گردشگری و توریسم

مقام سازمان ملل از اختلاف روسیه و ترکیه در موضوع سوریه خبر داد

گیر پدرسون بعدازظهر پنج شنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که با موضوع سوریه برگزار شد، به اعلامیه ۱۲ ژانویه اشاره کرد که در آن با یک آتش بس جدید در شمال غرب سوریه موافقت کرده اند و افزود: برخلاف این آتش بس، هنوز هم درگیری و گلوله باران سنگین ادامه دارد.

وی ادامه داد: نیروهای دولت سوریه از آن زمان تاکنون یک حمله زمینی را در مناطق جنوب شرقی منطقه کاهش تنش ادلب آغاز کرده‌اند. در شهر ادلب گزارش هایی از ترس عمیق و گریختن غیرنظامیان یا آماده شدن برای فرار وجود دارد.  بنا بر گزارش ها ، بمباران هوایی در حمایت از حمله دولت ادامه دارد. درگیری همچنین در جبهه های دیگر به ویژه در غرب حلب که نیروهای دولتی پیشرفت کرده اند، شدت گرفته است.

نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه اضافه کرد: در همین دوره ، هیات تحریر الشام،  یک سازمان تروریستی شناخته شده از سوی شورای امنیت و گروه های مسلح مخالف، چندین حمله و ضد حمله را در طول این جبهه ها از جمله غرب حلب و الباب در شمال حلب انجام دادند.

پدرسون همچنین مدعی شد گزارش هایی مبنی بر گلوله باران شدید به مناطق غیرنظامی غرب حلب و تلفات غیرنظامیان منتشر شده است. گزارش هایی هم در مورد هواپیماهای بدون سرنشین مسلح سوریه و روسیه برای حمله به تاسیسات جنوب غربی ادلب وجود دارد.

وی با اشاره به بیانیه وزارت خارجه روسیه که از کشته شدن نیروهای خود خبر داده بود، اظهار کرد: نیروهای ترکیه و نیروهای دولتی سوریه به طور مستقیم در داخل سوریه درگیر شده اند. بنا به گزارشها، در ۳ فوریه توپ دولت سوریه به یک پاسگاه ترکیه در نزدیکی سراقب برخورد کرد.

نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه ادامه داد: براساس اعلام وزارت دفاع ترکیه، هفت سرباز ترک کشته و چند نفر دیگر زخمی شدند. از آن زمان، گزارش های مختلفی از کشته شدن ده ها تن از نیروهای دولتی سوریه در پی حملات ترکیه به مواضع دولت سوریه، دیده ایم.

پدرسون اضافه کرد: اظهارات رهبران روسیه و ترکیه در روزهای اخیر نشان دهنده تفاوت های عمیقی بین حامیان طرح کاهش درگیری در ادلب  است. دو روز پیش، دبیر کل سازمان ملل به “نگرانی عظیم” خود اشاره کرد که جدیدترین تحولات “تغییر ماهیت درگیری” را تشکیل می دهد و بار دیگر درخواست تجدید نظر خود را برای متوقف کردن خصومت اعلام کرد.

وی با ابراز نگرانی از این شرایط، اظهار کرد حمله به غیرنظامیان و زیرساخت های غیرنظامی از جمله خدمات درمانی و تأسیسات آموزشی پذیرفتنی نیست. تمام عملیات های نظامی از جمله علیه گروه های تروریستی و گروه های تروریستی تعیین شده توسط شورای امنیت باید به الزامات قوانین بین المللی بشردوستانه از جمله حمایت از غیرنظامیان و اشیای غیرنظامی، احترام بگذارد.

نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه یادآور شد: مردم عادی در ادلب ترس های شدید خود را از جان و امنیتشان برای من به من منتقل می کنند. آنها کاملاً بی صدا هستند. بازیگران جامعه مدنی در داخل ادلب به عنوان بهترین پادزهر و مقابله با افراط‌گرایی، احساس ناامیدی می کنند. زنان سوری نگرانی های خود را از ادامه ناامنی از جمله افزایش خشونت علیه زنان فراری و زندگی در آوارگی با من به اشتراک گذاشته اند.

پدرسون با تاکید بر اینکه “وانمود نمی کند راه حل جادویی برای ادلب دارد”، گفت: اطمینان دارم که با یک تلاش جدی برای همکاری های بین المللی می توان راه حلی را یافت که بر توافق های قبلی ایجاد شود، بلکه به تقویت آنها نیز می انجامد.

وی در عین حال تاکید کرد نیاز فوری به یک روند پایدار و دسترسی فوری بشر دوستانه برای مردم غیرنظامی وجود دارد و همچنین استمهال برای یافتن راه حل به مهار شرایط موجود نیازمند است.

نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه تصریح کرد: باید تعامل با مردم غیرنظامی تقویت، مساله مبارزان خارجی باید به طور جدی حل و فراهم آوردن پشتیبانی برای گروه های تروریستی شناخته شده بین المللی باید محدودتر شود.

پدرسون ادامه داد هرگونه استفاده از زور در برابر گروه های شناخته شده بین المللی باید با دقت مورد هدف قرار گیرد و با رضایت مقامات سوریه می توان حضور نیروهای بین المللی را تقویت کرد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه منابع ترکیبی جامعه بین المللی باید تجمیع شود، اظهار کرد: من خواستار پایان دادن به خصومت هستم و همچنین درخواست می کنم تلاش جدی بین المللی برای همکاری در موضوع ادلب شکل گیرد.

این مقام سازمان ملل متحد همکاری بین المللی را یک ضرورت بشردوستانه دانست و اضافه کرد این راهی برای مبارزه موثر با تروریسم است. این به نفع صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی است و این یک پایه اساسی برای یک حل همیشگی جنگ سوریه است که اکنون به دهمین سال خود نزدیک می شود.