گردشگری و توریسم

نتیجه آزمایش‌ افراد مشکوک به کرونا در کاشان منفی اعلام شد

سید علیرضا مروجی روز سه‌‎شنبه در گفت‌وگو با ایرنا از مردم خواست بدون توجه به شایعه‌ها در فضای مجازی خبرهای مربوط به ویروس کرونای جدید را تنها از رسانه‌های معتبر پیگیری و دنبال کنند.

وی با اشاره به اینکه نشر شایعه موجب نگرانی و مضطرب شدن مردم می‌شود، افزود: همه تلاش دانشگاه علوم پزشکی کاشان بر اطلاع‌رسانی مستمر، شفاف، صحیح و دقیق در مورد مسایل مرتبط با ویروس کرونا است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان بیان کرد: این روزها بخش زیادی از محتواهای تولیدی در فضای مجازی دروغ و ساختگی است و مردم باید تنها به اطلاعیه‌های وزارت بهداشت توجه داشته و اخبار را از رسانه‌های معتبر دنبال کنند.

وی یادآور شد: بر اساس دستورالعمل سازمان بهداشت جهانی، بیمار مشکوک به کرونا به کسی گفته می‌شود که دارای تب، سرفه و مشکل تنفسی یا تنگی نفس باشد.

مروجی با تاکید بر اینکه سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای مانند دیابت یا بیماران قلبی مستعد ابتلا به این نوع ویروس هستند، گفت: انتشار از راه هوا، تماس نزدیک با فرد مبتلا و دست زدن به وسایل آلوده از راه‌های احتمالی انتقال ویروس کرونا است.

وی در ادامه به مردم توصیه کرد، با خودداری از دست دادن و روبوسی، شست و شوی مداوم و کامل دست‌ها با آب و صابون را در دستور کار خود قرار دهند و دهان و بینی خود را هنگام سرفه و عطسه با دستمال و یا قسمت بالای آستین بپوشانند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان همچنین رعایت فاصله دست‌کم یک متری از افراد بیمار، خودداری از لمس چشم، بینی و دهان با دست آلوده، رها نکردن دستمال کاغذی‌های مصرف شده در محیط، خودداری از خوردن مواد غذایی نیم‌پز و تماس نداشتن با حیوانات اهلی و وحشی را از دیگر راه‌کارهای جلوگیری از ابتلا به کویید ۱۹ عنوان کرد.

وی با بیان اینکه استفاده از ماسک به تنهایی موجب محافظت نمی‌شود، اضافه کرد: به طور قطع باید بهداشت دست و بهداشت تنفسی رعایت شود و تنها زمانی که فرد دارای علایم تنفسی سرفه یا عطسه بود و همچنین فردی که از مبتلا به بیماری مراقبت می‌کند، باید از ماسک استفاده کند.

مروجی تصریح کرد: بیماران مشکوک ابتلا به ویروس کرونا در مرکزهای درمانی منطقه بستری هستند و این امکان وجود دارد که مبتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزای معمولی یا دارای گلودرد چرکین باشند و علت بستری شدن این بیماران، اطمینان حاصل کردن از کنترل بیماری در منطقه بود.

وی پیش‌تر از شناسایی ۳۶ نفر بیمار مشکوک ابتلا به ویروس کرونا در منطقه شمال استان اصفهان خبر داده بود.

بنا بر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، شمار تلفات بیماری کرونا در ایران به ۱۲ و تعداد مبتلایان به ۶۴ نفر رسیده و از روز گذشته تعداد ۱۸ نفر دیگر مبتلا به ویروس کرونای جدید شناسایی شدند.

از این تعداد هشت نفر در قم، سه نفر تهران، یک نفر استان همدان، ۲ نفر اصفهان و ۲ نفر در استان مرکزی بودند و چهار از این افراد جان خود را از دست دادند.

شیوع ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته (آذر/دی) از کشور چین آغاز شد، تاکنون هزاران نفر در آن کشور و سایر نقاط جهان به این ویروس مبتلا شدند.