گردشگری و توریسم

نقشه راه برای تجاری‌سازی صمغهای بومی ایران تدوین شد

دکتر قدیر رجب‌زاده روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اهمیت اقتصادی صمغ در صنایع غذایی افزود: صمغها از جمله افزودنیهایی هستند که بخاطر خاصیتهای شیمیایی و عملکردی در اغلب صنایع از جمله صنایع غذایی کاربردی وسیع دارند. 

وی ادامه داد: بر این اساس می‌توان صمغها را جزو لاینفک با کاربرد گسترده در صنعت غذایی دانست که از جمله برای تولید محصولات کم‌کالری و کم‌چرب مورد استفاده هستند.

رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی گفت: هم‌اینک حجم زیادی از نیاز سالانه ایران به این ترکیبات، از طریق واردات تأمین می‌شود بنابراین توجه به توسعه صنعت صمغ اهمیت زیادی برای کشورمان دارد.

وی منابع غنی صمغهای بومی ایران را جایگزینی مناسب برای صمغهای تجاری مورد استفاده در دنیا ذکر و بیان کرد: بر همین اساس برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری از این منابع می‌تواند به رونق تولید در صنعت غذای ایران، ایجاد اشتغال و ارزش افزوده منجر شود. 
دکتر رجب‌زاده افزود: مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی برای ایجاد ارزش افزوده در صنایع غذایی، نسبت به شناسایی ظرفیتهای بالقوه بومی کشور اقدام و “نقشه راه تجاری‌سازی صمغهای بومی ایران” را به همین منظور تدوین کرده است. 
وی در ادامه به فقدان تناسب میان حجم تولید و میزان تقاضای صمغهای طبیعی در کشور نیز اشاره و بیان کرد: اقلیم گسترده و تنوع گونه‌های گیاهی، ایران را به یکی از قطبهای تولید انواع صمغ گیاهی تبدیل کرده که ظرفیت بالایی برای توسعه و تجاری‌سازی دارند. 

رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی هدف از تدوین “سند تجاری‌سازی صمغهای بومی ایران” را شناسایی این منابع و شناخت کاربردها و ظرفیتهای بالقوه آنها اعلام و بیان کرد: پژوهشهای علمی متعددی در زمینه صمغهای بومی ایران انجام شده اما هیچ دستاورد مدون و جامعی پیرامون شناسایی منابع مختلف، چالشهای فرارو و برقراری ارتباط بین مطالعات علمی و پیاده‌سازی جنبه‌های تجاری صمغهای بومی وجود ندارد.

وی ادامه داد: با این توضیحات، “سند تجاری‌سازی صمغهای بومی ایران” ترسیم نقشه راهی است که بر اساس آن نحوه طی مسیر، منابع و امکانات لازم، تقسیم کار در سطح ملی و الزامات این مسیر به صورت مشخص و روشن بیان شده باشد.
دکتر رجب‌زاده گفت: استفاده از منابع بالقوه صمغهای بومی در ایران و تدوین برنامه‌ منسجم در خصوص تولید و فرآوری آنها همچنین می‌تواند نقشی مهم در شکوفایی اقتصاد کشور و خودکفایی در زمینه تولید صمغ‌ ایفا کند. 
وی به چشم‌انداز اجرای “سند تجاری‌سازی صمغهای بومی ایران” نیز اشاره و بیان کرد: در این سند با تبیین زمینه‌های تولید، فرآوری و تجاری‌سازی صمغهای بومی، راهکارهای توسعه‌ این حوزه نیز ارائه شده‌اند. 

رئیس مؤسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی افزود: به همین منظور تمرکز مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در حوزه شناسایی و تعیین خواص عملکردی صمغهای بومی، تربیت نیروی متخصص در حوزه علوم مرتبط با صمغ‌ و نیز تاسیس شرکتهای دانش‌بنیان برای تجاری‌سازی و ایجاد ارزش افزوده از تولید صمغهای بومی مورد توجه قرار گرفته است.

موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی’ وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سال ۱۳۶۰ با نام سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی خراسان فعال شد و در پی تبدیل مراکز استانی این سازمان به پارکهای علم و فناوری، فعالیت خود را با نام پژوهشکده تحقیقات توسعه فناوری ادامه داد. این موسسه که حوزه فعالیتش موارد ملی و گستره کشور را دربر می‌گیرد هم‌اینک با ۳۰ عضو هیات علمی و ۳۴ دانشجوی مقطع دکترا در پژوهشهای مرتبط با حوزه علوم و صنایع غذایی، در مشهد مستقر است.