گردشگری و توریسم

جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در خصوص سرمازدگی باغات هشدار داد

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، اداره کل جهاد کشاورزی با اشاره به اخطاریه مدیریت بحران  وهواشناسی استان نسبت به کاهش دما تاکید کرده است: گلخانه‌داران، مرغداری‌ها، مراکز پرورش قارچ و شیلات داران نسبت به تنظیم دمای محیط کارگاهی خود اقدام کنند.

براساس اطلاعیه جهاد کشاورزی استان، باغداران استان نیز تمهیدات لازم در خصوص جلوگیری ازسرمازدگی باغ‌ها را انجام دهند.

جهادکشاورزی استان با اشاره به باز شدن آسمان و افزایش خطر سرمازدگی باغات تاکید کرده است، اگر در باغ باد نمی‌وزد نسبت به ایجاد دود و غلظ اقدام شود.

برای صبح سه‌شنبه نیز کاهش افت دما در صبح دم پیش‌بینی می‌شود از باغداران خواست آمادگی کامل داشته باشند.

جهادکشاورزی استان به اجرای روش‌های پیشگیری از خسارت سرمازدگی بهاره به محصولات باغی اشاره کرده است و اعلام کرد: پاشیدن آب بر روی درختان از جمله راهکارهای جلوگیری از  سرمازدگی باغات است.

پاشیدن آب بر روی شاخه‌های درختان میوه در دمای صفر درجه سانتیگراد موجب تشکیل یخ می‌شود که به ازای هر لیتر آب که یخ می‌شود ۸۰ کیلو کالری گرما آزاد می‌شود.

کار گذاشتن بخاری یا پلارهای باغی در قسمت‌های مختلف باغ و سوزاندن موادی همچون چوب نفت یا گازوییل موجب گرم شدن باغ می‌شود که این روش در مناطق سردسیری ممکن است تاثیر زیادی نداشته باشد، اما در مناطق نیمه گرمسیری در باغات مرکبات، انار، انجیر زیتون تاثیر گذار است.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری با تولید سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصولات زراعی، باغی، شیلات، دامی و عسل به عنوان یکی از قطب کشاورزی و دامپروری کشور محسوب می‌شود.

سطح باغات استان چهارمحال وبختیاری بیش از ۴۲ هزار هکتار است.

 براساس پیش بینی هواشناسی چهارمحال وبختیاری سامانه بارشی فعال در استان تا اوایل صبح دوشنبه فعال است و سپس برای روزهای دوشنبه و به خصوص سه‌شنبه کاهش محسوس دما پیش‌بینی می‌شود.

روز سه‌شنبه دمای هوا برای شهرکرد تا ۵ درجه سانتی‌گراد زیر صفر و برای سامان تا ۳ درجه سانتی‌گراد زیر صفر کاهش می‌یابد، از همین رو خطر سرمازدگی در این مناطق وجود دارد.