گردشگری و توریسم

منابع طبیعی، نمادی از زندگی

استان هرمزگان باحدود۱۰۳هزار کیلومتر مربع وسعت شامل ۶۷ رهزار کیلومتر مربع خشکی و۳۱هزار کیلومتر مربع دریاو جزیره ها، از سمت شمال و شمال شرقی با استان کرمان، شمال غربی و غرب با استان فارس و بوشهر، از شرق با سیستان و بلوچستان همسایه بوده و جنوب آن را آب های خلیج‌فارس و دریای‌عمان در برگرفته است.

این استان در بیشتر ماه‌های سال خشک و کم باران است و بارندگی‌ها عمدتا به صورت رگباری و سیلابی در ماه‌های زمستان اتفاق می‌افتد که حجم بزرگی از رواناب‌ها به خلیج فارس و دریای عمان تخلیه می‌شود.
منابع طبیعی هرمزگان، متاثر از موقعیت جغرافیایی، شرایط اقلیمی و وجود رطوبت نسبی هوا از شرایط متمایزی نسبت به دیگر نقاط کشور برخوردار است.

هرمزگان با مساحت ۷میلیون و۲۰۰هزارهکتاری، ۶میلیون و ۹۰۰هزارهکتار آن جزو عرصه‌های منابع طبیعی و است که از این میزان، یک میلیون و ۸۰ هزار هکتار آن جنگل، ۴ میلیون و ۹۳ هزار هکتار مرتع و یک‌میلیون و ۵۶۵ هزار هکتار آن را بیابان تشکیل می‌دهد.

نخستین روز از هفته منابع طبیعی(۱۵تا۲۱اسفندماه) به نام روز «درختکاری» نامگذاری شده که در این روز مردم با حضور در طبیعت، با کاشت نهال کوچکی به استقبال سال نو می‌روند و با انجام این کار نمادین در آستانه بهار، زندگی را به زمین بازمی‌گردانند.

کاشت ۵۰هزار اصله نهال در روز درختکاری

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری هرمزگان در این زمینه گفت: همزمان با هفته منابع طبیعی ۵۰ هزار اصله نهال مثمر و غیرمثمر با کمک گروه‌های مردم نهاد و برخی ‌از مسوولان، در سراسر استان کاشته می‌شود.

امید ذاکری اظهار کرد: این نهال‌ها از گونه‌های بومی مُغیر، کُنار، کَهور، کَرَت محلی، سمر،تِج، چوج، حَرا، جک، چریش، گُل ابریشم، تاکاما، ناترک، شیشه شور، حَنا، خَرزه ، نخل زینتی و گارُم زَنگی است.

وی با اشاره به اینکه هفته منابع طبیعی امسال با شعار «نهال کاری همگانی برای ایرانی سرسبز»آغاز می‌شود افزود: به همین منظور، نهال رایگان به صورت گسترده بین روستاییان توزیع و در بوستان‌های روستایی کشت خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی هرمزگان بیان کرد: به دلیل شیوع بیماری کرونا در سال جاری، برنامه‌های هفته منابع طبیعی با رعایت ملاحظه پیشگیری و بدون ازدحام برگزار می‌شود.

ذاکری خاطرنشان کرد: تاکنون۱۲میلیون اصله نهال با مشارکت اقشار مختلف مردم در کشور و افزون بر ۱۰۰هزار نهال در هرمزگان کاشته شده است.

جذب ۶هزار و ۲۴۹نفر هرمزگانی همیار طبیعت در سال‌جاری

رییس اداره آموزش و ترویج منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان نیز بیان کرد: ۶هزار و ۲۴۹ نفر همیار طبیعت از ابتدای امسال تا پایان دی‌ماه سال جاری برای همکاری با منابع طبیعی در هرمزگان جذب شدند.

محمد منصوری افزود: این افراد به عنوان همیار طبیعت دانش آموز، همیار مروج و همیار محافظ هستند و هدف از به‌کارگیری این افراد را احیا، توسعه، ترویج و تبدیل فرهنگ منابع طبیعی به معارف عمومی است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۶ هزار همیار طبیعت در قالب مروج، محافظ، سفیران انفال و همیاران طبیعت دانش‌آموزی در استان هرمزگان فعالیت دارند.

رییس اداره آموزش و ترویج منابع طبیعی هرمزگان ابراز داشت: مردم با مراجعه به سامانه همیار طبیعت( hamyartabiat.frw.ir ) عضو شوند تا در حفظ و حراست از سرزمین مان کمک کنیم.

منصوری تصریح کرد: سالهای۹۶ و ۹۷ اداره کل منابع طبیعی استان هرمزگان از نظر جذب همیار طبیعت رتبه نخست کشور را کسب کرده است.

هرمزگان، دومین استان موفق در اجرای طرح‌های صندوق توسعه ملی

مدیرکل منابع طبیعی هرمزگان در ادامه اظهار کرد: این اداره‌کل امسال با پیشرفت ۳۳ درصدی در بین سایر استان‌های کشور، رتبه دوم اجرای طرح‌های صندوق توسعه ملی را به دست آورده است.

امید ذاکری با اشاره به اینکه امسال ۴۷ طرح آبخیزداری با ۴۳ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست اضافه کرد: با توجه به میزان مشارکت خوب مردم بشاگرد در اجرای سازه‌های کوچک آبخیزداری، این اداره‌کل برای تأمین مصالح، نقشه و نظارت در همه شهرستان‌ها آمادگی خود را اعلام می‌کند.

وی یادآور شد: یکی از تأثیرات مهم اجرای عملیات آبخیزداری، افزایش زمان فاصله بین شروع بارندگی و وقوع سیلاب به میزان ۲۰ دقیقه است.

به گفته وی، این سازه‌ها علاوه‌بر اثرگذاری بر پیشگیری و کاهش خطر سیل‌های مخرب و تنظیم جریان‌های سطحی حوزه‌های آبخیر، باعث تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی، کاهش و کنترل فرسایش خاک می‌شود.

صندوق حمایت ازمنابع طبیعی هرمزگان، پیشرو در پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی هرمزگان گفت: در سال گذشته ۹میلیارد و۱۲۰میلیون ریال تسهیلات برای طرح های آبخیزداری، خرید نهاده های دامی، بیابان زدایی، ایجاد خوراک دام و تولید نهال پرداخت شد و این صندوق رتبه دوم کشور را کسب کرد.

حجت دهقانی فورخورجی مدتی قبل در جمع خبرنگاران افزود: تسهیلات پرداختی صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی نسبت به سال ۹۶ افزایش دو برابری داشته است.

وی بیان داشت: همچنین خرید ۱۰۰ تن خوراک دام، ۶۰۰ هزار اصله تولید نهال جنگلی و مرتعی و بیابان‌زدایی طرح آبرسانی برای کشت نهال انجام شده است.

مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه منابع طبیعی هرمزگان ادامه داد: در صورت افزایش سرمایه صندوق از طریق تسهیلات فنی و اعتباری پیش‌بینی شده در قانون و درخواست تعاونی های منابع طبیعی، امکان رونق تولید و پرداخت وام‌های اشتغال‌زا به این تعاونی ها وجود دارد.

تصرف زمین‌های ملی منابع‌طبیعی در هرمزگان به صفر رسید

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در این رابطه گفت: بر اساس تلاش‌های صورت گرفته در سال‌های اخیر و شناسایی نقاط بحرانی و حساس، میزان تصرف زمین‌های ملی منابع طبیعی در هرمزگان طی سال گذشته به صفر رسیده است.

امید ذاکری در دیداری که چندی پیش با رییس‌کل دادگستری هرمزگان داشته، اظهار کرد: در سال‌جاری۶۰ نیروی یگان حفاظت از منابع‌ طبیعی و ۲۵هزار همیار طبیعت، در شناسایی منطقه‌های بحرانی، پیشگیری از تصرف‌ها و حفاظت ‌حراست از زمین‌های ملی مشارکت داشته‌اند..

وی تصریح کرد: این گروه‌ها در صورت مشاهده هرگونه سوء استفاده احتمالی زمین‌های ملی، در اسرع وقت از طریق تلفن ۱۵۰۴ به نیروهای یگان حفاظت از منابع طبیعی اطلاع می‌دهند.

مشارکت مردم هرمزگان، رمز موفقیت حفاظت از منابع طبیعی

دبیر موسسه مردم نهاد مشق آفرینش، تشکل‌های مردم نهاد را سرمایه‌های اجتماعی عنوان کرد و گفت: موسسه‌ها و تشکل‌های مردم نهاد فعالیت‌های خود را در راستای افزایش مشارکت‌های مردمی روح تازه‌ای به اجرای طرح‌های دولتی داده‌اند.
مهدی شیرخانی بیان کرد: یکی از اصلی‌ترین برنامه‌هایی که در این موسسه صورت می‌گیرد، آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی، توان افزایی و تسهیل‌گری، کمک به آموزش و ترویج فرهنگ مشارکت مردم در طرح‌های سازمان‌های دولتی است.
وی خاطر نشان کرد: نهادینه شدن فرهنگ کاشت درختان با رویکرد مشارکتی مردم باعث به وجود آمدن نهضت مردمی در منابع طبیعی استان شده است، به طوری‌که کاشت درختان فقط مخصوص روز درختکاری نیست بلکه در روزهای دیگر سال هم صورت می گیرد.