گردشگری و توریسم

شکست عجیب فرنگی‌کار وزن ۸۷ کیلوگرم در ۶ ثانیه مانده به پایان کشتی

پیکارهای کشتی فرنگی قهرمانی سال ۲۰۲۰ آسیا از امروز (سه‌شنبه) با برگزاری پنج وزن نخست آغاز شد و فردا (چهارشنبه) به پایان می‌رسد.

در وزن ۸۷ کیلوگرم بهروز هدایت نماینده ایران بود که با کسب عنوان نخست در رقابت‌های بین‌المللی جام تختی در شیراز صاحب دوبنده تیم ملی در پیکارهای قهرمانی آسیا شد.

این فرنگی‌کار تیم ملی امروز پس از استراحت در دور نخست در دور دوم با نتیجه ۶ بر ۶ از سد «رستم آساکولوف» دارنده مدال نقره و برنز جهان و قهرمان آسیا از ازبکستان گذشت و راهی مرحله نیمه‌نهایی شد. وی در این مرحله در حالی که تا ثانیه‌های پایانی با نتیجه ۷ بر صفر از «آزات سالیندینوف» از کشور قرقیزستان پیش بود به دلیل مصدومیت از ناحیه پا به کشتی ادامه نداد و مغلوب شد. هدایت در صورت رفع مصدومیت و ادامه کار در دیدار رده‌بندی با برنده کشتی‌گیران تاجیکستان و عراق مصاف خواهد داد.

هدایت در دیدار با حریف قرقیزستان در حالی به دلیل مصدومیت کشتی را واگذار کرد که تنها ۶ ثانیه به پایان کشتی باقیمانده بود و به طور حتم مشکلی برای مدیریت مبارزه در این فاصله کوتاه نداشت و حداقل با راهیابی به فینال میتوانست در نخستین میدان بین‌المللی خود صاحب مدال نقره آسیا شود.

هدایت عنوان سومی جام تختی در سال ۲۰۱۵ و پنجمی کشتی فرنگی نظامیان جهان در سال ۲۰۱۵ را در کارنامه دارد در جام تختی امسال، بسیار پرفروغ و قدرتمندانه ظاهر شد و توانست با پشت سر گذاشتن بزرگانی همچون رامین طاهری، یوسف قادریان، مهدی فلاح، حسین نوری و سامان عزیزی بر سکوی نخست قرار گرفته و به عنوان یکی از پدیده‌های کشتی فرنگی خود را معرفی و برای نخستین مرتبه در ترکیب تیم ملی کشتی فرنگی جای گیرد.

حال اینکه در لحظات پایانی چه اتفاقی برای او رخ داده بود شاید دلایل فنی دارد که کادر فنی از آن اطلاع دارد. اما در پایان کشتی و بعد از اینکه دست حریف قرقیزی در مبارزه بالا رفت و در زمان پایین رفتن هدایت از سکو، نکته قابل توجه این بود که هیچ نشانی از مصدومیت جدی در پای او دیده نمی‌شد. حال پرسشی که مطرح می‌شود این است که با توجه به در پیش بودن مسابقات کسب سهمیه المپیک در قاره آسیا، آیا کادر فنی، طرح و نقشه‌ای برای کسب سهمیه‌های باقیمانده دارد؟ 

تیم ایران در پیکارهای کشتی قهرمانی سال ۲۰۱۹ جهان در نورسلطان قزاستان توسط علیرضا نجاتی، محمدعلی گرایی و امیر قاسمی منجزی در اوزان ۶۰، ۷۷ و ۱۳۰ کیلوگرم ۳ سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو را کسب کرد.

تیم ملی کشتی فرنگی ایران در سه وزن ۶۷، ۸۷ و ۹۷ کیلوگرم سهمیه المپیک را نگرفته و باید در رقابت‌های قاره‌ای کسب سهمیه آسیا و همچنین کسب سهمیه جهانی در بلغارستان حضور یابد. 

به نظر می‌رسد که با توجه به حساسیت کسب سهمیه المپیک در قاره آسیا، شاید مربیان تیم ملی تشخیص دادند که کسب سهمیه المپیک ارزشمندتر از مدال قهرمانی آسیا است و برای آنکه تاکتیک‌های فنی این فرنگی‌کار برای حریفان تا مسابقات کسب سهمیه به نوعی رو نشود او را از ادامه مسابقات منع کردند.

به هر حال شکست مشکوک این فرنگی‌کار توانمند در لحظات پایانی پرسش‌هایی را در ذهن علاقه‌مندان ایجاد کرده است که به طور حتم کادر فنی در چند روز آینده در خصوص آن صحبت خواهد کرد.