گردشگری و توریسم

کاهش ذخایر خونی در گیلان ؛ داوطلبان اهدا خون نگران کرونا نباشند

دکتر گیتی ایزدی پور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: به دنبال شیوع ویروس کرونا در کشور کمبود ذخائر خونی یک رخداد فاجعه بار برای بیمارانی است که برای زنده ماندن به دریافت فرآورده های خونی نیاز مبرم دارند.

وی اظهار داشت: کاهش ذخایر خونی این روزها ناشی از آن است که بسیاری از اهداکنندگان خون از ترس ابتلا به کرونا از مراجعه به پایگاه های انتقال خون خودداری می کنند.

مدیر پزشکی انتقال خون استان گیلان ضمن قدردانی از آن دسته از مردم گیلان که قرنطینه خانگی را رعایت کرده و غیر از انجام امور ضروری از منزل خارج نمی شوند، خاطر نشان کرد: مردم نگران کرونا نباشد و اطمینان کامل می دهم که پایگاه های انتقال خون استان استانداردهای جهانی بهداشتی را رعایت کرده و از وسایل یک بار مصرف استفاده می شود و تمامی تمهیدات بهداشتی برای خدمات رسانی به اهداکنندگان خون پیش بینی شده  است.

مدیر پزشکی انتقال خون استان گیلان بیان داشت: کرونا یک بیماری تنفسی است و اهدای خون به هیج وجه موجب بیماری اهداکننده نمی شود.

وی تاکید کرد :با توجه به کاهش جدی ذخایر درخواست می کنم مردم اهدای خون را در لیست کارهای ضروری خود قرار داده و بیماران نیازمند به خون و فرآورده های خونی را یاری کنند.

سالانه به طور میانگین بیش از ٢٠٠ هزار واحد خون و فرآورده های خونی در استان گیلان تولید می شود که این خون ها برای مصدومان حوادث، جراحی ها، بیماران هموفیلی، فاوبسم و افراد مورد نیا. مورد مصرف قرار می گیرد.