گردشگری و توریسم

پایان تبلیغات رسمی انتخابات مجلس در روز داغ یاسوج

مهلت قانونی نامزدها برای تبلیغات انتخاباتی، ساعت هشت صبح فردا پنجشنبه به پایان می رسد و امروز مطابق برنامه ریزی شورای تامین استان کهگیلویه و بویراحمد، چهار نامزد حوزه انتخابیه شهرستان های بویراحمد و دنا ساعت ۱۴ در چهار نقطه یاسوج ، برای آخرین بار در جمع ده ها هزار نفر از حامیانشان اخرین نطق انتخاباتی را انجام دادند و از برنامه ها و اهدافشان برای مجلس یازدهم گفتند.

امروز شور و هیجان آنچنان بالا بود و شهر آنچنان شلوغ  که آموزش و پرورش از شب قبل، مدارس شیفت عصر را تعطیل و شورای ترافیک نیز در مسیرهای منتهی به ستادهای انتخاباتی نامزدها ممنوعیت های ترافیکی و تردد خودرو برقرار کرد.

از ساعت ۱۳شهر پر از جنب و جوش شد و حامیان نامزدها پوستر به دست  و بوق در دهان به سمت ستادهای انتخاباتی حرکت کردند .از آنجایی که هر نامزد رنگی را به عنوان نماد خود انتخاب کرده، پس بادکنک ها و پارچه های رنگی نشان می داد مردمی که در خیابان در حرکتند قرار است به سمت کدام ستاد بروند.امسال علاوه بر پارچه های رنگی بوق های رنگی و ورزشگاهی (ووزیلاهای آفریقایی)مد شد و در تمام نقاط استان در رد یا تایید هر موضوعی به صدا در آمدند .

چهارشنبه قبل از انتخابات حساسترین روز انتخابات محسوب می شود. زیرا آخرین روز تبلیغات رسمی انتخابات است و شاید بهترین زمان برای به دست آوردن دل آدمهایی است که هنوز تصمیمشان را نگرفته اند که به چه کسی رای بدهند، نامزدها هم با اشراف به این موضوع بهترین نطق ها و  حرفهایشان را برای امروز می گذارند.

با این حال مردمی که امروز به ستادها آمدند نمی خواستند بدانند نامزدها چه می گویند بیشتر به دنبال این بودند که بدانند نامزدها چگونه سخن می گویند و سخنرانی می کنند.

در نظر مردم آخرین رفتارهای حامیان نامزدها نشان دهنده شخصیت نامزدهاست و تعداد جمعیت نیز نشان دهنده درصد شانس  قبولی هر نامزد است.

 امروز حامیان نامزدها پر از شور و هیجان بودند و برای همدیگر کری می خواندند  اما همه می دانستند کوچکترین تنشی می تواند منجربه ریزش آرای نامزدشان شود پس در این مرحله لیدرهای نامزدها نهایت تلاششان را به کار می گرفتند تا دراین چهارساعتی که شورای تامین استان برای تبلیغ و سخنرانی در مرکز حوزه انتخابیه تعیین کرده، همه چیز به خیر و خوشی تمام شود.

ساعت ۱۴ ده ها هزارنفر آماده و مشتاق جلوی ستادها جمع شدند .شاعران و شاهنامه خوانان اشعار حماسی خواندند و جمعیت را به وجد آوردند. گروه های موسیقی  وسازو نقاره ها آهنگهای مورد علاقه حاضران را نواختند و مردم هم آنچنان فریاد زدند و  شعار حمایت سر دادند که خیلیها صدایشان در گلو جا ماند و بسختی بیرون آمد.

خیلی ها در اینستاگرام و فضای  مجازی تصویر لایو (زنده) گذاشتند تا آنهایی را که نیامندند کنجکاو کنند و برای بیرون آمدن ترغیب کنند.

هر کس از زاویه ای عکس می گذاشت که جمعیتش را بیشتر به رخ بکشد.ساعت ۱۶ که شد کم کم نامزدها برای سخنرانی امدند . خیلی ها اصلا برایشان مهم نبود سخنران چه می گوید چون از هفته ها و ماهها پیش نامزدشان را حمایت کرده اند و می دانستند قرار است چه بگوید با این حال آمده بودند که حجم حمایتشان را از یک نامزد نشان دهند.

در این میان برخی هم به ستادها سر زدند تا اوضاع دستشان بیاید و وضعیت نامزدخود نسبت به رقیب را بسنجد. بعضی ها در همین سخنرانی آخر وقتی حس می کنند اطراف نامزد دیگری شلوغ است نظرشان را عوض می کنند و رایشان را به آن کسی می دهند که شانس بیشتری دارد.

برخی ها هم می خواستند جلوی همه ستادها چرخی زده باشند که فردا کسی متهمشان نکند که در ستاد فلانی بوده اند.عده ای هم می خواستند جلوی همه ستادها دیده شوند که بعدا منت رایشان را روی هر کسی که پیروز انتخابات است بگذارند.

از آنجایی که فضای داغ رقابتی است پس اتاقهای فکر همه چیز را در نظر گرفته اند و وقتی سخنرانی ها تمام شد، لیدرها مسیری را برای بازگشت به حامیانشان پیشنهاد می دادند  تا هم احتمال رویارویی با حامیان رقبا و درگیری و تنش را کاهش دهند و هم اجازه ندهند رقبا با استفاده جمعیت حامیان رقیبت مانور تبلیغاتی بدهند.

ساعت نزدیکهای ۱۸ که شد جمعیت کم کم متفرق شدند و نامزدها  آخرین حرکت کاروانی به سمت یکی از آخرین بخشهای شهرستان را آغاز کردند تا هم به این بهانه شهر سریعتر از ازدحام خالی شود و هم چهار سال تبلیغات غیر علنی و یک هفته شلوغ و پر کار تبلیغات علنی را پایان دهند.

یاسوج امروز یک جمعیت بزرگ و کم نظیر انسانی را تجربه کرد. مرم یاسوج شورآفرینی را به نهایت معنا کردند و فردا پنجشنبه را به استراحت می گذرانند تا روز جمعه دوم اسفندماه حماسه دیگری را برای تعیین سرنوشت خود و کشورشان بیافرینند.  

آمار ها نشان می دهد که میزان شرکت مردم استان کهگیلویه و بویراحمد و بویژه شهرستان های بویراحمد و دنا در انتخابات ادوار مجلس شورای اسلامی همواره بالای ۸۰در صد بوده است.

به نظر می رسد مردمی که امروز در کنار ستاد انتخاباتی نامزد مورد علاقه خود رستاخیر بزرگ انسانی آفریدند روز دوم اسفندماه  بطور ۱۰۰درصدی در انتخابات شرکت می کنند.

این حوزه انتخابیه یک نماینده راهی مجلس شورای اسلامی می کند.