گردشگری و توریسم

توزیع مجانی کرونا در مراکز خرید قم

کرونا همچنان چون گرگ درنده‌ای در شهر می‌تازد و هرروز تعداد بیشتری را مبتلا می‌کند، کرونا ویروس بدون مرز است و به مرحله همه‌گیر جهانی رسیده اما آن چیزی که عرصه را برای جولان این مهمان ناخوانده فراهم می‌کند رعایت نکردن بهداشت فردی و حضور مردم در مراکز پرتردد به‌ویژه بازار و فروشگاه‌های بزرگ است.

به‌رغم هشدارها شبانه‌روزی، توصیه‌های دلسوزان و حتی پر شدن ظرفیت تخت‌های بیمارستانی قم و وارد شدن استان به مرحله ” فوق بحرانی” در همه‌گیری این ویروس و حتی بسته شدن در اماکن مقدس مانند حرم حضرت معصومه و مسجد جمکران، اما از آن سوی دیگر شهر، قرنطینه جزیی و اختیاری اصلا جدی گرفته نمی شود و بازار سنتی، فروشگاه ها و مراکز بزرگ خرید و خیابان‌های تجاری شهر روزهای نسبتا پررونق و گرمی را پشت سر می‌گذارند.

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که هر چه که شهر به‌روزهای پایانی سال نزدیک‌تر می‌شود، بازارها و فروشگاه‌های آن نیز متراکم‌تر شده و گویا مساله کرونا رفته‌رفته دارد به یک مساله عادی در بین عده‌ای از مردم تبدیل می‌شود که – به گفته کارشناسان – می‌توان آثار وحشتناکی را برای استان به همراه داشته باشد.

نگرانی‌ها از همه‌گیری ویروس کرونا سبب شد تا بالاخره در یک اقدام دیرهنگام اما شایسته مسوولان حرم مطهر و مسجد مقدس جمکران نیز درهای این دو مکان مقدس را به روی زائران و مجاوران ببندد اما همچنان فروشگاه‌ها و مراکز عمده تجاری شهر شاهد حضور پرشمار و پرتراکم مردم برای خرید روزهای پایانی سال هستند.

به گفته کارشناسان، قرنطینه خانگی و کاستن از میزان تجمعات، نسخه جهانی و امتحان پس داده برای کنترل و زمین‌گیر کردن بیمارهای ویروسی و ازجمله کرونا است و موفقیت برخی کشورهای جهان در کنترل این بیماری نیز به خاطر پایبندی مردم به موازین بهداشتی و اصول خود مراقبتی بوده است.

کرونا برای عده‌ای عادی شده است

سری به چند مرکز تجاری و فروشگاه شهر قم می‌زنیم، وضعیت آن‌ها نسبت به گذشته تغییر چندانی در شلوغی آن‌ها احساس نمی‌شود و تنها تفاوتی که مشاهده می‌شود استفاده از ماسک‌ها و دستکش توسط عده‌ کمی از مردم است.

محمد یکی از فروشندگان پوشاک در توصیف این روزهای بازار و خرید پایان سال گفت: در روزهای اول شیوع کرونا، بازارهای قم به دلیل عدم حضور مردم تا مرحله تعطیلی پیش رفت اما در روزهای گذشته حضور مردم پررنگ‌تر شده است.

رضا نیز در گوشه‌ای از خیابان بساط روسری فروشی پهن کرده وعده‌ای زیادی به دور بساط کوچکش جمع شده‌اند، او از تهدیدی که کرونا برای سلامتی جامعه دارد سخن گفت اما این را هم گفت که چاره‌ای جز این ندارد که فروشندگی کند.

در گوشه دیگری از بازار شهر خانواده‌ای ۵ نفره با ماسک و دستکش در حال قدم زدن هستند، از پدر خانواده پرسیدم آیا نمی‌توانستید خرید خود را به بعد از عید موکول کنید؟ گفت: ما فکر نمی‌کردیم که بازار تا این حد شلوغ باشد، اگر می‌دانستیم در خانه می‌ماندیم و سلامتی فرزندانمان را این‌گونه به خطر نمی‌انداختیم.

وضعیت نگران کننده فروشگاه ها

فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای شهر اما وضعیت نگران‌کننده‌تری دارند فضای بسته، محصور و کوچک این مراکز و حضور پرتعداد، متراکم و به‌هم‌پیوسته شهروندان شرایط کنترل و جلوگیری از شیوع کرونا را پیچیده‌تر از هر زمان دیگری کرده است.

شرایط در برخی فروشگاه‌های بزرگ به حدی است که صفی طولانی در بیرون از فروشگاه و ازدحام وحشتناکی در داخل آن‌ها حاکم است و عملاً هیچ نشانه‌ نگرانی از همه‌گیری کرونا در آن‌ها احساس نمی‌شود.

خدیجه یکی از زنان خانه‌دار قمی می‌گوید: آمدیم خرید کنیم اما آلان فقط می‌خواهیم زودتر از این جهنم خارج شویم و هوای آزاد تنفس کنیم.

او خرید کالاهای ضروری را اجتناب‌ناپذیر می‌داند اما معتقد است که خودش نیز در شلوغی بیش‌ازحد این فروشگاه‌ها و احتمال سرایت بیشتر ویروس کرونا مقصر است و برای شکست کرونا باید همه همکاری کنند و سرنوشت خود را جدا از سرنوشت جامعه قلمداد نکنند.

واقعیت این است که با وجود هشدارهای بسیار درباره ماندن در خانه و قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا، همچنان بسیاری از شهروندان خطر ویروس کرونا را جدی نمی‌گیرند .

همچون حرم مطهر و مسجد جمکران، موج تعطیلی بوستان‌ها، ناوگان حمل‌ونقل عمومی و اماکن مذهبی در قم نیز هر چند بار تاخیر زیاد اما بالاخره در روزهای گذشته به راه افتاده و بخشی از نگرانی‌ کارشناسان را برطرف کرده اما مراکز تجاری استان بویژه آنها که معمولا با ازدحام جمعیت و صف های طولانی مواجه هستند، بدون کمترین تدبیر، نظارت یا وقفه‌ای همچنان شاهد حضور پرشور مردم و فراهم کردن زمینه‌ای برای همه‌گیری ویروس کرونا هستند، امری که بار دیگر توجه مسوولان و تصمیم سازان را می طلبد تا فکری به حال آن کنند و اجازه ندهند، این زنجیره مرگ بار شیوع این بار به بهانه خریدهای ضروری، همچنان ادامه و گسترش یابد. 

موج دوم کرونا در راه است

ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر اخیر به قم و تعجب از وضعیت خیابان‌های شهر گفته بود: اگر مردم رعایت کنند، بیماری کرونا ویروس کاهش می‌یابد، ولی این اتفاق نیفتد ، شاهد اوج‌گیری بیماری خواهیم بود.

در همین حال رییس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز روز گذشته به‌صراحت بیان کرده است: نگرانی‌ها در خصوص موج دوم بیماری زیاد است و به همین دلیل از مردم می‌خواهیم که در منازل مانده و حضور مردم در خیابان‌ها در این ایام نگران‌کننده است.

محمدرضا قدیر ادامه داد: همه باید کمک کنند تا چرخه انتقال ویروس کرونا قطع شود، هر یک نفر مبتلا به ویروس کرونا می‌تواند چندین نفر دیگر را نیز مبتلا کند. افرادی هستند که نمی‌دانند، کرونا دارند و در خیابان‌ها در حال تردد هستند که این افراد ناقل بیماری بوده و می‌توانند ویروس را منتقل کنند.در پایان باید اذعان کرد که برای زمین‌گیر کردن این ویروس همه گیر به یک هماهنگی و همکاری فراگیر میان مردم و مسوولان نیاز است، هر کس در هر جایگاه باید سهم خود را به‌درستی ایفا کند، مردم با رفتار شخصی و رعایت اصول خود مراقبت و بهداشت فردی گام بلندی در مسیر شکست کرونا از خود بر جای بگذارند و مسوولان نیز با برنامه ریزی مناسب، نظارت و حتی اعمال فشار و قانون، حلقه محاصره علیه کرونا را تنگ تر کنند تا بلکه هر چه زودتر این درد مشترک، از این شهر و دیار رخ بربندد. /