گردشگری و توریسم

شهروندی متعهد به رعایت دستورالعمل ها

مواجه شدن با هر مساله در حوزه های مختلف و از جمله در حوزه سلامت و بهداشت نیز ، یک زمان طلایی دارد که استفاده از آن زمان بازگشت به حالت عادی را ممکن می سازد و هر چه از آن زمان عبور کنیم بازگشت به حالت عادی هم سخت تر و گاه غیرممکن می شود.

این همان واقعیت کرونا است در زمان های اولیه بنا به هر دلیلی جدی گرفته نشده، مورد تمسخر و شوخی واقع شد و بخصوص از سوی رسانه ای فراگیر همچون صدا و سیما که با وجود گسترش شبکه های اجتماعی هنوز قدرت بی رقیب اطلاع رسانی است عادی سازی زیاده از حد شد و زمان طلایی از دست رفت.

با عادی انگاری کرونا و گاه تقلیل دادنش به یک سرماخوردگی ساده ابتدا از سوی برنامه ریزان و مسوولان این عدم جدیت و به سخره گرفتن کلامی کرونا به توده مردم انتقال داده شد و اکنون به مرحله همه گیری رسیده است مرحله ای که کادر بهداشت و درمان را خسته می کند و از توان و کارایی شان می کاهد.

مرحله ای که اگر در روزهای آغازین دغدغه ماسک و دستکش و الکل بود حالا به دغدغه های نا امیدانه تری رسیده است اینکه عده زیادی جان باختند، خانواده هایی داغدار شدند! تنها شدند، از بیم انتقال ویروس مراسم عزاداری ها منتفی شده، تسلی دادن و دیدار به وقت سختی محدود شد و بعبارتی آن زمان طلایی از دست رفت و اکنون باید بحران را کنترل کرد تا دست کم از تداوم چرخه انتقال آن به مرور کاست.

در خانه ماندن و رعایت اصول بهداشتی یکی از راههای توقف چرخه انتقال ویروس است که البته در خانه ماندن هم سختی هایی دارد بعبارتی در شرایطی که قرنطینه در توان فرهنگی و اقتصادی بسیاری از کشورها نیست و اجرای آن ممکن نمی شود هر کدام از شهروندان می توانند بعنوان یک وظیفه در قبال رسیدن به سلامت خود و هم نوع شان قرنطینه خانگی را رعایت کنند.

شهروندی که در یک شرکت بیمه کار می کند در این خصوص می گوید: سهم من در کنترل بحران کرونا در گام نخست جدی دانستن این بیماری وحشتناک است و اینکه فارغ از هر گونه بزرگ نمایی و انتقال ترس ولی اطرافیانم را نیز اگاه کنم که اصول بهداشتی و دستورالعمل های ارائه شده را رعایت کنند.

این بانوی جوان افزود: نباید در مواجهه با این بیماری که حالا دیگر به مرحله همه گیری رسیده است همه چیز را به قضا و قدر ارتباط داد بلکه باید هم خود و هم اطرافیان مان به دور از هر گونه استرس ، عاقلانه رفتار کرد و از پافشاری بی مورد به برخی دید و بازدیدها و شرکت در هر گونه تجمعی خودداری کرد.

شهروند دیگری که در یکی از بخش های زیر مجموعه راه و شهرسازی کار می کند در اینخصوص بیان کرد: این روزها را در خانه سپری می کند ضمن اینکه اصول بهداشتی مورد تاکید این روزها را رعایت می کند ترددد های بیرون را به منظور تهیه برخی اقلام مورد نیاز برنامه ریزی و کاهش داده است و در هر بار که نیاز ضروری برای بیرون رفتن باشد نه چند عضو خانواده که تنها یک نفر با رعایت تمامی نکات بهداشتی ، کار خرید را انجام می دهد.

وی گفت: در این شرایطی که همه همدیگر را تشویق به در خانه ماندن می کنیم و بنوعی مشارکت مسوولانه ای در کنترل بیماری داریم هر کدام می توانیم با رعایت نکاتی این در کنار هم بودن های خانواده را به جای تنش همراه با فضایی لذت بخش کنیم.

این مرد جوان ادامه داد: در عین حال این روزها که بیشتر در خانه هستیم و ممکن است زمان های بیشتری را با گوشی های هوشمند سپری کنیم و در معرض انواع اخبار و اطلاعات درست و نادرست قرارا داریم بهتر است صرفا اخیار موثق و به دور از هر گونه شایعه پرکنی در اختیار همدیگر قرار دهیم.

شهروندی که خود را دانشجو معرفی می کند در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید: این بیماری اکنون به وضعیت همه گیری رسیده است که کادر بهداشت و درمان را با خستگی مفرط مواجه کرده و قطعا خستگی آنها از ورودی بالای بیماران کرونایی است ما که حضورمان در بیرون حل کننده مشکلی از بار این بیماری را حل نمی کند دست کم سهم مان در کنترل آن رعایت بهداشت است.

این بانوی جوان افزود: رعایت بهداشت فردی و خودداری از حضور بی مورد در بیرون از خانه در درجه اول باعث می شود به این بیماری مبتلا نشوم و با توجه به سرعت انتقال این ویروس هر کدام از ما با محافظت از خود درواقع کمک درخور توجهی به جلوگیری از چرخه انتقال این بیماری می کنیم.

شهروند دیگری که در زیر مجموعه های قوه قضائیه مشغول به کار است در اینخصوص معتقد است که آنها بخاطر  حساسیتی که در کارشان وجود دارد این روزها باید در محل کار خود حضور داشته باشند و امکان در خانه ماندن را ندارند ولی با رعایت همان نکات بهداشتی که این روزها دغدغه همه است می توان از خود و اطرافیانمان در برابر این بیماری محافظت کنیم.

وی افزود: نکته ای که خوب است مسوولان به آن توجه کنند این است که زندانیان در اتاق های کوچک، هم بند هستند لازم است به طور مرتب مورد بررسی قرار گیرند و موارد مشکوک را جداسازی کرد و یا اینکه برای ادامه درمان به بیرون از زندان منتقل شوند.

این شهروند گفت: از نظر امکانات بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده هم لازم است نسبت به محیط زندان و زندانیان رسیدگی لازم بعمل آید تا کمتر در معرض ابتلا به این ویروس خطرناک قرار گیرند.

غلامرضا تاجبخش پژوهشگر اجتماعی و عضو هیات علمی دانشگاه آیت الله بروجردی در تشریح وظیفه شهروندی کنترل بحران کرونا گفت: اگر چه دولت نقش مهمی در کنترل و مهار این بیماری دارند ولی مسئولیت شهروندی ما هم اقتضا می کند به جهت کمتر کردن خسارات همه با هم عمل کنیم و با پذیرش مسئولیت مراقبت پیشگیرانه، سهمی در کاهش این بیماری داشته باشیم.

وی ادامه داد: شهروندان و مردم باید بدانند، ویروس کرونا کشورهای مختلفی اعم از توسعه یافته همچون فرانسه و ایتالیا و کم تر توسعه یافته همچون ایران را درگیر کرده است و بعبارتی ثانیا شیوع کرونا بدلیل جهانی شدن و ارتباطات  گسترده بین کشور ها است که اینچنین در سراسر جهان پراکنده شده است.

عضو هیات علمی دانشگاه آیت الله بروجردی افزود: کرونا از جنس مخاطراتی است که مخاطب آن حاکمیت و دولت نیست بلکه عموم مردم از طبقات و قشرهای مختلف هستند که با حفظ خونسردی و رعایت بهداشت فردی و نیز افزایش بصیرت بهداشتی می توان از شیوع آن پیشگیری کرد.

تاجبخش بیان کرد: انتظار می‌رود با توجه به اهمیت موضوع و نگرانی آحاد جامعه، در چنین شرایطی؛ همفکری، همدلی و همراهی بین نهادهای مدنی بهداشت و درمان، نهادهای اطلاع رسانی و همکاری مردم فهیم کشور برای درامان ماندن از ویرس شایعه که بسیار مخرب و ویرانگر است و نیز ویروس کرونا صورت پذیرد.

وی اضافه کرد: با ارائه آموزش های علمی و درست که از طریق نخبگان و رسانه ها به مردم داده می شود و با رعایت دستورالعمل از سوی شهروندان و فاصله گرفتن از شایعات امیدواریم که مقطع را بسلامتی عبور کرد.

به هر روی آنچه مسلم به نظر می رسد این است که بزرگترین کمک هر کدام از ما به کادر بهداشت و درمان که این روزهای تمام وقت کار می کنند و همچنان مثبت های کرونا رو به افزایش است و فرصتی و مجالی برای استراحت آنها داده نمی شود، این است که  فارغ از اینکه چه کاره ایم و چه  سمت و مسوولیتی داریم یک شهروند مسوول هستیم که باید برای رسیدن به سلامت خود و اطرافیانمان در خانه بمانیم یا اگر مجبور به بیرون رفتن هستیم ، در رعایت اصول و دغدغه های این روزها تلاش کنیم.

به گزارش ایرنا، تاکنون ۸۹ نفر در شهرستان سلسله، ۶۷ نفر خرم آباد، بروجرد ۴۱ نفر، دلفان ۳۶ نفر، دورود ۲۳ نفر، ازنا ۱۵، کوهدشت هشت، الیگودرز سه، چگنی سه، پلدختر ۲، سپیددشت یک و رومشکان نیز یک نفر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.