گردشگری هنری, گردشگری و توریسم

سامانه جامع گردشگری تهران تا اسفند راه اندازی می شود

«مهرشاد کاظمی» امروز شنبه در یک نشست خبری گفت: تهران، با وجود ظرفیت‌ها و جاذبه‌های فراوان گردشگری، فرهنگی، هنری و موزه‌ها همچنان برای گردشگران ناشناخته است. به همین دلیل، برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدتی را برای معرفی این شهر و جاذبه‌های آن در دستور کار قرار داده ایم که تدوین و راه‌اندازی سامانه جامع گردشگری و بانک اطلاعات گردشگری شهر تهران از جمله آنهاست.

وی افزود: سعی کرده ایم در سامانه جامع گردشگری شهر تهران، تمامی اطلاعات این حوزه، تاریخچه‌ای از بناهای تاریخی و اطلاعات مورد نیاز درباره مراکزی همچون سینماها، موزه‌ها، تئاترها، مسیرهای دسترسی به این اماکن و مراکز خدماتی را گردآوری و معرفی کنیم.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران تصریح کرد: این سامانه بر مبنای اپلیکیشن و سایت http://visit.tehran.ir/ طراحی شده است که فاز اول آن تا پیش از نوروز ۹۹ و فازهای بعدی آن در تابستان راه‌اندازی خواهد شد.

وی اظهارداشت: بانک اطلاعات گردشگری دیگر سامانه‌ای است که تا پیش از نوروز ۹۹ با تاکید بر مباحث پژوهشی راه‌اندازی خواهد شد و در آن اطلاعات پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌های انجام شده در حوزه گردشگری، اسامی و نشانی مراکز گردشگری، گالری‌ها، سینماها، تماشاخانه‌ها، نشست‌های مرتبط با تهران، تقویم و رویدادهای گردشگری، نشریات تخصصی، کتاب‌های مرتبط با گردشگری با کلید واژه گردشگری، توریست و آثار تهران بارگذاری می شود.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران، برگزاری کلاس‌های آموزشی رایگان تهران‌پژوهی با اولویت مسئولان گردشگری مناطق و شورایاری‌ها، تورگردانان و شهروندان با همکاری دانشگاه‌های تهران و علمی کاربردی، برگزاری نخستین جایزه گردشگری تهران و معرفی و اهدای جایزه به برترین پایان‌نامه، رسانه، خبرنگار، کتاب، شورایار، مکان، ناشر، ایده و آژانس برتر و فعال در حوزه گردشگری را از دیگر برنامه‌های این ستاد عنوان کرد.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه «جاذبه‌های گردشگری تهران ۱۴۰۰» در هفته تهران گفت: گالری‌گردی برای حمایت از گالری‌ها با حضور هنرمندان در دهه فجر در روزهای جمعه، گردشگری محله در روزهای پنجشنبه با محوریت شورایاری‌ها با هدف معرفی ظرفیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری محلات و «حکایت تهران» با همکاری شورایاری‌ها برای بیان خاطرات و داستان‌های کهن از تهران و محلات آن و گردآوری آنها از دیگر برنامه‌های ستاد گردشگری شهرداری تهران است.

برنامه‌های نوروزی شهرداری تهران

کاظمی درباره برنامه‌های نوروزی ستاد گردشگری شهرداری تهران گفت: با توجه به همزمانی اعیاد همچون میلاد حضرت علی(ع) با نوروز ۹۹ شهرداری برنامه‌های مفصلی در راستای شعار «تهران، شهری برای همه» برای افزایش نشاط و شادی شهروندان درنظر گرفته است.

وی افزود: برنامه نوروزگاه در پایتخت نیز  از ۱۵ تا ۲۸ اسفند  و از ۲۸ اسفند تا  ۱۵ فروردین در قالب راه‌اندازی کارناوال‌های شادی، گروه‌های موسیقی، اجرای تئاتر در نقاط مختلف تهران با همکاری سازمان زیباسازی، شهرداری‌های مناطق و  اداره کل فرهنگی برگزار می‌شود.

وی گفت: پیشنهاد داده ایم که امسال برای آشنایی مردم با آداب و رسوم و آیین‌های ورود به نوروز سنتهایی همچون نوروزخوانی، سبزه‌ رویاندن، خانه‌تکانی و قالیشویی که نماد آن در چشمه علی است، سمنوپزان و چهارشنبه‌سوری را احیا کنیم.

کاظمی با اشاره به اینکه برنامه‌های ستاد گردشگری شهرداری تهران در نوروز شامل بخش‌های اطلاع‌رسانی و خدماتی است، افزود: سامانه ۱۳۷ همچون سال‌های گذشته آماده پاسخگویی به سوالات شهروندان در حوزه گردشگری است، همچنین ۵۰۰هزار پک گردشگری شامل نقشه تهران، معرفی اماکن گردشگری و مکان‌هایی که در نوروز خدمات ارائه می‌دهند، از طریق یکصد ایستگاه ثابت و متحرک(۱۸ ورودی شهر و فرودگاه‌ها) توزیع خواهد شد.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران گفت: با همکاری بانک‌های شهر، گردشگری و آینده تخفیف‌هایی که اماکن و مجموعه‌های مختلف برای نوروز در نظر گرفته‌اند به صورت کارت در این بسته‌ها قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ستاد گردشگری شهرداری تهران مجاز به دریافت مبلغی از شرکت‌های خدماتی و گردشگری برای تبلیغاتشان نیست، اظهارداشت: برای برگزاری تورهای گردشگری، موسسات و مراکزی که مجوز وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را دارند، در صورت تمایل می‌توانند اطلاعات خود را در اختیار ستاد گردشگری قرار دهند و ما نیز در برنامه‌های خود از آنها بهره‌مند شویم.

کاظمی خاطرنشان کرد: شهرداری تهران مبلغ و هزینه‌ای از این موسسات برای برگزاری تورهای گردشگری دریافت نمی‌کند و از آنها درخواست می‌کند که در قبال تسهیلات شهرداری، به شهروندان تخفیف دهند.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران با اشاره به راه‌اندازی ۱۰ دستگاه اتوبوس رایگان گردشگری در نوروز ۹۹ گفت: این اتوبوس‌ها به همراه راهنما در مسیرهای تعریف شده که اکثرا در مناطق ۱۱ و ۱۲هستند، حرکت خواهند کرد و راهنما مکان‌های گردشگری را معرفی می‌کند، علاوه بر این در مناطق هم اتوبوس‌های گردشگری تعریف خواهد شد.

سازمان گردشگری شهرداری

وی دریاره آخرین وضعیت تبدیل ستاد گردشگری به سازمان اظهارداشت: این ستاد در گذشته زیرمجموعه سازمان رفاه شهرداری فعالیت می‌کرد و توجه چندانی به آن نمی‌شد که سال ۹۱ به عنوان ستادی به مناسبت نوروز فعالیت کرد و تصمیم گرفته شد فعالیت‌های این ستاد ادامه پیدا کند اما متاسفانه ساختاری برای آن دیده نشده است.

کاظمی گفت: در دوره جدید مدیریت شهری توجه بیشتری به موضوع گردشگری می‌شود و شورای اسلامی شهر تهران، شهرداری را موظف کرده که لایحه سازمان گردشگری را ارائه دهد و این نهاد نیز باید تا پایان سال، لایحه را به شورا ارائه دهد و در حال حاضر کارگروه‌های تدوین این لایحه ایجاد شده است.