گردشگری و توریسم

مسدود شدن راه ۲۷۰ روستا و جدال راهداران استان اردبیل با تندباد و کولاک

در شبانه روز گذشته وزش تندباد که در برخی مواقع سرعت آن به حدود ۱۰۰ کیلومتر نیز رسید موجب بسته شدن راه بیش از ۲۷۰ روستا شده و  راهداران بخشی از آنها را بازگشایی کرده و برخی را نیر در حال برفروبی و بازگشایی دارند.

بر اساس اعلام هواشناسی استان اردبیل از دیشب در مناطق مرکزی و شهرستان گرمی وزش باد تند تا شدید آغاز شده و صبح امروز بیشترین سرعت وزش باد با ۹۷ کیلومتر بر ساعت در شهرستان نیر در ۳۰ کیلومتری جنوب غرب اردبیل به ثبت رسیده است. 

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیــل روز سه شنبه  از بازگشائی راه ۱۶۰ روستای استان در ۲۴ ساعت گذشته که بر اثر بارش برف و کولاک مسدود شده بود خبر داد.

علی صبحی افزود:  به خاطر کولاک بسیار شدید و تندباد راه ۱۱۳ روستا در شهرستان‌های خلخال، کوثر، مشکین شهر و گرمی مسدود شده و راهداران با همه توان درحال بازگشایی راه این روستاها هستند.

وی بیان کرد: با وجود تندباد و کولاک هم‌اکنون جاده‌های اصلی استان باز بوده و تردد در آنها جریان دارد اما رانندگان در گذر از مناطق کوهستانی باید زنجیر چرخ به هرماه داشته باشند.

 با توجه به استقرار کم فشار سطح زمین بر روی دریای خزر و حاکمیت جریان‌های جنوبی، وزش باد تند تا شدید، پدیده غالب در سطح استان (به ویژه در مناطق مرکزی و شهرستان گرمی) پیش‌بینی می شود که باعث افزایش نسبی دما در طول روزها نیز خواهد شد. با تاکید بر اینکه سرعت وزش باد شدید در اغلب ساعات روزهای سه‌شنبه ،  پنج شنبه  و جمعه   انتظار می رود.

 بر اساس نقشه‌های هواشناسی، همچنان تا آخر هفته جاری آسمان استان اردبیل صاف خواهد بود و تنها از عصر امروز تا صبح هارشنبه به دلیل عبور امواج کم دامنه از تراز میانی جو و سامانه ناپایدار از منطقه در برخی از مناطق مرکزی و جنوبی استان افزایش ابر و بارش پراکنده (گاهی بصورت رگبار) نیز احتمال می رود.

مدیر کل مدیریت بحران استان اردبیل با استناد به اخطاریه هواشناسی مبنی بر وقوع توفان‌های شدید از سه‌شنبه تا عصر جمعه در منطقه از ساکنان این استان و ارگان‌های ذیربط خواست در برابر این هوای پرمخاطره آمادگی لازم را داشته باشند.

فرهاد عبدالعلی‌پور در گفت‌و گو با خبرنگار ایرنا افزود : پرهیز از رانندگی، خودداری از قرار گرفتن در فضاهای باز و زیر ساختمان‌های بلند و نیمه کاره ، تجهیز خودروها به وسایل زمستانی و به خصوص زنجیر چرخ به خاطر کولاک ناشی از تندباد در جاده های کوهستانی، پرهیز از کوهنوردی، استحکام بخشی دیوارها و سقف‌های غیرمقاوم و فرسوده ، بازبینی استحکام تابلوها و بیلبوردهای شهری  ازجمله مواردی هست که برای جلوگیری از صدمات و به حداقل رساندن خسارات این توفان توصیه می‌شود.           

اردبیل به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی از هوای بسیار متغیر برخوردار است. تندباد جنوبی که در مناطق اردبیل و غرب گیلان به گرمیج موسوم است بطور معمول در نیمه دوم سال می وزد و هرچند با افزایش چند درجه‌ای دما برف و یخ‌های منطقه را ذوب می‌کند ولی گاهی تشدید آن خسارات و تلفاتی را به بار می آورد.