گردشگری و توریسم

۶۰ درصد چاه‌های آب قزوین نیازمند نصب کنتور هوشمند هستند

یدالله ملکی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاکنون برروی ۲ هزار و ۸۷۰ حلقه چاه در استان کنتور هوشمند نصب شده و برنامه ریزی برای تجهیز مابقی چاه‌های آب باقیمانده تا پایان برنامه ششم توسعه نیز در حال انجام است.

وی اضافه کرد: برای سهولت نصب کنتور هوشمند، ۶ شرکت کنتورساز در استان برای ارائه خدمات مستقر شده‌اند و هماهنگی‌های لازم با بانک‌های‌ ملی و ملت در راستای اعطای تسهیلات به کشاورزان نیز فراهم شده است.

ملکی با بیان اینکه نصب کنتور هوشمند جزو برنامه تعادل بخشی منابع آبی استان قزوین انجام می‌شود، تصریح کرد: اگرچه میزان آب‌های سطحی در قزوین نسبت به سال‌های گذشته وضعیت بهتری دارد، اما منابع آبی زیرزمینی در استان همچنان با چالش روبرو بوده و برای حفظ آن باید در مصرف و بهره‌برداری از آن مدیریت لازم با نصب کنتور صورت پذیرد.

این مسؤول همچنین در خصوص پلمب چاه‌های آب غیرمجاز نیز گفت: امسال یک هزار و ۷۰۰ حلقه چاه فرم ۵ پلمب و  ۲۳۸ حلقه چاه مسدود شد که براساس آن، ۵۱ میلیون متر مکعب آب در استان صرفه جویی شده است.

ملکی خاطرنشان کرد: میزان مجاز برداشت سالانه آب از منابع زیرزمینی دشت قزوین ۸۷۰ میلیون متر مکعب است، در حالی که ۱.۵ میلیارد متر مکعب آب برداشت می‌شود که باید ۶۳۰ هزار متر مکعب صرفه‌جویی شود.

سطح بارندگی سالانه در استان قزوین ۳۱۷ میلی‌متر است و ۹۲ درصد آب استان در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود.