اماکن دیدنی ایران

ضرورت تشکیل ستادپساکرونا در وزارت گردشگری


قاصدک 24

حال و روزصنعت گردشگری ایران در دوران پسا کرونا موضوع مهم و حیاتی است که زندگی و معیشت طیف وسیعی از مردم بدان وابسته است.

عباس مهدوی

این روزها خسارت سنگینی به کسب و کارهای مرتبط با صنعت گردشگری وارد شده است که بی تردید بعد از پایان تعطیلات نوروزی عمق فاجعه بیشتر نمایان خواهد شد.

کرونا بلایی جهانی است و تمامی کشورهای دنیا را درگیر خود کرده است.
گردشگری کشورهای مطرح جهان را به تعطیلی کشانده و بسیاری از مراکز و صنایع مرتبط را با بحران و ورشکستگی مواجه کرده است.

اما در این کشورها نگرانی برای رونق دوباره گردشگری در دوران پسا کرونا وجود ندارد.
ساختار های صنعت گردشگری در این کشورها به گونه ای تعریف شده که در اندک زمانی ترمیم و به شکوه گذشته دست می یابد.

بحران ها در این کشورها به دلیل زیرساخت های مناسب و برنامه ریزی منسجم،مقطعی هستند.

ماههاست که فرانسه و پاریس درگیر شورش های خیابانی و اعتراضات جلیقه زردهاست.
اما این بحران در گردشگری فرانسه نقش زیادی نداشته است.

تنش های میان روسیه و ترکیه که منجر به تحریم های گسترده روسها شد ،اقتصاد و گردشگری ترکها را با بحران مواجه کرد.
اما مدتی بعد پای میلیون ها گردشگر روس به ترکیه باز شد و روابط اقتصادی رونق دوباره یافت.

اما در میان کشورهای جهان،متفاوترین معادلات گردشگری مربوط به ماست.
هجمه های سنگین رسانه ای علیه ایران هیچ گاه متوقف نشده و همواره تداوم داشته است.

برای دوران پسا کرونا برنامه ای جامع از سوی وزارت گردشگری طراحی و تدوین نشده است.
هر آنچه از این وزارت می شنویم اموری داخلی برای سفر نکردن و تعطیلی اماکن و مراکز گردشگری است.

مدیرکل بازاریابی و تبلیغات وزارت گردشگری در مصاحبه اخیرش با یکی از خبر گزاری ها، از فعالان گردشگری کشور خواسته تا اخبار خوشایندی از این روزهای کرونایی منتشر کنند تا ذهنیت جهانیان نسبت به ایران تغییر کند.

سخن سنجیده و درستی است.اما انتشار اخبار خوب از کرونارا می توان یک مسئولیت اجتماعی برای فعالان گردشگری توصیف کرد و نه یک استراتژی برای دورانی که کرونا پایان خواهد یافت.

نسخه این مقام مسئول را مجموعه هایی نظیر ،وزارت گردشگری،وزارت امورخارجه،سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی،وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،صدواسیما و رسانه های کشور باید اجرایی و محقق کنند.

رویکردی که در این مجموعه ها مشهود نیست و با تعطیلات نوروزی به فراموشی سپرده شده است.

نقش سفارتخانه های جمهوری اسلامی و رایزنان فرهنگی برای انجام فعالیت هایی که توجه مردمان کشورهای محل ماموریت را به خود جلب کند و نوع دوستی ایرانیان را به نمایش گذارد،تاکنون مورد توجه قرار نگرفته است.
این رفتار انسانی و مسئولانه می تواند توجه افکار عمومی سایر کشورها را به خود معوف کند.
توییت سفیر چین برای قدردانی از ایرانی که در ووهان مانده بودو با کادر درمانی همراهی می کرد، نمونه موفق بیان نوعدوستی ایرانیان در چین محسوب می شود.

کم نیست تعداد ایرانیانی که در کشورهای دچار بحران نظیر فرانسه،ایتالیا،اسپانیا،امریکا به خدمات دهی عمومی مشغول هستند و خبری از آنها منتشر نمی شود.

بهره گیری از دفاتر رسانه های خارجی برای انعکاس شرایط کنونی کشور و همدلی ایجاد شده برای مقابله با کرونا دیگر رویکردی است که به نظر می رسد مغفول مانده و کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

اما پرداخت رسانه ای به نقاط مثبت روزهای کرونایی ،تنها یک بخش ماجراست.

دفتر تبلیغات و بازاریابی وزارت گردشگری باید با فراخوان فعالان گردشگری و بهره گیری از شیوه های موفق جهانی،از همین حالا برای حضور در بازارهای جهانی برنامه ریزی کند.

تغییر نگاه به ایران در پسا کرونا نیازمند تشکیل ستادی کاربردی و عملیاتی در وزارت گردشگری است تا با رصد روزانه اخرین تحولات این صنعت،به برنامه منسجم وهدفمند برای برون رفت از وضعیت بحرانی کنونی دست یافت.

کسب و کارهای صنعت گردشگری ایران آسیب های جدی دیده اند که اثار و تبعات ان پس از مهار این ویروس جهانی،در جامعه هویدا خواهد شد.
بخش خصوصی از توان لازم برای تغییر نگاه جهانی به ایران و جلب توجه گردشگران خارجی برخوردار نیست و دولت موظف به حمایت از فعالان گردشگری برای احیای دوباره است.


صوفی