوشته است:

امروز رفتار مسئولانه و ستودنی شهروندان تهرانی را نقطه روشنی برای کنترل #کرونا می بینم. بزودی با همکاری شما ان شاالله شاهد پژواک بازیگوشی های کودکان در شهر خواهیم بود.

۳درصد لایک‌ها نیز به حمایت از از مسئولان اختصاص داشته است. کاربری در این رابطه توئیتی را منتشر کرده است:

درمان تمام افغانستانی‌های مبتلا به کرونا در ایران رایگان شد. پوشش درمانی ۴/۵ میلیون مهاجر برای کشورهای ثروتمند هم بسیار مشکله. چه برسه به ایران ما که تحت شدیدترین تحریم‌هاست. با وجود تمام نقدهایی که به دولت روحانی دارم در برابر رفتار انسانی و شریفش سر تعظیم فرود میارم.

۲درصد کاربران از کشور چین انتقاد کرده اند. کاربری در این راستا نوشته است:

چینی‌ها مثل همیشه دروغ گفتند و با پایین آوردن تعداد کشته‌های #کرونا، نقش بزرگی در دست‌کم گرفتن این ویروس در سراسر جهان داشتند. در ووهان چین روزانه تعداد فراوانی خاکستر مردگان، تحویل مردم می‌شود که هیچ نسبتی با آمار ۳۰۰۰ فوت شده‌ای که چینی‌ها اعلام کرده‌اند ندارد.

۲ درصد لایک‌ها نیز از مردم به دلیل رفتارشان در اوضاع کرونا انتقاد کرده‌اند در حالی که پیش از آغاز تعطیلات این میزان ۸ درصد بود و به نظر می‌رسد که کاربران توئیتری پس از گذشت دو هفته انتقاد کمتری به مردم دارند. کاربری در این رابطه توئیتی منتشر کرده است:

خب! چه خبر ؟ رفتید سیزده رو به در کردید و جوجه رو زدید و کرونا گرفتید برگشتید؟ به سلامتی انشالله!‌

۲ درصد لایک‌ها نیز مربوط به انتقاد از رسانه‌هاست. کاربری در این راستا نوشته است:

آمار فوت شدگان در انگلیس مرز ۳۶۰۰نفر را رد کرد و از ایران پیشی گرفت، بهتر نیست کارمندان bbcفارسی و مهدکودک منوتو که در لندن مستقر هستند توضیح دهند چرا انگلیس که پرواز به چین نداشته و مدیرانش کارشونو بلدند بیشتر از ایران کشته داده؟ #کرونا عجب بساط تاجران خبرسازی را بهم ریخت!

جمع‌بندی

داده کاوی توئیت‌های مربوط به کرونا نشان می‌دهد که همچنان انتقاد از مسئولین در مبارزه با کرونا بیشترین توجه را در میان کاربران به خود جلب کرده است؛ هرچند برای اولین بار حمایت از برخی مسئولان را در مواجهه با کرونا شاهد هستیم که البته میزان خیلی کمی را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر، کاربران توئیتری مردم را به خاطر رفتارشان در مواجهه با کرونا کمتر شماتت می‌کنند. نکته جالب توجه دیگر آن است که با طولانی شدن ایام شیوع کرونا، مضامین منشتر شده در مورد کرونا از تنوع بیشتری برخودار شده و مطالب طنزآمیز کمتر مورد توجه کاربران توئیتر قرار گرفته است.