گردشگری و توریسم

تکریم بزرگ‌ترها در «خانه ما»، مهم و قابل تأمل است

نیلوفر محمودی پیرامون مستندمسابقه‌ خانه ما در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا عنوان کرد: دوربین خانه ما توانسته ما را به جمع صمیمانه خانواده ها ببرد تا از نزدیک شاهد ارتباطات پرمهر و برخورد صمیمی آن ها با یکدیگر باشیم. حس در کنار هم بودن و نشاط حاصل از آن را به زندگی تزریق کردن، احساس خوشایندی است که ناخواسته به بیننده برنامه نیز منتقل می شود و همه آن احساس شادابی و باهم بودن در ما قوت می گیرد، گویی خود ما در جمع خانواده ها حاضریم و در کنار آن ها هستیم.
بازیگر آثار دکل، آپارتمان شماره ۱۳ و دو فیلم با یک بلیط، ارضای حس کنجکاوی مخاطب را در مسابقه خانه ما مثبت انگاشته و یادآور شد: یکی از کنجکاوی های هر فردی به لحاظ روانشناختی و جامعه شناسی، توجه به زندگی هم‌نوعان است. ما به عنوان یک ایرانی که در منطقه ای ساکن هستیم تمایل داریم بدانیم جمع خانوادگی فلان شهر یا فلان روستا در مناطق مختلف ایران چگونه است یا مثلا میهمانان و مهاجرانی که از کشور افغانستان به ایران آمده و در اینجا زندگی می کنند چه اشتراکات رفتاری و تغذیه ای با ما دارند، از این رو مسابقه خانه ما با رفتن به جمع خانواده های مختلف در مناطق گوناگون شهرها توانسته به این حس کنجکاوی مخاطب، پاسخ دهد و او را با آداب و رفتارهای مختلف خانواده های شهرهای گوناگون آشنا کند.

وی در ادامه به محتوای کلی برنامه و ساختار آن پرداخت و افزود: به طور کلی محتوای بخش های مختلف مسابقه قابل تأمل است و توجه به برخی آداب اجتماعی و فرهنگی که در آیتم های مختلف برنامه لحاظ شده است می تواند برای بیننده، آموزنده باشد.

به عنوان مثال در قسمتی از خانه ما تکریم به بزرگان خانواده، تاکید و به چالش کشیده شده بود که این مسأله امر مهمی در خانواده های ما ایرانیان است و البته با رفتن به خانه افغانستانی ها در می یابیم که آن ها نیز به واسطه عقبه فرهنگی مشترکی که با ما دارند، به این امر توجه ویژه ای دارند. یادآوری چنین مواردی در لابلای یک مسابقه تلنگری هوشمندانه برای توجه به آدابی است که گاه از آن ها غافلیم و مثلا در کم‌توجهی به مسن ترها و بزرگترهای خانواده، زمانی حسرت خواهیم خورد وبار سنگین این کم توجهی ها را با از دست دادن عزیزانمان بردوش خواهیم کشید.

محمودی در ادامه به بهانه حضور خانواده های افغانی در خانه ما درباره این موضوع، گفت: مردمان افغانستان سال هاست در کنار ما زندگی می کنند و همسایه های ما به حساب می آیند. همسایگانی که خود من در برخورد با ایشان آن ها را متعهد، تلاشگر و صبور یافتم که چنین خصوصیات اخلاقی و رفتاری در مهاجران افغان بسیار تحسین برانگیز بود. 

ریتم تند و مفرح خانه ما
وی همچنین در خصوص نمایش درخور افغان ها در سینما و تلویزیون ایران، عنوان کرد: شاید در مواردی در به تصویر کشیدن افغان ها کم لطفی هایی شده باشد ولی لزوما همواره این گونه نبوده است فیلم سینمایی مردن در آب مطهر در جشنواره فیلم فجر امسال به داستانی زندگی چند افغان می پردازد که شخصیت موجه و مثبتی را از افغان ها به نمایش در آورده است. پرداخت شخصیت های اصلی فیلم و بازی علی شادمان در نقش یکی از این افغانیان به قدری هنرمندانه و واقع گرایانه بود که بسیاری از تماشاگران به اشتباه می پنداشتند که این بازیگر، خودش افغان یا افغانی الاصل است.
بازیگر پرواز مرغابی ها و طالع سعد، ضمن انتقاد از اعتراض برخی از هموطنان به حضور مهاجران در ایران خاطر نشان کرد: اگر ما به حضور مهاجران و به ویژه مهاجران افغان در ایران معترض باشیم در نتیجه نباید به کشورهای مختلف در سراسر دنیا مهاجرت کنیم و کشورهایی که بیشتر ایرانیان به آنجا مهاجرت کرده اند نیز باید با حضور ما در آن کشور ها مخالفت کنند. 
محمودی در خاتمه ضمن مثبت دانستن ریتم تند و مفرح خانه ما، همچنین انتخاب درست و نزدیکی خانواده ها در برنامه اذعان داشت: توجه به امور اقتصادی در خانواده ها و رعایت هزینه ها توسط تمام اعضای خانواده از نکات بارز برنامه است ولی بهتر است به جای ملاک قراردادن هزینه کمتر، بهتر هزینه کردن و توجه به مسائل انسان دوستانه بین اعضا خانواده، در اولویت قرار بگیرد و در انتخاب خانواده ها ملاک باشد؛ زیرا به اعتقاد من همین همراهی خانواده ها با یکدیگر برهر رقابتی ارجح تر است و البته رقابت بهانه ای برای این همراهی است.

مستندمسابقه خانه ما یک مستند مسابقه خانوادگی است که در آن شرکت کنندگان با دریافت مبلغ مشخصی به عنوان حساب مسابقه، باید بتوانند هزینه های خانواده خود را با صرفه جویی مدیریت کنند. تاکنون ۸ فصل از این برنامه از شبکه های مستند و نسیم پخش شده است.