گردشگری و توریسم

توصیه‌های یک متخصص ارتوپدی برای ماندن در خانه

دکتر مجید کریمیان روز چهارشنبه در گفتوگو با ایرنا افزود: انجام حرکات فیزیکی برای همه رده‌های سنی و تمام افرادی که در خانه برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا می‌مانند، ضروری است، زیرا بیحرکتی به مدت طولانی برای بدن آسیبزاست و عوارض متعددی به دنبال دارد که با انجام برخی توصیه‌ها می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: انواع حرکات فیزیکی در منزل، از راه رفتن در اتاق تا کار با وزنه یا وسایل ورزشی تخصصی مانند دمبل یا هالتر، هیچ ممنوعیتی ندارد و بطور جدی پیشنهاد می‌شود، پیاده‌روی در منزل اگر در حیاط شخصی و در هوای آزاد انجام شود سودمندتر است و در صورت نداشتن چنین امکانی، می‌توان از اتاق‌های خانه استفاده کرد.

به ازای هر ساعت نشستن در خانه ۳ تا ۱۰ دقیقه بایستید

این متخصص جراحی استخوان و مفاصل تصریح کرد: انجام هرگونه حرکات بدنی و ورزشی باید متناسب با سن و دیگر ویژگیهای فیزیکی فرد باشد، اما بطورکلی به ازای هر ساعت نشستن لازم است ۳ تا ۱۰ دقیقه بصورت ایستاده حرکاتی را انجام و وضعیت فیزیکی بدن خود را تغییر داد.

کریمیان با بیان اینکه ماندن در خانه تا حد زیادی الگوی خواب افراد را تغییر داده است، اظهار داشت: بسیاری از هموطنان تا شب‌ها دیروقت بیدارند و بهجای آن روزها می‌خوابند با این وجود در هر ساعت از شبانه‌روز که علاقمندند ورزش کنند و هر زمانی که بیشتر حوصله دارند حرکات بدنی و نرمش را افزایش دهند.

وی با اشاره به اینکه اجرای حرکات ورزشی متناسب با قدرت بدنی، زمان و میزان مختلفی دارد، گفت: برای مثال صاف کردن زانو در حال نشسته به مدت چند ثانیه و نگه داشتن آن، بازکردن دست‌ها و انجام حرکات دَوَرانی، حرکت چرخ آسیاب، جمع و رها کردن عضلات شکم و حرکت پای دوچرخه در جا از جمله اقدامات ساده و مفیدی است که به تجهیزات خاص هم نیاز نداشته و اثرات سودبخشی را برای جسم به دنبال دارد.

برای ورزش نکردن بهانه نیاوریم

رییس گروه ارتوپدی بیمارستان خانواده اصفهان در باره کار با وزنه نیز گفت: در صورت نداشتن وسایل تخصصی ورزش، حتی می‌توان از یک کیسه حاوی برنج یا گندم در وزن‌های مختلف مانند ۲-۳ کیلوگرمی استفاده کرد و نداشتن تجهیزات نباید بهانه‌ای برای ورزش نکردن باشد.

کریمیان به ضرورت اختصاص زمان برای ورزش جدا از کارهای روزمره اشاره و خاطرنشان کرد: وقتی شخصی را در خیابان یا پارکی می‌بینیم متوجه می‌شویم که در حال ورزش و نه پیاده‌روی معمولی است، در خانه هم باید حرکات فیزیکی منجر به بالارفتن ضربان قلب، تنفس و تعرق بدن شود، اگرچه الزاما تعرق بدن معیار استانداردی از لحاظ تعریف ورزش نیست اما معیاری مناسب برای تعیین ورزش موثر محسوب می شود.

وی تاکید کرد: زمان ورزش در خانه اجباری نیست اما پیشنهاد می‌کنیم که هموطنان بصورت منظم و در هر ساعتی از شبانه‌روز ورزش کنند و امروزه دیگر دوره شائبه زمان ورزش صبحگاهی گذشته و از وجهه علمی برخوردار نیست.

متخصص ارتوپدی در پاسخ به این پرسش که سکون درازمدت چه تاثیر منفی بر بدن دارد ، اظهار داشت: نخستین ضرر این امر آسیب جسمانی و فیزیکی است به این معنا که ماندن مواد زائد در عروق و اسید لاکتیک و عدم دفع برخی مواد مضر از طریق کلیه‌ها  و تجمع چربی سبب ضعف عضلانی و جسمی و کرختی و ناتوانی می‌شود و شاکله بدن را با انواع بیماری‌ها را در طولانیمدت با خطر روبه رو می‌کند.

کریمیان ادامه داد: مشکلات استخوانی و مفاصل دیگر خطری است که افراد کم تحرک را تهدید می‌کند یعنی خشکی مفاصل، پوکی یا ناتوانی استخوان‌ها رخ می‌دهد و شخص در زمان میانسالی یا پیری با معضلات متعددی مواجه خواهد شد.

وی، امراض قلبی عروقی مانند فشار خون و بیماری‌هایی مانند دیابت را از دیگر مشکلاتی برشمرد که به دلیل بی‌تحرکی و ورزش نکردن روی می‌دهد و در این ارتباط تصریح کرد: حرکات فیزیکی سبب قوی شدن قلب و عملیات مرتبط با ساز و کار پمپاژ خون می‌شود.

ضرورت ورزش خانوادگی در خانه

این متخصص جراحی استخوان و مفاص، جلوگیری از ابتلا به مشکلات روحی و روانی را از مزایای ورزش بهویژه در زمان قرنطینه خانگی دانست و گفت: هر نرمش و حرکت بدنی به غیر از مباحث تخصصی فیزیکی، روحیه شادی و نشاط را به همراه دارد و در این زمینه می‌توان از رسانه ها، برنامه‌های ورزشی تلویزیونی، موسیقی در حین ورزش و رقص بهره برد.

به گفته کریمیان، ورزش دسته جمعی در منزل راهکاری است که همگان را به حرکات بدنی و دوری از تنبلی، سستی و کم تحرکی ترغیب می‌کند و با افزایش شادی، ماندن در خانه را راحت‌تر می‌سازد.