گردشگری و توریسم

شکایت وکلای سودانی از برهان به خاطر دیدار با نتانیاهو

به گزارش تارنمای “القدس العربی” این شکایت نامه از البرهان به خاطر آن صورت می‌گیرد که وی قانون تحریم اسرائیل در سال ۱۹۵۸ و دیگر بندهای قانون کیفری سودان را نقض کرده است.

وکلای سودانی از دادستانی کل این کشور خواستند تا برای اتخاذ تدابیر لازم جهت لغو مصونیت البرهان تحقیق کند.

این وکلا و مشاوران گروه “الاعتصام” در سودان با تنظیم شکایت‌نامه‌ای اعلام کردند که البرهان متهم است که اختیارات خود در سند قانون اساسی را نقض کرده است، همچنان که بند ۲ قانون کیفری سودان را نیز زیر پا گذاشته است.

این بند از قانون کیفری سودان عبارت از این است که “هیچ سودانی حق ندارد شخصا یا با واسطه با یکی از نهادها یا اشخاص مقیم در اسرائیل یا هر فردی که به این رژیم وابسته باشد یا در راستای منافع آن کار کند، توافقی را امضا کند.

وکلای سودانی همچنین اعلام کردند که البرهان قانون این کشور در خصوص تعامل با  دولت‌های متخاصم را زیرپا گذاشته و موجب اخلال در امنیت عمومی شده است.

البرهان روز چهارشنبه در توجیه دیدارش با نتانیاهو مدعی شد که این دیدار سهم بسزایی در آن دارد که سودان به جامعه بین‌المللی برگردد و خارطوم این کار را برای منافع خود انجام داده است.

رییس شورای انتقالی سودان مدعی شده بود که دیدار با نخست وزیر اسرائیل تعارضی با مسأله فلسطین ندارد و درصورتی که توافق با تل‌آویو مثمر ثمر نباشد، سودان آن را متوقف خواهد کرد.

در همین ارتباط، روز چهارشنبه “رشاد فراج الطیب السراج” مدیر امور سیاسی شورای راهبردی سودان در اعتراض به دیدار البرهان و نتانیاهو استعفا کرد.

مردم سودان نیز روز (سه‌شنبه) با برپایی تظاهراتی ضمن محکوم کردن دیدار البرهان با نتایاهو، عادی سازی روابط با اسراییل را رد کردند.

تشکیلات خودگردان فلسطین نیز دیدار البرهان و نتانیاهو را خنجری از پشت به ملت فلسطین دانست و اعلام کرد: چنین موضعی را از سودان مقاوم بعید می‌دانیم.

فارغ از مصر و اردن هیچ کشور عربی تاکنون رژیم صهیونیستی را به رسمیت نشناخته است.

بسیاری از کارشناسان این دیدار را در ادامه تلاش‌های برخی کشورهای عربی برای عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل می‌دانند.