گردشگری و توریسم

۱۵۸ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های زنجان بستری هستند

دکتر علیرضا آرمانی کیان شامگاه سه شنبه در نشست با خبرنگاران استان که به صورت ویدیو کنفراس برگزار شد، افزود: هم‌اکنون هزارو ۶۷۰ تخت بستری و ۱۹۰ تخت ویژه در بیمارستان های استان  وجود دارد که از این تعداد ۶۷۰ تخت به بیماران کرونایی اختصاص دارد و این تعداد تا شنبه آینده به هزار و ۱۰۱ تخت خواهد رسید.

وی اضافه کرد: در مجموع تخت بیمارستانی موجود و بضاعت استانی یک‌هزار و ۹۰۱ تخت در بیمارستانهای دانشگاهی و غیر دانشگاهی فعال بوده که این ظرفیت خوبی است.

این مسؤول ادامه داد: طبق برنامه ریزی انجام گرفته برای همه مراکز بیمارستانی اقدامات جدی و منطقه بندی انجام شده است و به صورت زون یک، زون ۲ تعریف شده است که در این میان 
زون  صفر جایی است که بیمار کرونایی وارد و خدمات لازم ارائه می شود.

رییس کمیته درمانی ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا ادامه داد: تلاش می شود، بیماران کرونایی در شهرستانها به دلیل خطر انتقال بیماری در محل خود درمان شوند و مراجعه کمتر به بیمارستانهای شهر زنجان انجام گیرد تا  از ازدحام بی مورد در مراکز درمانی جلوگیری شود.

وی اظهار داشت: ۱۰ مرکز در سطح استان و همه شهرستانهای استان برای بیماران کرونایی تعیین شده است و بر این مبنا باید بیماران مشکوک به کرونا نیز در خود مراکز جامع سلامت حضور پیدا کنند و داخل بیمارستان مراجعه مستقیم نداشته باشند.

به گفته این مسؤول، فرد مراجعه کننده توسط همکاران مراکز و پایگاه های سلامت ویزیت و در صورت نیاز به بیمارستانها ارجاع داده می شود.

وی یادآوری کرد: برای انتقال بیماران در شهر زنجان سه دستگاه آمبولانس مجهز و در تمام شهرستان ها نیز آمبولانس آماده و مجهز وجود دارد که فقط بیمار کرونایی را انتقال می دهد.
 

زنجان ۷۹ بیمار کرونایی مثبت دارد

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: تاکنون این استان ۷۹ مورد مثبت بیماری کرونا دارد که بیمارستان ولی عصر(عج) شهر زنجان با  ۱۰۳ تخت مرکز اصلی بستری این بیماران است.

آرمانی کیان افزود: مرکز درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان برای عموم مردم و تمام رشته ها پذیرش دارد و کاملا شرایط بهداشتی در این مرکز رعایت می شود.

وی اظهار داشت: در شهرستان ابهر بیمارستان امدادی و در سایر شهرستان ها نیز با رعایت کامل اصول بهداشتی بخشی از مراکز به بیماران کرونایی اختصاص داده شده است.

 این مسؤول ادامه داد: هم اکنون شرایط استان‌های همجوار با استان زنجان قرمز است و بر این اساس باید اقدامات پیشگیرانه و قرنطینه خانگی و کنترل فرد به فرد را رعایت کنیم تا به مرز خطر نرسیم.

رییس کمیته درمان ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل بیماری کرونا ادامه داد: تلاش بر این است که رعایت اصول پیشگیری را سرلوحه قرار داده و در این میان هرچه قدر مردم به کمپین هایی مانند در خانه بمانیم اهمیت بدهند موجب می شود که به سمت پیک های غیرمنطقی نرویم که در آن صورت وضعیت بسیار نگران کننده خواهد شد.

وی اضافه کرد: به توصیه سازمان بهداشت جهانی جدی گرفتن بیماری و نداشتن استرس مهمترین وظیفه عموم در رابطه با این بیماری بوده و عدم توجه به شایعات و توجه جدی به اطلاع رسانی و آگاهی دهی مراکز مطمئن از جمله وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی و کانالهای رسمی می تواند اطمینان بخش باشد.

آرمانی کیان افزود: امروزه در مواجهه با این بیماری برچسب و انگ زدن مطرح است که فردی که مشکل و علایم عطسه، سرفه و یا سرماخوردگی جزیی دارد به مراکز بهداشت مراجعه نمی کند که باید برچسب زدائی کرد.

وی اظهار داشت: همه اقدامات تشخیص، ویزیت، انتقال و قرنطینه  بیماران کرونایی با همکاری معاونت بهداشت انجام می گیرد و در موضوع نقاهتگاه دستورالعملی صادر شده است که بتوان از پتانسیل های بیمارستانی بیشتر استفاده کرد.

این مسؤول ادامه داد: معتقدیم بهترین نقاهتگاه منزل فرد بوده که از نظر عاطفی و شرایط روحی و امکانات دیگر ارجحیت دارد و به نفع بیمار خواهد بود.

وی یادآوری کرد: در سطح شهر نیز برای  همکاران پزشک فلوچارتی تنظیم شده که در مواجه با مورد مشکوک به مراکزی که ویزیت سرپایی انجام می‌گیرد ارجاع دهند.

آرمانی کیان خاطرنشان کرد: چند نفر از کادر درمان با کرونا ویروس درگیر شده اند و در این میان مردم عادی از اسم کرونا هم می‌ترسند اما  کادر درمان با همه وجود با این موضوع مواجهه شده است.