گردشگری و توریسم

استفاده از مواد دست‌ساز برای مبارزه با کرونا خطرناک است

علیرضا شیخ زاده  روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار  ایرنا افزود : بدلیل کمبود و گرانی مواد ضد عفونی کننده در روزهای اخیر ،  برخی شهروندان  اقدام به ساخت مواد ضد عفونی کننده می کنند  که این کار خطرات زیانباری در پی دارد.

وی ادامه داد : ترکیب شوینده های خانگی از جمله وایتکس با الکل می تواند موجب آسیب به سیستم عصبی، ریه، کلیه، کبد، چشم ها و پوست شود.
شیخ زاده  با بیان اینکه باید از ترکیب وایتکس و  آمونیاک نیز پرهیز شود، تصریح کرد: ترکیب این دو ماده، موجب تولید گازهای سمی می شود که آسیب های شدیدی برای دستگاه تنفسی به همراه خواهد داشت.
به گفته وی  ترکیب مقادیر زیاد این دو با یکدیگر، می تواند موجب انفجار نیز بشود.

کارشناس امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ادامه داد: ترکیب  وایتکس با سرکه هم تولید گازهای سمی می کند که می تواند موجب سوختگی های چشمی و آسیب ریه ها شود.

شیخ زاده ترکیب  وایتکس با انواع مواد تمیز کننده را نیز خطرناک خواند و تاکید کرد: این ترکیب موجب تولید گازهای سمی مثل گاز کلر شده که قرار گرفتن در معرض کمترین مقدار آن هم می تواند موجب مشکلات شدید تنفسی و بینایی شود.

وی با بیان اینکه باید از ترکیب جوش شیرین و سرکه هم پرهیز شود، تصریح کرد: ترکیب این ۲ ماده در ظرف در بسته بسیار خطرناک است و موجب انفجار شدیدی می شود.

بدنبال شیوع ویروس کرونا ، اقلام بهداشتی مانند ضدعفونی کننده، ماسک و ژل های ضد ویروس در داروخانه های شاهرود نایاب شده است.

  بنابه اعلام دانشگاه علوم پزشکی شاهرود تا کنون 2 بانوی ۶۷  و 73 بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در این شهرستان فوت کردند.

تاروز گذشته، بیش از ۱۹۰ مورد مراجعه سر پایی با علائم عفونت های حاد تنفسی به اورژانس بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود انجام شده که ۱۲۰ نفر از آنان بستری شده اند.

 از نمونه های آزمایش ارسالی به تهران ، جواب  ۴۰ مورد  منفی و ۱۹ نمونه مثبت گزارش شده است،  از موارد مثبت قطعی تعداد۱۲ نفر با بهبودی از بیمارستان ترخیص شده اند، ۵ نفر بستری و تحت مراقبتند و تاکنون ۲ نفر فوت کردند.

دانشگاه علوم پزشکی شاهرود شهرستان های شاهرود و میامی با ۲۷۰ هزار تن جمعیت را زیر پوشش دارد.