گردشگری و توریسم

استاندار کردستان: بدون همکاری مردم مقابله با شیوع کرونا ممکن نیست

بهمن مرادنیا عصر سه‌شنبه در نشست ستاد مبارزه با کرونا اظهار داشت: اقدامات پیشگیرانه دستگاه‌های مختلف در این بخش بدون همکاری، همراهی و مشارکت مردم نتیجه نداده و به ثمر نمی‌نشیند.
وی افزود: با مسوولیت دانشگاه علوم پزشکی و حضور هلال احمر، پلیس راهنمایی و رانندگی و راهداری گروهی تشکیل شود تا در مبادی ورودی و خروجی شهرها ورود و خروج مسافر را کنترل کنند البته این گروه به سرعت تشکیل شود تا از پنجشنبه همین هفته بتوانند در مبادی مستقر شده و وظایف خود را انجام دهد.  
مرادنیا با بیان اینکه شرایط شهرهای سقز و بانه در بحث کرونا متفاوت است، اضافه کرد: کنترل‌های ورودی این ۲ شهر بیشتر خواهد بود و بناست ادارات شهر سقز هم با یک سوم نیرو فعالیت کنند.   وی با بیان اینکه محدودیت‌ تردد در ورودی شهرهای کردستان اعمال خواهد شد، از مردم استان خواست از اقوام و بستگان خود بخواهند تعطیلات نوروزی سال آینده بە کردستان سفر نکنند.  

استاندار کردستان یادآور شد: پلیس با هماهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه و مرکز بزرگ اسلامی ورودی مساجدی را که خلاف دستورالعمل‌ها و خلاف منافع عمومی و به صورت هدفمند اقدام به برگزاری نماز می‌کنند، مسدود کند.  
رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم در این نشست گفت: از ١٠ اسفند تا امروز ۶ نفر بر اثر مسمومیت ناشی از مصرف الکل صنعتی در این استان جان خود را از دست داده‌اند.  
دکتر فرزین رضاعی با ییان اینکه افرادی گمان می‌کنند با مصرف خوراکی الکل به کرونا مبتلا نمی‌شوند، افزود: تعداد کسانی که بر اثر مسمومیت الکل در کردستان جان خود را از دست داده‌اند با تعداد فوتی ها بر اثر کرونا برابر است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم در این جلسه گفت: ۲١ نفر از کارکنان مراکز درمانی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و اکنون این افراد برای ۱۴ روز به قرنطینه خانگی رفته‌اند بنابراین این میزان از نیروها در بخش خدمات رسانی ما کم شده است.  
دکتر هومن قصری افزود: از فردا روزانه ۵۰۰ دست لباس حفاظت پزشکی تحویل دانشگاه علوم پزشکی کردستان می‌شود تا در مراکز مختلف درمانی مورد استفاده قرار گیرد.  
وی خواستار کنترل ورودی‌های به استان شد و اضافه کرد: در حال حاضر روستاهای استان، آلوده به ویروس کرونا نشده و همه بیماران بستری شده ساکن مناطق شهری هستند.  
رئیس پلیس امنیت فرماندهی انتظامی استان کردستان هم در سخنانی گفت: هفت نفر از کسانی که در فضای مجازی اقدام به شایعه‌ پراکنی و ارائه آمار نادرست می‌پرداختند دستگیر شده و تحویل مقامات قضایی شدند.  
سرهنگ رسول برزویی اظهار داشت: حدود هشت مسجد هنوز هم اقدام به برگزاری نماز جمعه در سنندج می‌کنند که اهداف مشخصی از این کار دارند که باید برابر مقررات با متولیان این کار که سلامتمردم را به خطر می اندازند، برخورد شود.
وی خواستار اجرای محدودیت تردد با محوریت دانشگاه علوم پزشکی در مبادی ورودی به استان شد و افزود: بر اساس بررسی مدارک هویتی و پلاک خودرو بومی بودن افراد محرض و پالایش مورد نظر صورت می‌گیرد.

اکنون ۱۱۸ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که بر اساس آخرین نتایج آزمایشگاهی ابتلای ۷۸ نفر از این افراد به بیماری کووید ۱۹، قطعی است تاکنون ۹ نفر نیز بر اثر ابتلا به این ویروس در شهرهای سقز و مریوان جان باخته اند.