گردشگری و توریسم

اعتراض گزارشگر سازمان ملل به حضور شرکت صهیونیستی در نمایشگاه انگلیس

به گزارش روز جمعه گاردین، «دیوید کای» که یکی از مخالفان سر سخت فناوری‌های جاسوسی به‌شمار می‌رود تصریح کرد که میزبانی نمایشگاه‌های‌ تجاری در این زمینه، بدون ارزیابی سوابق حقوق بشری سازمان‌های شرکت کننده، پیام غلطی را منتقل می‌کند.

وی افزود که دولت‌های مدعی حقوق بشر و تابع قوانین بین‌المللی باید از این قبیل فناوری‌ها اعلام انزجار کرده و قوانین  سختگیرانه‌ای را وضع کنند.

وزارت کشور و وزارت تجارت بین‌الملل انگلیس برای سوم مارس (۱۳ اسفند) نمایشگاهی را در زمینه فناوری جاسوسی و کنترل جمعیت با حضور ۳۰۰ شرکت بین‌المللی ترتیب داده‌اند.

در این نمایشگاه سالانه معمولا هیات‌های تجاری از کشورهای مختلف از جمله کشورهای عرب حوزه خلیج فارس شرکت می‌کنند.

بر اساس گزارش گاردین شرکت تولید کننده بدافزار اسرائیلی موسوم به گروه ان‌اس‌او که گفته می شود فناوری آن توسط رژیم‌های سرکوبگر مانند عربستان برای نفوذ در پیام‌های خصوصی افراد مورد استفاده قرار می‌گیرد حضور دارد.

هم زمان برخی کارشناسان حوزه فناوری اطلاعات، فعالان حقوق بشری و حقوق دانان مراتب اعتراض خود را به تصمیم دولت انگلیس اعلام کرده‌اند. 

«رون دیبرت» از دانشگاه تورنتو کانادا می گوید شواهدی را در دست دارد که نشان می دهد بد افزارهای گروه ان‌اس‌او، برای جاسوسی از شهروندان در انگلیس، کانادا، آمریکا و اروپا استفاده شده است. 

وی افزود که دولت لندن به جای میزبانی از شرکت های جاسوسی، باید قوانینی را برای کنترل افسار این فناوری‌ها به اجرا بگذارد.

به گزارش گاردین، پلیس فدرال آمریکا درباره احتمال استفاده از بدافزار  گروه ان‌اس‌او علیه شهروندان این کشور در حال تحقیق است.

«لویدز راسل مویل» نماینده مجلس عوام انگلیس از دولت این کشور خواسته تا حضور گروه ان‌اس‌او در نمایشگاه تجاری ماه آینده ممانعت کند. او در دوسال گذشته به طور پیاپی از شرکت در این نمایشگاه منع شده است. سال گذشته او در حالی مجوز ورود به این نمایشگاه را دریافت نکرد که عضو کمیته پارلمانی انگلیس درباره صادرات سلاح بود. 

امسال هم وزارت کشور انگلیس با تقاضای او برای شرکت در نمایشگاه مخالفت کرده و گفته که او شرایط لازم را برای حضور احراز نمی‌کند.