گردشگری و توریسم

قانونگذاری‌ها باید مبتنی بر شعار جهش تولید باشد

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی روز سه شنبه در نشست با معاونان دستتگاه قضا در تماس ویدیو کنفرانسی با رییس کل دادگستری استان هرمزگان به اهمیت تحقق شعار سال جهش تولید اظهارداشت: این شعار نه فقط در ضمن سخن، بلکه در همه زوایای اجرایی و تقنینی و قضایی کشور باید جایگاه خود را باز کند به طوری که آثار آن در زندگی مردم حس و ملموس شود و این نیاز به کار و تلاش و جدیت دارد.

وی یکی از الزامات تحقق شعار سال را همکاری همه بخش‌ها در کشور عنوان کرد و بیان داشت: همکاری، هماهنگی و همراهی همه دستگاه‌ها در کشور می‌تواند در جهت تحقق شعار سال کمک جدی داشته باشد.

رییس قوه قضاییه یکی از موانع جدی تولید را قاچاق کالا عنوان کرد و ادامه داد: به هر دستگاهی مراجعه کنیم و بپرسیم که مبارزه با قاچاق کالای شما چگونه بوده یک آماری ارائه می‌دهد و این آمارها همه درست است.

حجت الاسلام والمسلمین رییسی ابرازداشت: وقتی به آمارها نگاه می‌کنیم می‌بینیم همه فعالیت کردند، ولی در بازار می‌بینیم کالای قاچاق به وفور پیدا می‌شود، این آمارها غلط نیست؛ اما سوال این است که آیا این آمارها با هم جور در می‌آید؟ آنچه باید اتفاق بیفتد مبارزه با قاچاق سازمان یافته است که امر بسیار مهمی است.

رییس شورای عالی قضایی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در رابطه با مبارزه با قاچاق کالا، افزود: لازمه مبارزه با قاچاق کالا این است که سامانه‌هایی به صورت هماهنگ در بخش‌های مختلف گمرکات، نظام پولی و بانکی، وزارت اقتصاد و دارایی و بخش‌های نظارتی فعال شده و این سامانه‌ها با هم لینک شود به نحوی که بتوان مرزها و شرایط بازار را کنترل کرد.

به گفته رییسی، در سال گذشته گزارشاتی در ارتباط با تولید در حوزه نساجی و لباس، داشتیم که تولیدکننده‌ها می‌گفتند اتفاقی افتاده که احساس می‌کنیم الان نسبت به تولید ما بیشتر توجه می‌شود، چون فیتیله قاچاق کالا پایین آمده است و کار ما بیشتر رونق پیدا می‌کند، در برخی کسب‌ها این اتفاق افتاده است.

رییس قوه قضاییه گفت: در هر کسبی این اتفاق بیفتد و صاحبان این حرفه اعلام کنند در حرفه ما اتفاق جدیدی افتاده است و احساس می‌کنیم تولید در این میدان بازار و رونق خود را دارد و جهش اتفاق افتاده است، این نشانه  موفقیت ما در مبارزه ما با قاچاق کالا است.

وی با بیان این جمله که؛ یکی از شاخصه‌های مهم موفقیت در مبارزه با قاچاق کالا برای این است که امروز تولید ما بازار و خریدار و میدان دارد،افزود:‌ اگر تولید کننده این احساس آرامش را نکند معلوم می‌شود که در این قضیه همچنان نیاز به کار است.

رییسی همچنین با بیان اینکه هرمزگان در خط مقدم مبارزه با قاچاق قرار دارد، تأکید کرد: می‌خواهیم در این حوزه کار متفاوتی از سال گذشته صورت بگیرد و امروز نیازمندیم تصمیمی متفاوت برای تحقق شعار سال صورت گیرد و این موضوع امکان پذیر و کاملا اجرایی است.

شرط جهش تولید؛ مبارزه با قاچاق کالا

رییس کل دادگستری هرمزگان نیز در جریان این تماس ویدیو کنفرانس ضمن ارائه گزارشی از عملکرد و دستاوردهای دستگاه قضایی استان هرمزگان در سال گذشته با بیان اینکه قاچاق کالا به عنوان یکی از عوامل اصلی ضربه به اقتصاد هر کشور قلمداد می‌شود، گفت: اقتصاد در سالیان مختلف مورد توجه رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است و با ورود به سال جدید، این اهمیت با نامگذاری به عنوان “جهش تولید” پررنگ تر شده است.

علی صالحی بیان داشت: در جریان سفر ریاست قوه قضاییه به استان هرمزگان و تأکید بر استفاده ازنظر متخصصان در مبارزه با قاچاق کالا و ارز، دستور تشکیل مجتمع ویژه رسیدگی به جرائم قاچاق کالا و ارز در بندرعباس صادر و خوشبختانه به فاصله یک روز پس از این سفر، این خواسته اجرایی شد.

وی افزود: تمام پرونده‌های قاچاق سازمان‌یافته و حرفه‌ای و همچنین پرونده‌های مهم فساد مالی به‌صورت تخصصی و ویژه توسط  قضات مجرب در این مجتمع ویژه و تخصصی، رسیدگی شده و تا اجرای کامل احکام، مدیریت می شوند.

این مقام قضایی در هرمزگان مبارزه با قاچاق کالا را شرط پیاده سازی اقتصاد مقاومتی و جهش تولید عنوان و اظهارداشت: به منظور بستر سازی برای تحقق شعار سال با تکیه بر توان داخلی، باید فضای اقتصادی کشور را برای قاچاقچیان ناامن کرد و با برنامه ریزی دقیق و اتخاذ تمهیدات مناسب، ارتکاب قاچاق را به سمت افزایش ریسک پذیری به ضرر قاچاقچیان برهم زد.

صالحی افزود: با اتخاذ تمهیدات مناسب و تشریک مساعی میان دستگاه قضایی و دیگر متولیان امر باید گریزگاه‌های قاچاقچیان از نظارت‌های قانونی بسته و با اتخاذ تمهیدات مناسب، موانع موجود در مسیر سرمایه گذاری و جهش تولید مرتفع گام‌های بلندی به منظور اجرای سیاست‌های ابلاغی برداشته شود.