گردشگری و توریسم

فراز و فرودهای وزنه‌برداری در سال ۹۸

وزنه‌برداری ایران در سال ۱۳۹۸ فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرد. اما شیرین‌ترین تجربه این رشته مربوط به دختران وزنه‌بردار است که در این سال تاریخ‌سازی کردند. حضور رسمی زنان وزنه‌بردار بر روی تخته یکی از تاریخی‌ترین تصمیمات این فدراسیون بود. حضوری که موجب شد تا دیگر این رشته برای زنان تابو نباشد بلکه توانایی برخی از وزنه‌برداران دختر ایران موجب شد تا نخستین مدال بین‌المللی این رشته برای ایران کسب شود. دختران ایران برای نخستین بار به رقابت‌های قهرمانی ۲۰۱۹ آسیا در چین اعزام شدند.

هر چند که نتایج و رکوردهای این ورزشکاران قابل قیاس با رقبا نبود، اما حضور در تورنمنت چین آغاز راهی بود که به پاتایا تایلند نیز منتهی شد. دختران وزنه‌بردار ایران به مسابقات قهرمانی جهان در تایلند اعزام شدند. پس از این رقابت‌ها، جام «نعیم سلیمان اوغلو» در ترکیه زمانی برای تاریخ‌سازی بود. «سیده الهام حسینی» در این تورنمنت مدال برنز گرفت و تاریخ ساز شد. این توانایی موجب شد تا گزینشی‌های المپیک برای دختران در نظر گرفته شود و آنان به رقابت‌های قطر کاپ نیز اعزام شدند.

فدراسیون در نظر دارد که با رایزنی بین‌المللی سهمیه وایلد کارت جهت حضور در المپیک برای نماینده وزنه‌برداری ایران بگیرد.

در اواخر خرداد ماه سال ۹۸ سهراب مرادی زیر وزنه ۲۰۰ کیلوگرمی از ناحیه کتف دچار مصدومیت شد که این مصدومیت هنوز ادامه دارد. او در کمتر از یک ماه به تمرینات برگشت اما این بازگشت کوتاه مدت بود و دوباره به مصدوم شد. مصدومیتی که موجب شد تا «سیدرضا صالحی‌امیری» رییس کمیته ملی المپیک و «مسعود سلطانی‌فر» وزیر ورزش دستور اعزام این ورزشکار به خارج از کشور را صادر کنند.

مرادی مدتی در آلمان تحت درمان بود و اکنون به بهبودی نسبی رسیده است. او در مسابقات گزینشی المپیک سوئیس شرکت کرد اما وزنه‌های سبکی را زد. در نهایت مرادی در رقابت‌های قهرمانی غرب آسیا توانست به رکوردهای شخصی خود نزدیک شود. او در این مسابقات ۲ مدال طلا و یک نقره کسب کرد و مجموع امتیازات گزینشی خود را به ۲۳۳۳ رساند. با این امتیاز امید برای بازگشت به تخته زیاد شد اما حضور وی در توکیو همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. وی باید در مسابقات قهرمانی آسیا با سطح طلایی بیش از ۴۰۰ کیلوگرم وزنه را مهار کند.

 سهراب مرادی در دسته ۹۶ کیلوگرم رکوردار جهان و المپیک به شمار می‌رود اما «تائو تیان» چینی تیرماه سال ۹۸ رکورد وی را در حرکت دوضرب شکست. این وزنه‌بردار چینی ۲۳۱ کیلوگرم را مهار کرد.

اما در دسته ۹۶ کیلوگرم تنها مرادی مدعی نیست بلکه «کیانوش رستمی» دیگر قهرمان المپیک ۲۰۱۶ ریو مدعی اعزام به توکیو است. کیانوش را با تمرینات انفرادی و حواشی در بین اهالی وزنه‌برداری می‌شناسند. او یکی از استعدادهای وزنه‌برداری ایران و شاید جهان باشد اما از زمانی که او با تمرینات انفرادی توانست مدال طلای المپیک ۲۰۱۶ ریو را کسب کند، راهش از فدراسیون و قوانین ورزش ایران جدا کرد و بدون توجه به اردوهای تیم ملی خود را تافته جدا بافته دانست.

این ورزشکار پس از ریو تغییر وزن داد و به دسته ۹۶ کیلوگرم آمد آن هم در دسته‌ای که سهراب مرادی عنوان‌دار جهان و المپیک در آن حضور دارد. اما وی در این دسته چندان موفق نبود بلکه عملکرد او در تورنمنت‌های معتبر  با اوت کردن گره خورده بود.
نمونه بارز رفتارهای خودسرانه رستمی را می‌شود در رقابت‌های قهرمانی سال ۲۰۱۹ جهان در پاتایا تایلند دید. جایی که وی با انتخاب وزنه‌های سنگین سه بار در یک‌ضرب اوت کرد و هیچ امتیازی به دست نیاورد. هر چند که وی در مسابقات قطر کاپ برای نخستین بار موفق به مهار وزنه شد اما در جام فجر سال ۱۳۹۸ اوت کرد و امتیاز آن گزینشی را نیز از دست داد.

شرایط مرادی و رستمی برای حضور در المپیک ۲۰۲۰ آنچنان مناسب نیست. این ۲ وزنه بردار که مدال طلای المپیک ۲۰۱۶ رویو را در کارنامه دارند از امیدهای نخست مدال در توکیو به شمار می‌روند اما اتفاقات وزنه‌برداری در سال ۲۰۱۹ بر وفق مراد آنان نبود زیرا مرادی مصدوم و کیانوش رستمی نیز رویه اوت کردن‌ها را ترک کرد.

سهراب مرادی که در مسابقات قهرمانی جهان سال ۲۰۱۸ با کسب مدال طلا، ۱۲۲۴ امتیاز کسب کرده بود در جام فجر سال ۱۳۹۷ شرکت نکرد و در سوئیس نیز با وزنه سبک تنها ۹۰ امتیاز کسب کرد. مجموع امتیازات او تا پیش از مسابقات قهرمانی غرب آسیا ۱۳۳۳ امتیاز بود که با ۸۰۳ امتیاز مسابقات قهرمانی غرب آسیا که در امارات برگزار شد با کسب طلا  به امتیاز ۲۱۳۶ امتیاز رسید. مرادی رقابت‌های قهرمانی آسیا با سطح طلایی پیش رو دارد و اگر بتواند بالاتر از ۴۰۰ کیلوگرم را مهار کند به ۳۲۹۶ خواهد رساند.

اما شرایط برای رستمی سخت است او در رقابت‌های قطر کاپ مجموع ۴۰۳ کیلوگرم را مهار کرد و در جام فجر نتوانست امتیازی کسب کند. او اگر در قهرمانی آسیا بیشتر از ۴۱۰ کیلوگرم را مهار کند آن زمان مجموع امتیازاتش به ۳۲۹۵ خواهد رسید و پشت سر مرادی قرار می گیرد. البته مسابقات قهرمانی‌ آسیا که قرار بود فروردین ماه در ازبکستان برگزار شود لغود و به زمان نامعلومی موکول شد.

همچنین در  سال ۱۳۹۸ برای ایران خالی از افتخارآفرینی نبود بلکه در این سال «حافظ قشقایی» در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۹ تایلند موفق شد در دسته ۵۵ کیلوگرم، مدال نقره حرکت دوضرب را به نام خود کند. این مدال در حالی به دست آمد که «محمد نصیری» بیش از چهل سال پیش آخرین مدال ایران را در  دسته‌ سبک‌وزن کسب کرده بود.

دیگر اتفاق برجسته این سال برای وزنه‌برداری ایران شکستن رکورد ۱۵ ساله «حسین رضازاده» در دسته فوق سنگین بود. «لاشا تالاخادزده»» گرجستانی در تایلند توانست با مهار ۲۲۰ کیلوگرم در یک‌ضرب و ۲۶۴ کیلوگرم در دوضرب تمام رکوردهای موجود در دسته فوق سنگین را از آن خود کند. پیش از این حسین رضازاده با مهار ۲۶۳ کیلوگرم رکورددار دسته فوق سنگین بود. البته رکورد رضازاده به صورت رسمی مربوط به دسته به اضافه ۱۰۵ کیلوگرم است که فدراسیون جهانی وزنه‌برداری پس از تغییر در اوزان آن را بایگانی کرد.

در این دسته «علی داودی» قهرمان جوانان جهان یکی از امیدهای ایران برای رقابت با تالاخادزه به شمار می‌رود. وی در پاتایا عملکرد مناسبی نداشت و در نهایت عنوان هفتمی را به خود اختصاص داد. داودی یکی از امیدهای ایران برای اعزام به توکیو به شمار می‌رود. او چندی پیش در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اگر در جمع کاروان اعزامی ایران به توکیو حضور داشته باشم تمام تلاشم این است تا مدال کسب کنم. این مدال ممکن است برنز یا نقره باشد.

در روزهای پایانی سال ۱۳۹۸ شیوع ویروس کرونا بر روی تمام مسابقات و انتخابی‌های رشته وزنه‌برداری تاثیر گذاشت. رقابت‌های گزینشی کلمبیا برای ایران در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت و رقابت‌های قهرمانی آسیا نیز به زمان نامشخصی موکول شد. همچنین فینال رقابت‌های لیگ برتر وزنه‌برداری که قرار بود اوایل اسفند در تهران برگزار شود، لغو شد.

سال ۱۳۹۸ از لحاظ مدیریتی نیز سال ویژه‌ای برای وزنه‌برداری ایران بود.  زمان ریاست «علی‌ مرادی» بر فدراسیون وزنه‌برداری از نخستین‌ ماه‌های سال ۱۳۹۸ به پایان رسید و پس از آن فدراسیون با سرپرست اداره شد. در تیر ماه این سال انتخابات فدراسیون برگزار شد که حواشی زیادی به همراه داشت.

علی مرادی رییس کنونی فدراسیون به نوعی در جبهه مقابل دیگر کاندیدا بود. نام‌های بزرگی که در این دوره ثبت‌نام کردند به سود «سجاد انوشیروانی» و «محمدرضا آخوندی» از رقابت کنار رفتند. اما زمان اعلام نتیجه رای مجمع به سود مرادی بود و وی با ۲۲ رای توانست برای چهار سال دیگر ریاست این فدراسیون را بر عهده داشته باشد.

هر چند که وی پس از پایان رای گیری اعلام کرد که آخرین دوره مدیریت او در فدراسیون است اما این پیام پایان حاشیه‌ها نبود بلکه حضور نیافتن رییس هیات وزنه‌برداری استان آذربایجان شرقی موجب شد تا در تعداد آرا تشکیک ایجاد شود. در جریان رقابت‌های انتخاباتی این فدراسیون مرادی ۲۲ رأی، انوشیروانی ۱۱ رأی، آخوندی هشت رأی و غزالیان ۲ رأی کسب کردند. با پایان انتخابات برخی کاندیدا مدعی‌ شدند که حضور نیافتن رییس هیات استان آذربایجان شرقی  در مجمع تنها نیم رأی را از آرا مجمع کسر می‌کند نه یک رأی، لذا برای برنده شدن در انتخابات ۲۲ رأی مرادی نمی‌تواند برنده این انتخابات اعلام شود زیرا آن نیم رأی را کسب نکرده است.

این اعتراض موجب شد تا حکم ریاست مرادی پس از چند هفته توسط وزیر ورزش امضا شود. البته برخی از شاکیان مدعی هستند که هنوز به دنبال شکایت و ابطال نتیجه انتخابات خواهند رفت.

۲ ستاره وزنه‌برداری ایران در سال ۲۰۱۹ به طور رسمی از دنیای قهرمانی خداحافظی کردند. «سعید علی‌حسینی» نایب قهرمان بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا و وزنه‌بردار دسته به اضافه ۱۰۹ کیلوگرم یکی از این قهرمانان بود. با خداحافظی علی حسینی رقابت‌های جهانی این دسته برای ایرانیان جذابیت‌ چندانی ندارد زیرا پیش از این علی حسینی، بهداد سلیمی، بهادر مولایی، سجاد انوشیروانی و حسین رضازاده مدال و افتخارات زیادی برای ایران کسب کرده بودند. همچنین «سعید محمدپور» که به خاطر مصدومیت خانه‌نشین بود به طور رسمی با دنیای قهرمانی خداحافظی کرد. او دارنده مدال طلای المپیک ۲۰۱۲ لندن بود.