گردشگری و توریسم

شورای نگهبان با چهره‌های دانشگاهی با سعه‌صدر برخورد کند

مقام معظم رهبری در خطبه دوم نماز جمعه ۲۷ دی‌ماه که با حضور پرشور مردم مؤمن و انقلابی برگزار شد با توجه به اهمیت انتخابات فرمودند: «برادران عزیز، خواهران عزیز، حضور ملّت ایران مهم‌ترین عامل اقتدار است و این حضور درجاهای متعدّدی است؛ یکی از مهم‌ترینش انتخابات است. در انتخابات حضور ملّت ایران کشور را بیمه می‌کند، دشمن را مأیوس می‌کند. سعی و تلاش [دشمنان] بر این است که با انواع و اقسام حیل نگذارند که مردم با شوق در انتخابات شرکت کنند. من عرض می‌کنم مردم با شوق‌وذوق باید در انتخابات شرکت کنند. آنچه امروز خواستم عرض بکنم اصل این قضیّه است؛ مراقبت کنید که مبادا دشمن بتواند در این زمینه خواسته خودش را که عبارت است از کم‌رنگ کردن و بی‌رونق کردن انتخابات تحقّق ببخشد».

با توجه به اهمیت موضوع و نزدیک شدن به موعد انتخابات، پژوهشگر ایرنا با «عبدالرحمن معاشر» نماینده هیئت مؤسس «جمعیت گام دوم انقلاب اسلامی» به گفت‌وگو پرداخت.

کشور به جگونه مجلسی نیاز دارد؟

معاشر در ابتدای این مصاحبه اظهار داشت: در ارتباط با حضور مردم درصحنه انتخابات آتی باید اطلاع‌رسانی دقیق صورت گیرد و مردم نسبت به مسائل و مشکلاتی که در حوزه انتخابات وجود دارد آگاه شوند.

در بحث شفاف‌سازی باید شرایط جامعه در نظر گرفته شود، به‌نحوی‌که مردم بتوانند از وضعیت هزینه‌های نمایندگان خود مطلع شوند. برخی نمایندگان بودجه تبلیغاتی زیادی را هزینه می‌کنند. مردم باید از چگونگی تأمین و منبع این هزینه‌ها اطلاع داشته باشند.

مشکل کشور ما در شرایط کنونی این است که اگر افرادی با پرداخت هزینه‌های سنگین که اغلب از سوی حامیان آنان پرداخت می‌شود، به مجلس راه‌یابند این نمایندگان، نماینده مردم نیستند و نماینده اشخاص و اسپانسرهای هستند که قبلاً متقبل هزینه تبلیغات نمایندگان شده‌اند.

ما باید نمایندگانی رابه مجلس بفرستیم که نسبت به آنان شناخت کافی داشته باشیم. مردم باید در این حوزه توجه داشته باشند که نامزدهای انتخابات مجلس آتی را از سوابق، عملکرد و اطرافیان آنان بشناسند. از مقدار و میزان بودجه تبلیغاتی آنان بسنجند که این‌یک فرد انقلابی است و در راستای نظام حرکت می‌کند یا دنبال منافع شخصی و گروهی خود است. بزرگ‌ترین دغدغه ما این است که یک مجلس انقلابی داشته باشیم تا بتواند مشکلات پیش روی کشور در حوزه‌های متعدد بخصوص اقتصاد را حل کند.

وظیفه نهادهای حاکمیتی در انتخابات پیشِ رو

نماینده هیئت مؤسس جمعیت گام دوم انقلاب اسلامی با اشاره به نقش دولت و مسوولان در انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: مسوولان و دولت باید با ایجاد بستر و شرایط مناسب حضور حداکثری مردم را در پای صندوق‌های رأی تقویت کنند.

تامین مشروعیت نظام از طریق حضور حداکثری است؛ همانند حضور حماسی مردم در مراسم تشییع سردار «شهید قاسم سلیمانی» که نشان می‌دهد که مردم ایران پای آرمان‌های نظام و انقلاب محکم ایستاده‌اند.

در این دوره از انتخابات باید تلاش کنیم با توسعه شفافیت و استفاده از ظرفیت‌های همه اقشار مردم، زمینه را برای حضور حداکثری فراهم کنیم. باید افراد بیشتری از جوانان تأیید صلاحیت شوند و به کسانی که متخصص و چهره دانشگاهی محسوب می‌شوند، اما از شاخص و معروف نیستند فرصت حضور در انتخابات بدهیم.

سابقونِ انقلاب سال‌های سال در مدیریت انقلاب و مجلس بوده‌اند. امروزه در گام دوم انقلاب باید به سمتی برویم که حضور جوانان را درصحنه‌های اجرای و مدیریتی افزایش دهیم و در صورت این اتفاق، ما می‌توانیم مشکلات کشور را با حضور جوانان حل کنیم.

استفاده از ظرفیت‌های علمی، نخبگی و شایسته‌گزینی فضایی را شکل می‌دهد که در آن توسعه اتفاق می‌افتد. مردم ما بسیار فرهیخته و دانا هستند این فضا باید در اختیار آنان قرار گیرد که ما بتوانیم با حمایت ازاین‌گونه افراد، مقدمات اجرایی گام دوم انقلاب را فراهم کنیم.

معیار انتخاب اصلح

معاشر در مورد معیارهای انتخاب  اصلح بیان داشت: همان‌گونه که در بیانیه گام دوم انقلاب دیدیم مقام معظم رهبری یکی از مطالبی را که به‌درستی به آن اشاره‌کرده است بحث علم محوری است. ما امروز ظرفیت علمی خوبی در کشور داریم.

حضور نمایندگان دانشمند و توانمند در مجلس می‌تواند مشکلات مردم و کشور را حل کند. عالم‌بودن و متخصص بودن از معیارهای مهم نمایندگان مجلس است. ما در جمعیت گام دوم انقلاب زمینه را برای این موضوع فراهم کرده‌ایم.

افراد توانمند و متخصص را در سایت جنبش مردمی گام دوم انقلاب نام‌نویسی می‌کنیم و با استفاده از شاخص‌های موجود و برگزاری آزمون‌ها و مصاحبه تخصصی، افرادی را که از تخصص کافی برخوردارند به مردم معرفی می‌کنیم. در مجلس آتی حداقل میانگین سنی نمایندگان باید ۱۵ سال کاهش یابد تا بتوانیم از نمایندگان پویا، فعال و توانمند در مجلس استفاده کنیم. این موضوع برای مردم مؤثر و مفید است تا رضایت‌مندی نزد مردم افزایش یابد. رضایت‌مندی با حضور جوانان مؤمن و متخصص و انقلابی رقم خواهد خورد.

نمایندگانی که رأی قاطع به عدم شفافیت دادند خودشان را رد صلاحیت کردند. آنانی که به شفاف‌سازی اموال نمایندگان مجلس رأی منفی دادند اگر تأیید صلاحیت شورای نگهبان را بگیرند امیدوار نباشند که مردم به آنان رأی مثبت دهند

مردم دنبال نمایندگانی هستند که بتوانند از طریق ظرفیت‌های موجود اختیارات را به موکلین خود انتقال دهند. امروزه عصر شفافیت اطلاعات است. زمانی که بخواهید تصمیمات مجلس و عملکرد خود را از مردم مخفی کنید، این دوران تمام‌شده است.

نمایندگانی که نظرشان، عدم شفافیت در مجلس است با توجه به عملکردشان رد صلاحیت می‌شوند. ما در گام دوم انقلاب با تمام وجود از شورای نگهبان حمایت می‌کنیم و افراد توانمند و کارآمد را به مردم معرفی می‌کنیم تا بتوانند شخص مورد اعتماد و شایسته را انتخاب کنند.

در این موضوع از دید سیاسی به افراد نگاه نمی شود. از شورای نگهبان تقاضا داریم که در برخورد با افرادی که مشهور نیستند اما چهره‌ای دانشگاهی هستند با سعه‌صدر بیشتری با آنان برخورد شود تا بتوانند حضور حداکثری و گسترده در انتخابات آتی مجلس  شورای اسلامی داشته‌باشند.