گردشگری و توریسم

تئاتر مهمترین ابزار برای معرفی قهرمان‌هاست

نشست خبری همایش ملی تئاتر سردار آسمانی ویژه پاسداشت سپهبد شهید سردار حاج قاسم سلیمانی و سرداران شهید جبهه مقاومت امروز (دوشنبه هفتم بهمن)  در تماشاخانه سرو برگزار شد. دبیرخانه این جشنواره با بیان آنکه تولید اثر تئاتری در تمام شاخه‌ها نیازمند پژوهش، مداقه و تمرین است و رعایت تمام این موارد تولید اثر نمایشی را به روندی زمان‌بر بدل می کند گفت:‌ بعد از ترور ناجوانمردانه سردار حاج قاسم سلیمانی هنرمندان شاخه‌های تجسمی توانستند واکنشی سریع تر نسبت به دیگر عرصه هنرها از جمله هنرمندان هنرهای نمایشی داشته باشد.

تئاتر خیابانی مردمی ترین گونه هنر نمایشی است

امیرحسین شفیعی با اشاره به آنکه همایش ملی تئاتر سردار آسمانی با بهره گیری از مردمی‌ترین گونه تئاتر یعنی تئاتر خیابانی هنرمندان این عرصه را به واکنش نسبت به شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرا خواند گفت: به واسطه این همایش این بار با زبان تئاتر و هنرمندان این عرصه شاهد سردادن فریاد آزادی‌خواهی و ادامه‌دهندگی خون شهدا از جمله شهید سردار حاج قاسم سلیمانی در سراسر کشور خواهیم بود.

حضور ۱۶ گروه در سه بخش همایش تئاتر سردار آسمانی

دبیر همایش تئاتر سردار آسمانی با اشاره به حضور ۱۶ گروه از ۱۲ استان در این جشنواره گفت: در شرایطی که شاهد برخی حاشیه‌ها به واسطه برگزاری سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر طی این روزها بودیم؛‌ خوشحالیم هنرمندان متعهد باانرژی، علاقه و ایمانی که به راه انقلاب، خون شهدا و از جمله حادثه ترور ناجوانمردانه سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی داشتند ایستادند و طی مدت فراخوان ۳۷ اثر را به دبیرخانه ارسال کردند که در نهایت بعد از بازبینی ۱۶ اثر شامل ۱۲ اثر در بخش اصلی؛ سه اثر ویژه مساجد و یک اثر در بخش ویژه به اجرا خواهند رفت.

وی ادامه داد: همایش ملی تئاتر سردار آسمانی از دهم بهمن مراسم افتتاحیه خود را در کنار مزار سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در استان کرمان آغاز خواهد کرد و در این مراسم شاهد اجرای قطعات نمایشی از زندگی و فعالیت نظامی این سردار خواهیم بود. همچنین مرشد محسن میرزاعلی مراسم نقالی و پرده خوانی را برگزار خواهد کرد و شاهد تقدیر خانواده تئاتر از مقام شهید حسین پورجعفری که سال ها کنار سردار به مقاومت می پداخت و هم دوش ایشان به شهادت رسید؛ خواهیم بود.

گستره وسیعی مکان‌های اجرای آثار همایش سردار آسمانی

دبیر همایش تئاتر سردار آسمانی با اشاره به آنکه اجرای نمایش‌ها در استان ها از یازدهم بهمن آغاز می‌شود و در نهایت پنج گروه از استان‌ها برای بیستم تا بیست و دوم بهمن همزمان با اربعین شهادت شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی به تهران دعوت خواهند شد تا آثار تولیدی خود را اجرا کنند.

وی با اشاره به گستره مکان‌های اجرای عمومی نمایش ها در شهرستان‌ها گفت: دانشگاه‌ها؛ مصلای نماز جمعه؛ مساجد؛ بوستان‌ها و گلزار شهدا از جمله محیط های اجرای نمایش‌های همایش تئاتر سردار آسمانی در شهرستان هاست، همچنین در تهران در مقابل مجموعه تئاترشهر؛ پل طبیعت؛ پلازای هفت تیر؛ ایوان انتظار؛ میدان امام حسین (ع) و تعداد ۱۰ مسجد برگزیده شاهد اجرای آثار هنرمندان حاضر در این رخداد خواهیم بود.

به گفته شفیعی؛ همچنین در روز بیست و دوم بهمن شاهد اجرای ۱۰ اثر نمایشی از میدان انقلاب تا میدان آزادی در مسیر راهپیمایی مراسم پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در محیط های تعبیه شده در تئاتر سیار خواهیم بود.

اختصاص یک روز از جشنواره تئاتر فجر به اثار مربوط به سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی

دبیر همایش تئار سردار آسمانی گفت: با همکاری دبیرخانه سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر روز نوزدهم بهمن کلیه اجراهای حاضر در بخش تئاتر خیابانی این رویداد ویژه آثار مربوط به همایش تئاتر سردار آسمانی خواهد بود.

وی ادامه داد: نهادها و سازمان هایی چون اداره‌کل هنرهای نمایشی؛ سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ اداره کل فرهنگ و ارشاد استان کرمان؛ اراضی عباس آباد؛ حوزه هنری استان کرمان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان حامی مالی و معنوی این رویداد همراه همایش تئاتر سردار آسمانی خواهند بود.

تمام بودجه همایش ۱۵۰ میلیون تومان است

شفیعی با اشاره به آنکه زمانی که جشنواره‌های موضوعی به ویژه در عرصه دفاع مقدس و مقاومت برگزار می شود عده ای گمان می برند این جشنواره ها با بودجه های میلیاردی به مسیر خود ادامه می دهند درباره بودجه همایش تئاتر سردار آسمانی گفت: در کنار همت؛ غیرت و اراده هنرمندان برای تولید آثار و حضور در این رخداد تمام مراتب صفر تا صد جشنواره این همایش با ۱۵۰ میلیون تومان برنامه‌ریزی شده و آمادگی این را داریم تا در مراسم اختتامیه ریز هزینه کرد را در اختیار رسانه ها قرار دهیم.

واکنش سریع و احساسی هنرمندان به شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی

شفیعی با اشاره به آنکه تولیدات حاضر در همایش تئاتر سردار آسمانی واکنش سریع هنرمندان تئاتر نسبت به واقعه شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمان همراه او در عملیات تروریستی آمریکاست ابراز امیدواری کرد: بنا داریم در مدت بیشتر و با تمرکز بر وجوه مختلف زندگی؛ آثار و فعالیت‌های سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بتوانیم با آثاری ارزنده تر در گونه های مختلف نمایشنامه و اجرای صحنه‌ای پاسخی در خور و شایسته نسبت به مقام شامخ این شهید با زبان فاخر هنر تئاتر داشته باشیم.

محفل خاطره نمایش میزبان نزدیکان و خانواده  و همرزمان سردار شهید حاج ‌قاسم سلیمانی

وی ادامه داد: تاامروز به دلیل مسائل امنیتی و دیگر موارد اطلاعات کمی از زندگی این سردار رشید شهید اسلام در دست داشتیم؛ اما از این به بعد لازم است با تولیدات هنری واکنش هنرمندان برای معرفی قهرمانان ملی‌مان را ببینیم. به این بهانه در تاریخ نوزدهم بهمن در تالار اسوه شاهد برپایی محفل خاطره نمایش با حضور سه تن از نزدیکان و همرزمان و خانواده سردار شهید سلیمانی هستیم تا آنها با بیان اطلاعات از وجوه زندگی و مواردی که تا به امروز از زندگی و مقاومت سردار بازگو نشده است اطلاعاتی را در اختیار هنرمندان به ویژه نمایشنامه‌نویسان قرار دهند و بخشی را به شکل ثابت در جشنواره مقاومت به نام سردار اختصاص داده و شاهد تولید و اجرای این آثار در جشنواره تئاتر مقاومت و در ادامه به شکل اجرای عمومی در تهران و سراسر کشور باشیم.

راهنمایی دبیرخانه به برخی گروه های نمایشی در مسیر تولید آثار حاضر در همایش

شفیعی در پاسخ به خبرنگار ایرنا مبنی بر تمهیدات اندیشه شده برای جلوگیری از شعارزدگی آثار نمایشی حاضر در این رخداد و تاکید بر وجوه مختلف زندگی و فعالیت های سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از شعارزدگی تولید آثار نمایشی توسط هنرمندان جهت حضور در این رخداد از طریق دبیرخانه تلاش کردیم اطلاعاتی که در اختیار داشتیم به گروه‌های شرکت‌کننده ارائه دهیم.

وی ادامه داد: از جمله شاهد اجرای آثاری با محوریت نقش و فعالیت‌های سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در جنگ ۳۳ روزه؛ سیل اخیر خوزستان و اقداماتی که برای امنیت کشورمان در مرزهای و مبارزه با داعش انجام داده است و مواردی که تا به امروز کمتر به آنها پرداخته شده است را به عنوان ماده خام طرح و ایده اولیه در اختیار برخی از گروه ها قرار دادیم.

شفیعی با بیان آنکه هنرمندان اولین افرادی هستند که به دنبال جریان‌سازی می‌روند یادآور شد: در این میان عرصه تئاتر به دلیل زنده بودن؛ ارتباط مستقیم و نفس به نفس با مخاطب بیشترین میزان جریان سازی و اثرگذاری را دارد و امروز دیگر با سخنرانی‌، تریبون‌ یا چاپ بنر نمی توانیم به جریان سازی با قهرمان های ملی و اتفاقات مبتنی بر تاریخ معاصر کشور اقدام کنیم. بلکه باید آثار فرهنگی هنری تولید کنیم و در این عرصه تئاتر به‌دلیل بیشترین دامنه اثرگذاری بر مخاطب باید در خط مقدم تولیدات فرهنگی با محوریت قهرمان سازی بر اساس شخصیت های جریان ساز و تاثیرگذار در تاریخ انقلاب مقاومت و دفاع مقدس کشورمان بودند.

همایش ملی تئاتر خیابانی سردار آسمانی در ۱۰ شاخه سردار آسمانی و دفاع مقدس؛ سردار آسمانی و امنیت ملی؛ سردار آسمانی و نسل جوان؛ سردار آسمانی و جبهه مقاومت اسلامی؛ سردار آسمانی و استکبار ستیزی؛ سردار آسمانی و ولایت مداری؛ سردار آسمانی و شهدای مدافع حرم؛ سردار آسمانی و فرهنگ عاشورا؛ سردار آسمانی، وحدت ملی و انسجام اسلامی و سردار آسمانی و مردمداری برگزار خوهد شد.

سردار سرافراز اسلام حاج قاسم سلیمانی بامداد جمعه (۱۳ دی) به همراه ابومهدی مهندس از فرماندهان مقاومت پس از عمری مجاهدت در حمله پهبادهای آمریکایی در فرودگاه بغداد به شهادت رسید. بر اساس اعلام پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، دستور این حمله هوایی را دونالد ترامپ، رئیس جمهوری و فرمانده کل قوای این کشور صادر کرده بود. در پی این اقدام تروریستی حضرت ‌آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری سه روز عزای عمومی اعلام کردند.
آیین‌ تشییع پیکر مطهر سردار سلیمانی و همراهانش شنبه (۱۴ دی) در شهرهای کاظمین، کربلای معلی و نجف اشرف و روز شنبه (۱۵ دی) پس از ورود به خاک جمهوری اسلامی ایران در استان خوزستان و مشهد مقدس و دوشنبه (۱۶ دی) در تهران برگزار شد، پیکر سپهبد قاسم سلیمانی سه شنبه شب (۱۷ دی) در کرمان محل تولدش به خاک سپرده شد. نخستین همایش تئاتر سردار آسمانی از ۱۰ تا ۲۳ بهمن ماه در تهران و ۱۲ استان کشور برگزار می شود.