گردشگری و توریسم

مردم اطلاعات نادرست در خصوص کرونا را نپذیرند

نشریه اشترن آلمان با اشاره به اوضاع بحرانی برخی کشورهای اروپایی به دلیل شیوع ویروس کرونا، از بی توجهی مردم و بهادادن بسیاری از شهروندان به شایعات اثبات نشده در خصوص درمان کرونا خبر داد.
بر این اساس در حالی که سیاستمداران و کادر درمانی این کشورها وضعیت کنونی را بسیار جدی ارزیابی و اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار قرار داده اند، بسیاری از شهروندان به دلیل وحشت از آلوده شدن به این ویروس به هر کاری دست می زنند.
در این میان بازار شایعات راه های درمان و یا جلوگیری از آلوده شدن به کرونا نیز داغ است. یکی از آن شایعات تاثیر مثبت کوکائین در جلوگیری از ابتلا به کرونا است. دامنه این شایعه به حدی گسترده شده که وزیر بهداشت فرانسه را ناچار به واکنش کرده است.
در همین رابطه وزیر بهداشت فرانسه با رد این شایعه گفت برخی مواد مخدر تاثیر جانبی مخربی داشته و می توانند سلامتی افراد را به خطر بیاندازند. وی تاکید کرد که کوکائین هیچگونه اثر مثبتی نداشته و نمی تواند از آلوده شدن افراد به کرونا جلوگیری کند.
این در حالی است که مقامات کشورهای اروپایی ضمن دعوت مردم به حفظ آرامش و خودداری از وحشت زده شدن، از آنها می خواهند که تنها توصیه های مقامات بهداشتی و کارشناسان را بپذیرند و به شایعات و روش های غیرعلمی برای مقابله با کرونا گوش فراندهند.
دولت های اروپایی همچنین تاکید دارند که تاکنون هیچ درمانی برای کرونا کشف نشده و در حال حاضر بهترین راه برای مقابله با آن پیشگیری و ممانعت از آلوده شدن بوده و از جمله مهمترین روش ها برای این کار حفظ بهداشت و شستن دقیق و مرتب دست ها است.
به گفته وزیر بهداشت فرانسه هیچ یک از روش هایی که تاکنون برای مقابله با کرونا اعلام شده در فضای مجازی از جمله مصرف کوکائین، الکل و یا اسپری کردن کلر بر روی پوست کارایی ندارد.
این در حالی است که برخی از این روش ها بسیار خطرناک بوده و به از دست رفتن جان افراد منجر شده است.

طی چند روز گذشته مرگ ناشی از مصرف الکل برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا در برخی نقاط ایران گزارش شده است که بیشترین موارد مرگ در این مورد هم مربوط به استان خوزستان بوده است.

گزارش های رسانه ای حاکیست که برخی از جوانان و نوجوانان تحت تاثیر خبرهای جعلی در فضای مجازی یا در محافل عمومی در باره اثر الکل بر جلوگیری از ابتلا به کرونا قرار می گیرند و بدون توجه به صحت این مطالب اقدام به مصرف الکل حتی از نوع متانول و صنعتی می کنند، در حالی که پزشکان و مراجع علمی هشدار داده اند که مصرف الکل صنعتی حتی برای ضدعفونی کردن پوست دارای پیامدهای جبران ناپذیری است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز امروز در گفت و گو با خبرگار ایرنا اعلام کرد که  الکل متیلیک یا متانول به دلیل سمی بودن در ترکیبات تشکیل دهنده محول‌های ضد عفونی کننده جایگاهی ندارد.

بنابر این گزارش  الکل  متانول به دلیل سمی بودنش در تماس با پوست، جذب بدن شده و متناسب با میزان جذب پوستی، عوارضی همچون کوری، مسمومیت کلیوی و مرگ را  می تواند به دنبال خواهد داشت.