گردشگری و توریسم

نگاهی به رویدادهای پاییز ۹۸ استان سمنان

استان سمنان با وسعت ۹.۷ میلیون هکتار و جمعیتی بیش از ۷۰۲ هزار نفر با دارا بودن حدود ۲ هزار واحد صنعتی از دیرباز نقش مهمی در حوزه اقتصادی، سیاسی، تحولات فرهنگی و اجتماعی کشور داشته، اکنون با فرارسیدن سال ۹۹ نگاه کوتاهی به رویدادهای مهم استان سمنان در پاییز ۹۸ داریم.

سفر محمود واعظی رئیس دفتر رییس جمهور

محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری به منظور افتتاح چند طرح عمرانی و آموزشی و شرکت در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی سمنان در برنامه ای یک روزه در ۲۵ مهر ۹۸ به این استان سفر کرد.

در سفر واعظی به استان سمنان، مجتمع تجاری تفریحی عقیق در مساحتی با زیربنای ۱۹ هزار و ۸۴۶ متر و در چهار طبقه با صرف ۷۰۰ میلیارد ریال اعتبار و با مشارکت بخش خصوصی، طرح بزرگ بوستان ملت با قدمت حدود ۵۰ سال با اعتباری حدود ۲۰ میلیارد ریال در شهرستان دامغان و طرح فضای سبز، آزمایشگاه مرکزی و گام دوم ساخت ساختمان آموزشی در دانشگاه گرمسار با ۱۲۸ میلیارد ریال اعتبار به بهره‌برداری رسید.

همایش نکوداشت پیشکسوتان دفاع مقدس سمنان

همایش « نکوداشت پیشکسوتان جهاد، مقاومت و شهادت » استان سمنان با حضور سردار سرتیپ علی فدوی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران و علیرضا آشناگر استاندار سمنان در حسینیه سپاه قائم آل محمد (عج) سمنان برگزار شد.

رالی تور خودروهای کلاسیک

« رالی تور خودروهای کلاسیک » همزمان با روز جهانی گردشگری، روزهای پنجشنبه و جمعه چهارم و پنجم مهر ۹۸ ابتدا از مجموعه نیاوران تهران آغاز شد و با عبور از شهرهای سرخه، سمنان، مهدیشهر و شهمیرزاد، در استان سمنان پایان یافت. رالی تور ۲ روزه خودروهای کلاسیک و تاریخی با شرکت ۳۲ خودرو با حرکت از نیاوران در استان تهران به سمنان رسید.

شاهرود، میزبان همایش علمی میراث عرفانی ایران

اولین « همایش علمی میراث عرفانی ایران زمین » ۹ آبان ۹۸ در سرسرای پورسینا دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با برگزاری آیینی به پایان رسید.

این همایش با حضور استادان و اندیشمندان حوزه ادبیات و عرفان، نمایندگانی از بنیاد فردوسی و بنیاد  شمس تبریزی و جمعی از هنرمندان به مدت ۲ روز برگزار شد.

مجید پازوکی، عباس خیرآبادی، علیرضا قیامتی و نسرین فرخ پیام از جمله استادانی بودند که در این همایش با محوریت شناخت بایزید بسطامی به سخنرانی پرداختند.

شناخت تاریخ و جغرافیای منطقه قومس، احوال و گفتارهای بایزید بسطامی، معرفی موافقان و مخالفان اندیشه بایزید و عرفان اشراقی وی از جمله موارد مطرح شده در نخستین همایش علمی میراث عرفانی ایران زمین بود.

همچنین رونمایی از رمان “ملاقات ناپیدا” نوشته شهلا شریفی راد، تجلیل از دست اندرکاران اجرای برنامه و اجرای موسیقی توسط استادانی چون حسین پرنیا، علی خدایی و وحید تاج از برنامه‌های آیین پایانی این همایش بود.

جشنواره انار درجزین

پنجمین « جشنواره انار درجزین » روز یازدهم آبان در سالن ولایت این شهر با حضور حبیب الله خجسته‌پور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی و منوچهر فخری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی برگزار شد.

جشنواره انار درجزین در شهرستان مهدیشهر به منظور معرفی ظرفیت و جاذبه‌های این شهر از جمله انار آغاز شد و تا دوازدهم آبان ۹۸ ادامه داشت.

انار درجزین به دلیل  شرایط آب و هوایی منطقه دارای بهترین کیفیت، مرغوبیت و بازارپسندی است و برگزاری این جشنواره فرصتی برای معرفی این محصول ارزشمند است.

جشنواره غذا، مسابقات بومی و محلی و نمایشگاه صنایع دستی و موسیقی و آواهای محلی، از جمله برنامه‌هایی است که بر جذابیت جشنواره انار درجزین افزود و هر بازدید کننده‌ای را با نوای زیبای محلی که در فضا پیچیده به نشاط دعوت کرد.

سفر رییس مجلس شورای اسلامی

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی، به منظور افتتاح گام دوم یک مجتمع تولیدی و یک مرکز تحقیقات دانشگاهی و شرکت در چهارمین اجلاسیه بین‌المللی مجاهدان در غربت، در ششم آبان سالی که گذشت، به شهر دامغان در استان سمنان سفر کرد.

« چهارمین بزرگداشت مجاهدان در غربت » همزمان با شب شهادت امام رضا(ع) با حضور مقام های کشوری، لشکری و مبارزان جبهه مقاومت منطقه در سرسرای همایش‌های دانشگاه دامغان برگزار شد.

در این مراسم علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، سید عدنان القَفله معاون بین‌الملل گروه انصارالله یمن، ابراهیم محمد الدیلمی سفیر یمن در ایران و ناصر ابوشریف نماینده جهاد اسلامی فلسطین در ایران حضور یافتند.

بیش از ۱۸۰ نفر از شخصیت ها ، اندیشمندان از ۳۸ کشور اسلامی و شماری از خانواده شهدای جبهه مقاومت حضور داشتند.

جشنواره ملی ایل سنگسر

« اولین جشنواره ملی ایل سنگسر » ۱۵ آبان با حضور حسین اربابی معاون سرمایه‌گذاری وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، علیرضا آشناگر استاندار سمنان، احمد همتی نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی، حبیب‌الله خجسته‌پور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار سمنان و جمعی دیگر از مسوولان کشوری و استانی افتتاح شد.

مهدی شهر یا سنگسر مرکز شهرستان مهدیشهر  واقع در استان سمنان، خاستگاه ایل عشایر سنگسری از شاخص‌ترین کوچ‌نشینان دامنه‌های البرز است که برای جابه‌جایی از ییلاق به قشلاق مسافت بیش از یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر را طی می‌کنند و طی چنین مسافت طولانی توسط عشایر بی مانند است، «برنارد هوکارد» محقق مشهور اروپایی نیز معتقد بود عشایر ایل سنگسری طولانی‌ترین مسیر کوچ رو جهان را دارند.

عشایر استان سمنان متشکل از سه هزار و ۱۸۱ خانوار و بیش از ۱۴ هزار و ۴۰۰ نفر جمعیت، شامل ۷۴ طایفه، ۱.۰۷ درصد از جمعیت عشایری کشور را شامل می شوند که مهمترین و بزرگترین طایفه را ایل سنگسری تشکیل می دهد، به روایتی این عشایر طولانی ترین مسیر کوچ عشایر کشور را دارند و تولید ۸۰ نوع مشتقات لبنی و ۴٠ نوع نان از جمله قابلیت های عشایر سنگسر در بخش گردشگری است.

اولین جشنواره ملی ایل سنگسر پس از سه روز برگزاری با تجلیل از عوامل برگزاری این جشنواره، رونمایی از لوح‌های ثبتی آثار تاریخی و تمبر ایل سنگسر و برگزاری جشنواره غذا به کار خود پایان داد. برپایی نمایشگاه فرش‌های دستباف، رونمایی از المان‌ها، ادای احترام به شهدا، نمایشگاه صنایع دستی و پوشاک و رونمایی از کمپ سیاه چادرهای عشایر، رونمایی از ۲ عنوان کتاب درباره عشایر ایل سنگسر و برگزاری جشن‌های شاد و برنامه‌های جذاب مانند آفرود از مهمترین برنامه‌های جشنواره ملی ایل سنگسر بود.

گوت، سیاه چادر عشایر ایل سنگسر در فهرست آثار ملی ناملموس کشور ثبت شد.

سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز ۱۶ آبان ۹۸ در سفری یک روزه به استان سمنان، پس از بازدید از جشنواره منطقه ای فرهنگی و گردشگری ایل سنگسر در جشنواره تئاتر استانی سمنان در شهرستان گرمسار شرکت کرد.

صالحی با تعدادی از هنرمندان و اصحاب فرهنگ سمنان نیز دیدارهایی داشت و در جشنواره تئاتر استانی سمنان در شهرستان گرمسار حضور پیدا کرد.

جشنواره ملی اقوام

ششمین دوره « جشنواره ملی اقوام و عشایر ایرانی » به مناسبت گرامیداشت هفته وحدت ۲۳ آبان ۹۸  با حضور ۱۲ قوم ایرانی همچون ترک، لر، کرد، ترکمن، عرب، مازنی، گیلک، بلوچ و کرمانچ در موزه علم و صنعت شهرستان گرمسار استان سمنان آغاز شد.

شرکت کنندگان از اقوام ایرانی حاضر در این جشنواره در قالب ۳۰ تیم  در بخش‌های آیینی، بازی‌های بومی و محلی و عشایری با یکدیگر به رقابت پرداختند.

این جشنواره ملی با معرفی تیم‌های لرستان، خراسان شمالی و گلستان به عنوان برترین های بازی‌های بومی و محلی عصر ۲۴ آبان ۹۸ با حضور مسولان کشوری و استانی در موزه علم و صنعت شهرستان گرمسار استان سمنان پایان یافت.

سفر وزیر نیرو

رضا اردکانیان وزیر نیرو روز دوشنبه ۲۷ آبان؛ در قالب پویش « الف – ب – ایران » در آیینی همزمان طرح مجتمع آبرسانی به ۳۱ روستای شهرستان‌های آرادان و گرمسار استان سمنان را افتتاح و کلنگ‌زنی کرد.

طرح آبرسانی به ۲۰ روستای شهرستان گرمسار و آرادان با اعتبار بیش از  ۳۲ میلیارد ریال افتتاح و عملیات اجرایی گام نهایی طرح مجتمع آبرسانی به ۱۱ روستای شهرستان های گرمسار و آرادان با اعتبار ۹۲ میلیارد و ۲۲۳ میلیون ریال نیز کلنگ‌زنی شد. وی در این سفر پست ۴۰۰ کیلوولت شهر ایوانکی را افتتاح کرد.

سفر غیررسمی رییس جمهور

سفر غیررسمی رییس جمهوری به سرخه برای حضور در آیین تشییع و ختم همشیره خود یکی از رویدادهای مهم آذر ۹۸ بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس‌جمهوری در قالب سفر غیررسمی به منظور شرکت در آیین تشییع، خاکسپاری و ختم مرحومه «صدیقه فریدون»، خواهر خود در چهارم آذر سالی که گذشت، وارد استان سمنان شد.

هر خانه یک پایگاه سلامت

طرح ملی «هر خانه یک پایگاه سلامت» روز پنجم آذر در دانشگاه علوم پزشکی سمنان همزمان با دانشگاه‌های علوم‌پزشکی قزوین و کاشان به صورت ویدئو کنفرانس با دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آغاز شد.

این طرح به صورت نمونه در شهر سمنان در مرکزهای بهداشت شهری و روستایی شهید مطلبی، فامیلی و خیرآباد آغاز شد.

برای اجرای طرح ملی هر خانه یک پایگاه سلامت از هر خانه یک نفر به عنوان سفیر سلامت انتخاب شد که مقبولیت و نفوذ در خانواده، دارا بودن بالای ۱۸ سال سن و سواد بالای هشت کلاس شرط انتخاب فرد به عنوان سفیر سلامت بود.

بیش از ۵۲ هزار نفر تحت پوشش سه مرکز خانه بهداشت شهری و روستایی انتخاب شده برای اجرای طرح ملی هر خانه یک پایگاه سلامت بودند.

آلودگی هوا و تعطیلی مدارس

افزایش میزان غلظت آلاینده‌های جوی مدرسه‌های چهار شهر سمنان، سرخه، آرادان و گرمسار را در روز دهم آذر تعطیل کرد.

شاخص‌های کیفیت هوای چهار شهرستان استان سمنان براساس گزارش کمیته محیط‌زیست استان نشان از افزایش میزان غلظت آلاینده‌های جوّی داشت.

براساس آئین نامه اجرایی تبصره سه ماده سه قانون هوای پاک،  کمیته شرایط اضطرار هوای استان تشکیل و بر اساس آن فردا ۱۰ آذر ماه ۱۳۹۸، تمام مراکزپیش دبستانی و ابتدایی شهرستانهای سمنان ، سرخه ، آرادان و گرمسار تعطیل شد.

برپایی نمایشگاه منطقه‌ای صنایع دستی

« نمایشگاه منطقه‌ای صنایع دستی » از چهارم تا سیزدهم آذر ۹۸ در سالن ولایت در بلوار ۱۷ شهریور سمنان برپا شد.

نمایشگاه منطقه‌ای صنایع دستی با حضور هنرمندان ۲۰ استان کشور مانند تهران، البرز، گلستان، مازندران، خراسان رضوی، قم برپا شد.

در این نمایشگاه بافته‌های داری مانند جاجیم و گلیم، ساخته های هنری از جنس چوب، سفال و سرامیک و قلمزنی بر روی مس در معرض بازدید علاقه مندان گذاشته شد.

دانشگاه سمنان در رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۰

دانشگاه سمنان، بر اساس جدیدترین رتبه‌بندی تایمز ۲۰۲۰ در جمع دانشگاه‌های برتر دنیا در حوزه علوم فیزیکی قرار گرفت.

۳۱ دانشگاه ایرانی در چهار شاخه علمی علوم زیستی، علوم فیزیکی، روانشناسی و علوم بالینی و سلامت در این رتبه‌بندی حضور داشتند.

دانشگاه سمنان از نظر علمی و پژوهشی رتبه یازدهم کشور را دارد، ۱۳ هزار دانشجو شامل پنج هزار دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی، هفت هزار دانشجو در مقطع کارشناسی و بقیه در مقطع کاردانی در دانشگاه سمنان تحصیل می‌کنند و حدود ۴۰۰ عضو هیات علمی دارد.

سفر وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در ۱۶ آذر ۹۸ در سفر یک‌روزه به شرق استان سمنان اورژانس بیمارستان امام حسین(ع) شاهرود که یکی از بزرگ‌ترین اورژانس‌های شرق کشوراست را افتتاح کرد.

ساخت اورژانس و مرکز ترومای مرکز آموزشی پژوهشی درمانی امام حسین (ع) شاهرود سال ۱۳۹۵ با زیربنای پنج هزارو۲۰۰ متر مربع آغاز شد، ۷۵ تخت در ۲ طبقه داشته و برای ساخت و تکمیل آن بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه شد.

افتتاح مرکز جامع درمان ناباروری و IVF مرکز آموزشی پژوهشی درمانی بهار شاهرود دیگر برنامه وزیر بهداشت بود.

تلخ و شیرین ورزش

دور دوم « لیگ دسته یک بدمینتون بانوان کشور» شامگاه شانزدهم آبان با معرفی تیم برتر در در آکادمی بدمینتون شاهرود به پایان رسید و در نتیجه تیم آکادمی بدمینتون شاهرود با ۶ امتیاز در رده نخست جای گرفته و تیم های تبریز و مهر و ماه تهران به ترتیب با چهار و ۲ امتیاز دوم و سوم شدند.

« رقابت‌های دوچرخه سواری » رده سنی جوانان قهرمانی کشور در سه بخش سرعت، تایم تریل و استقامت( کریتریوم) با حضور ۸۳ دوچرخه سوار از ۲۱ استان در روزهای چهاردهم و پانزدهم آذر در بوستان تفریحی سوکان شهر سمنان برگزار شد و در این رقابت لرستان بر سکوی قهرمانی رقابت‌های ایستاد و تیم‌های اصفهان و کرمان به ترتیب به مقام‌های دوم و سوم دست یافتند.

دور رفت مرحله نهایی « لیگ برتر بدمینتون بانوان کشور » که با حضور چهار تیم به میزبانی شهرستان شاهرود به مدت ۲ روز و از ۱۵ آذر برگزار شد با برتری تیم ذوب روی صبای زنجان پایان یافت.

هادی ملاکاظمی تک کاندیدای ریاست هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی استان سمنان در مجمع انتخاباتی این هیات ورزشی در آذر ۹۸ با کسب ۱۲ رای به مدت چهار سال به عنوان رییس این هیات  انتخاب شد.

مهدی داوودی با کسب ۹ رای  از ۱۳ رای ماخوده در مجمع انتخاباتی هیات تیراندازی با کمان استان سمنان در چهارم آذر توانست به مدت چهار سال به عنوان سکاندار این هیات انتخاب شود.

مجمع انتخاباتی هیات ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان سمنان با نامزدی یک نفر با حضور مجتبی جوهری رئیس فدراسیون برگزار شد و در نتیجه سید حسن سبزواری با کسب ۱۶ رای به مدت چهار سال به عنوان رئیس این هیات ورزشی انتخاب شد.

مجمع انتخاباتی هیات تنیس استان سمنان یازدهم مهر با حضور کامیار کیمیایی دبیر فدراسیون تنیس و مجتبی جانعلی مدیرکل ورزش و جوانان استان سمنان برگزار شد ، بهاره ذبیح اللهی و نورالله نیکفر ۲ نامزد ریاست هیات بودند که نیکفر لحظاتی پیش از برگزاری این انتخابات انصراف خود به صورت کتبی در این مجمع اعلام کرد.

با انصراف نیکفر، ذبیح اللهی تنها کاندیدای مجمع انتخاباتی هیات تنیس استان سمنان شد که در نهایت از ۱۵ رای ۱۱ رای را کسب کرد.

مجمع انتخاباتی هیات سوارکاری استان سمنان روز یک آبان با حضور ۲ نامزد «سید محمد حسین متولیان» و « فاطمه محمودیان » برگزار شد که پس از انصراف بانو، همسرش کل آرا را از آن خود کرد تا رئیس هیات شود.

ذوالفقاریان تیرانداز جوان استان سمنان در بخش تیم میکس تفنگ بادی در رقابت با تیم چین در چهاردهمین دوره رقابت‌های قهرمانی آسیا در شهر دوحه قطر در  آبان سالی که گذشت، مدال برنز را کسب کرد، وی همچنین در فینال تفنگ سه وضعیت پسران در جایگاه چهارم آسیا قرار گرفت.

تیم چهار نفره تیم ملی آکروباتیک متشکل از ژیمناست‌های استان سمنان در رقابت‌های قهرمانی آسیا در ازبکستان در دونفره و چهارنفره تیمی مدال برنز رده سنی نوجوانان رقابت‌های قهرمانی آسیا را از آن خود کردند.

تیم امید هاکی سمنان با شکست تیم قم در رقابت‌های هاکی روی چمن امیدهای کشور جام قهرمانی را بالای سر بردند.