گردشگری و توریسم

بانوان کرمانشاهی برای اهدای خون دعوت شدند

دکتر «پژمان صالحی‌فر» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این پویش توسط سازمان انتقال خون ایران به مناسبت هفته سلامت و با همکاری جامعه بسیج زنان کشور راه‌اندازی شده و در سراسر کشور از جمله استان کرمانشاه نیز برگزار می‌شود.

وی از همه بانوان شاغل و خانه‌دار کرمانشاهی دعوت کرد تا در این روزهایی که بیماری کرونا در کشور و استان سایه افکنده است، با شرکت در این پویش و حضور در مراکز انتقال خون کاری کنند تا دغدغه کمبود خون هم به سایر دغدغه‌های بیماران نیازمند اضافه نشود.

او همچنین اطمینان داد تمام اقدامات پیشگیرانه بهداشتی در مراکز انتقال خون رعایت شده و داوطلبان اهدای خون نگرانی از بابت انتقال بیماری در این مراکز را نداشته باشند.

او گفت: در روزهای اخیر و با شیوع ویروس کرونا در کشور، میزان ذخایر خون در مراکز انتقال خون کاهش چشمگیری داشته و با توجه به نیمه عمر کوتاه فراورده های مشتق از خون، ادامه این روند می تواند باعث بروز وقفه و مشکلات جدی در درمان بیماران نیازمند به خون گردد.

وی اظهار داشت: مرکز انتقال خون کرمانشاه واقع در بلوار بنت الهدی صدر همه روزه از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۱۹ آماده خدمت رسانی به مردم است.

مدیرکل انتقال خون کرمانشاه در ادامه با اشاره به سهم بسیار پایین اهدای خون بانوان در کشور گفت: براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، به طور میانگین در دنیا حدود ۳۰ درصد از خون مورد نیاز جامعه توسط بانوان اهدا می شود و این عدد در کشورهای توسعه یافته به بیش از ۵۰ درصد هم می رسد. 

صالحی‌فر افزود: با وجود اینکه نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند و شاهد حضور پررنگ بانوان در عرصه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سایر بخش‌ها هستیم، اما متاسفانه سهم بانوان در اهدای خون در کشور کمتر از ۶ درصد است و این در حالی است که بیش از نیمی از نیازمندان به خون در مراکز درمانی را بانوان تشکیل می‌دهند.

وی اظهار داشت: طبق مطالعات انجام شده به دلیل گرایش کمتر بانوان به رفتارهای پرخطر و توجه بیشتر آنها به داشتن سبک زندگی سالم، خون های اهدایی توسط بانوان از سلامت بسیار بالایی برخوردار است.

وی یادآوری کرد همچنین بانوان به عنوان رکن اصلی و اساسی خانواده می توانند علاوه بر اهدای خون، نقش بسیار مهمی در نهادینه کردن و فرهنگ سازی این سنت حسنه در جامعه داشته باشند.

 سخنگوی ستاد کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد: با شناسایی ۱۳ بیمار جدید، تعداد مبتلایان به کرونا در استان کرمانشاه به ۲۸۱ نفر افزایش یافت که از این تعداد ۳۳ نفر فوت شدند.

دکتر ابراهیم شکیبا گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا به استان تا امروز هزار و ۳۲۵ نفر بستری شدند که از این تعداد هزار و ۱۶۱ نفر ترخیص شده و ۱۲۸نفر نیز اکنون در بیمارستان‌های استان بستری می باشند.