گردشگری و توریسم

کمبود تمامی گروه‌های خونی در آذربایجان‎غربی

مجتبی قهرمان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران دلیل کاهش اهدای خون در روزهای اخیر را شیوع بیماری کرونا عنوان کرد و اظهار داشت: باور انتقال کرونا از طریق خون یک تصور اشتباه است.

وی افزود: افراد اهداکننده خون اگر علایمی از جمله تب، سرفه یا سرماخوردگی دارند، یک ماه پس از بهبودی می‌توانند خون اهدا کنند.

وی با اعلام اینکه میزان ذخایر خون در آذربایجان‌غربی هنوز به شرایط بحرانی نرسیده است، بیان کرد: باید به اطلاع شهروندان برسد که برای رعایت تمامی اصول بهداشتی و دستورالعمل‌های علمی، تمامی مراکز انتقال خون استان ضدعفونی شده‌است و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

مدیرکل انتقال خون آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: تمامی پایگاه‌‍‌های انتقال خون استان در ارومیه، نقده، خوی، مهاباد ومیاندوآب در ایام نوروز در ۲ شیفت صبح و عصر آماده پذیرش اهداکنندگان خون است.

وی با اشاره به اینکه هر نفر می‌تواند با اهدای خون خود جان چندین بیمار سرطانی، تالاسمی و بیماران خاص را نجات دهد، یاد آور شد: برای رعایت تمامی اصول بهداشتی و جلوگیری از تجمع، شهروندان می‌توانند با مراجعه به سامانه نوبت‌دهی سازمان انتقال خون به نشانی nobatdehi.ibto.ir نوبت بگیرند و در زمان مشخص برای اهدای خون حضور یابند.

به گزارش ایرنا ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته یعنی آذر و دی‌ سال جاری در بازار غذاهای دریایی شهر «ووهان» واقع در استان «هوبی» چین نمایان شد و تاکنون هزاران نفر در کشورهای مختلف دنبا بر اثر این بیماری جان باخته‌اند.

این ویروس دوره نهفته به نسبت طولانی از چند روز تا دو هفته دارد و همین امر موجب شده‌ تا زمانی که علایمی چون تب و تنگی نفس در مبتلایان بروز نکند، از آن آگاهی پیدا نکرده و ضرورتی برای رفتن به بیمارستان احساس نکنند.