گردشگری و توریسم

چهارشنبه سوری، هیزم به آتش کرونا می‌ریزد

سید اسماعیل حسن پور فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و سوختگی روز سه‌شنبه در خصوص اقدامات مراکز درمانی برای چهارشنبه سوری عنوان کرد: هر سال برای مجروحان این مراسم در بیمارستان‌ها ظرفیت ایجاد می‌کردیم و تمام کادر درمانی و پرسنل آماده باش کامل بودند؛ اما امسال پرسنل با تمام قوا برای مقابله با بیماری کرونا در تلاشند و بخش اعظمی از ظرفیت بخش‌ها به این بیماری اختصاص دارد.

حسن پور افزود: در سالهای اخیر با نزدیک شدن به روز سه شنبه آخر سال مجروحان بسیاری به علت انفجار موادمحترقه در بیمارستان پذیرش می شدند و حتی در بسیاری از مواقع افرادی که فقط نظاره گر مراسم افراطی این روز بودند، در فهرست بیماران قرار می‌گرفتند. از همین رو، شاهد جراحت هایی بودیم که درمان آنها اغلب به بهبودی کامل ختم نمی‌شد و افراد با معلولیت به جامعه بازمی‌گشتند.
وی سوختگی‌های وسیع، انفجار اندام‌ها، خردشدگی مفاصل، آسیب شدید به تاندون‌ها و بافت پوست، آسیب شدید به اندام های صورت و کوری را از جمله عوارض استفاده از مواد محترقه در مراسم چهارشنبه سوری دانست.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نقش رسانه‌ها و نیروی انتظامی را در افزایش آگاهی مردم و کاهش تلفات این روز موثر دانست و گفت: صدا وسیما و سایر خبرگزاری‌ها می‌توانند با اطلاع رسانی به موقع و صحیح، آمار مجروحان را به صفر برسانند. البته تاکنون تلاش‌های این ارگان‌ها به نتایج مطلوبی رسیده است.

حسن پور، ضمن توصیه به مردم برای ماندن در منزل، اوضاع کشور و حتی جهان را بحرانی دانست و افزود: هموطنان می‌توانند با در خانه ماندن و رعایت اصول بهداشت اولیه، در کاهش درگیری کادر درمان در این شرایط بحرانی سهیم باشند.
وی در خصوص شرایط مراکز درمانی و پذیرش مجروحان احتمالی به مناسبت چهارشنبه سوری، عنوان کرد: به علت شیوع ویروس کرونا، بخش اعظمی از ظرفیت بیمارستان برای رسیدگی به بیماران کرونایی اختصاص دارد. از طرفی نگهداری از بیماران کرونایی نیازمند تمهیداتی است که در عمل رسیدگی به سایر بیماران مانند سوختگی‌ها را دشوار می کند، زیرا بخش‌ها، راهروها، وسایل حفاظتی و بهداشتی، سرویس‌ها و سایر موارد مرتبط با بیماران کرونایی باید از سایر بیماران جدا باشد.
حسن پور کادر درمان را خدمتگزار مردم خواند و خاطرنشان کرد: به هر حال در هر شرایطی مراکز درمانی باید برای ارائه خدمت به مردم آماده باشند.