گردشگری و توریسم

تولیدات فرهنگی قزوین نیازمند افزایش است

محمد حسین اسماعیلی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نام‌گذاری امسال با عنوان “جهش تولید” از سوی مقام معظم رهبری، افزود: بدون توسعه فرهنگ و هنر نمی توانیم در عرصه های مختلف از جمله اقتصادی به شاخص های هدف گذاری شده دست پیدا کنیم بنابراین تقویت این حوزه را نیز باید با جدیت دنبال و پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: در همین راستا دستگاه های اجرایی باید برای فعالیت ها و برنامه های خود یک پیوست فرهنگی داشته باشند.

این مسوول با تاکید بر تقویت ساختارهای فرهنگی و هنری جامعه اظهار داشت: فرهنگ‌زیر بنای توسعه در جوامع محسوب می شود و برای جهش و رونق تولید باید به بهبود زیرساخت های فرهنگی توجه جدی شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین در ادامه با اشاره به برنامه ها و سیاست های فرهنگی استان در سال جدید، افزود: بر اساس سیاست های کلان فرهنگی و برنامه های بالادستی نظام ، در سال ۹۹ توسعه و تقویت مشارکت عمومی در حوزه فرهنگ از طریق ساماندهی، ارتقا شوراها و انجمن های فرهنگی و هنری با قدرت و قوت بیشتری باید ادامه پیدا کند و امور اجرایی و تخصصی در این حوزه به طور کامل به مردم و هنرمندان تشکل های تخصصی در حوزه فرهنگ و هنر واگذار شود. 

این مدیر فرهنگی ادامه داد: امسال ساماندهی امور زیربنایی مربوط به بخش فرهنگ، کیفی سازی و محتوابخشی به برنامه های فرهنگی و هنری و رسانه ای در راستای نهضت تولید محتوا، پرهیز از تکرار و موازی کاری در برنامه های، واگذاری امور اجرایی به هنرمندان و انجمن های هنری، تمرکززدایی و توجه بیشتر به شهرستانها در راستای عدالت فرهنگی مورد توجه ویژه قرار خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: تعامل تمامی نهادهای فرهنگی در جهت هم افزایی فرهنگی و ارائه برنامه های بدیع و خلاقانه و جریان ساز، توجه جدی به ظرفیت فضای مجازی، ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی، تقویت سرمایه اجتماعی، توسعه و ارتقای فرهنگ عمومی از سیاست های اصلی فرهنگی استان قزوین در سال ۹۹ به شمار می رود.

اسماعیلی تاکید کرد: در سالج اری با توجه به شعار سال با عنوان جهش تولید، علاوه بر برنامه های جشنواره ای به موضوع حمایت از آموزش و تولیدات فرهنگی و هنری و تقویت اقتصاد فرهنگ به طور جدی توجه داریم و امیدواریم در این راستا بتوانیم گام های موثری برداریم. 

وی خاطرنشان کرد: همچنین در هر فصل یک تا ۲ برنامه شاخص فرهنگی و هنری و سینمایی با حضور هنرمندان و اساتید و مسوولین استانی و ملی برگزار خواهد شد و علاوه بر این، برنامه های ویژه ای نیز به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس و همچنین برنامه هایی متناسب با شعار سال(جهش تولید) تدارک دیده شده است.

به گفته اسماعیلی، تدوین طرح سند توسعه فرهنگی استان، طرح پژوهشی رصد سرمایه اجتماعی استان، تکریم و تجلیل از اساتید و پیشکسوتان، برگزاری نشست های دائمی با هنرمندان و انجمن ها و تشکل ها و شوراهای هنری، هشتمین جشنواره ملی رسانه های دیجیتال رضوی با رویکر بین المللی،  جشنواره تئاتر استان قزوین، جایزه ملی عارف در حوزه تصنیف و ترانه ایرانی، نشان دبیر سیاقی در حوزه زبان و ادبیات فارسی، جشنواره ملی فیلم یادگار در حوزه فیلم مستند و با موضوع میراث فرهنگی و تاریخی، جشنواره هنرهای تجسمی و هفته فرهنگی استان قزوین در تهران نیز امسال در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: همچنین پاتوق های فرهنگی و ادبی و هنری و سینمایی، نشست های تخصصی و کارگاه های آموزشی در حوزه های فرهنگی و هنری و سینمایی، جشن روز سینما،راه اندازی هنرستان هنرهای زیبا، جشنواره مطبوعات و رسانه های استان قزوین، نمایشگاه بزرگ کتاب، نمایشگاه قرآن و عترت، دو سالانه ملی خوشنویسی و … از دیگر برنامه های فرهنگی و هنری و سینمایی قزوین در سال جاری خواهد بود.