گردشگری و توریسم

تونس خواستار پایان دادن اشغالگری رژیم صهیونیستی شد

طارق ادب روز سه شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع فلسطین و طرح صلح ترامپ موسوم به “معامله قرن” برگزار شد، بر تلاش‌های دبیرکل این سازمان برای دستیابی به صلح در خاورمیانه و حمایت از حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه بین اعراب و اسرائیل بر اساس راه حل دو کشور تاکید کرد.

وی با بیان اینکه خاورمیانه در شرایط تشدید تنش قرار گرفته است و مرحله ای حساس از تاریخ درگیری اعراب و اسرائیل را با متوقف کردن روند صلح و تلاش برای انحراف از تصمیمات مشروع  سازمان بین المللی پشت سر می گذارد، افزود: مشروعیت بین المللی منبع اصلی برای حل و فصل و پایه و اساس دستیابی به یک صلح عادلانه، جامع و پایدار است که منجر به خاتمه اشغال و بازگشت مردم می شود. 

نماینده دائم تونس در سازمان ملل متحد ادامه داد: فلسطین از حقوق قانونی خود برخوردار است که مهمترین آنها حق وی برای تعیین سرنوشت و تأسیس کشور مستقل خود در مرزهای ۴ ژوئن ۱۹۶۷ با قدس شرقی به عنوان پایتخت آن است. 

ادب اضافه کرد: با توجه به مسئولیت شورای امنیت در حفظ صلح و امنیت بین المللی و حل و فصل اختلافات، ما بر اهمیت نقش آن در پیشبرد روند صلح بر اساس مراجع مذکور و مطابق با راه حل دو کشور تاکید می کنیم به گونه ای که به راه حل نهایی برای همه مسایل منجر شود.

وی یادآور شد: در این چارچوب، تونس و اندونزی در طی  روزهای گذشته و با هماهنگی نزدیک با طرف فلسطین، با مشورت اعضای شورای امنیت، کشورهای عربی و اسلامی و گروه های منطقه‌ای و سیاسی به ویژه گروه غیرمتعهد درمورد پیش نویس قطعنامه‌ای را که به طور ویژه شامل تاکید بر لزوم دستیابی به یک صلح عادلانه، جامع و پایدار بر اساس  دو مقررات بین المللی از جمله قطعنامه ۲۳۳۴ شورای امنیت  و منابع کنفرانس صلح مادرید و ابتکار عمل صلح عربستان  و پایان اشغال اسرائیل در همه سرزمین های اشغالی پس از سال ۱۹۶۷ از جمله قدس شرقی می شد، فراهم کرد.

سفیر تونس در سازمان ملل متحد هدف از این قطعنامه را دستیابی به راه حل دو کشور و زندگی توام با امنیت و صلح در کنار هم دانست و گفت: از اعضای شورای امنیت به خاطر تعامل مثبت آنها  در رایزنی ها، برای تقویت نقش شورا و تایید پیروی از قوانین بین المللی و راه حل دو کشور در حمایت از فرصت ها برای راه اندازی دوباره مسیر صلح بر اساس شرایط مرجع توافق شده  در سطح بین المللی، به گونه ای که برادران فلسطین را به بازگرداندن حقوق قانونی خود و پایان دادن به تنش و تضمین امنیت و صلح برای همه مردم منطقه یاری دهد، تشکر می کنم.

ادب، تصمیم‌های سران صهیونیستی در الحاق کرانه باختری، قدس شرقی و سایر سرزمین‌های اشغالی را نقض قوانین بین المللی دانست و تصریح کرد تداوم محاصره تحمیلی به نوار غزه و اشکال مختلف تجاوز و مجازات جمعی علیه مردم فلسطین، جامعه جهانی را ملزم می کند با تسریع در انجام اقدامات لازم، مسئولیت خود را برای پایان دادن به این سیاست ها که به طور جدی تضعیف احتمال دستیابی به صلح را تضعیف و سطح تنش و ناآرامی در خاورمیانه را افزایش می دهد، به عهده گیرد.  

وی با تاکید بر اینکه تونس از قوانین بین المللی و اهداف منشور سازمان ملل حمایت می کند، خاطرنشان کرد: ما بر اصول حقوق بین الملل که نشان دهنده تضمین امنیت، صلح و ثبات در جهان و چارچوب سازمان یافته برای روابط بین الملل است تاکید می کنیم.

سفیر تونس در سازمان ملل متحد ادامه داد: همچنین ما بر اهمیت موضع مشترک جامعه بین الملل در برابر نقض قوانین بین المللی و تحمیل سیاست عمل انجام شده، و همچنین اهمیت اقدامات چند جانبه و نقش سازمان ملل در یافتن راه حل عادلانه و جامع برای مناقشه عرب و اسرائیل تاکید داریم.

ادب اضافه کرد: اعتقاد راسخ ما بازیابی امنیت و ثبات در منطقه است. ما خواستار پایان دادن به اشغال اسرائیل از همه اراضی عربی و تعهد اسرائیل در اطاعت از خواست صلح و اجرای قطعنامه های سازمان ملل هستیم. 

وی تصریح کرد قطعنامه های مجامع بین المللی، کنفرانس مادرید، ابتکار عمل برای صلح اعراب و راه حل دو کشور، تنها راه رسیدن به یک صلح عادلانه و همه جانبه است که روند صلح را احیا خواهد کرد.