گردشگری و توریسم

۲۵۱ کتابخانه در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان‌شرقی فعال است

محمد هادی نیا روز پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه، افزود: در حوزه کتابخانه ای آذربایجان شرقی جزو استان های فعال در کشور است که بر اساس آمارهای موجود در هر یک از این کتابخانه ها بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر از اقشار مختلف اعم از دانش آموزان، دانشجویان، بانوان و دانشگاهیان عضو هستند.

وی مجموع کتاب های موجود در کتابخانه های کانون های فرهنگی هنری مساجد آذربایجان شرقی را بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار جلد اعلام کرد.

هادی نیا تعداد کل مساجد آذربایجان شرقی را ۵ هزار و ۷۵۹ باب اعلام و اضافه کرد: هم اکنون در تعداد یکهزار و ۳۸۸ کانون فرهنگی هنری مساجد فعالیت دارند که بر اساس قانون برنامه ششم توسعه کشور باید این رقم در پایان این برنامه به تعداد ۲ هزار و ۱۲۲ مسجد افزایش پیدا کند.

وی بیشترین تعداد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان را مربوط به شهرستان تبریز با ۲۵۱ کانون اعلام کرد و اظهار داشت: شهرستان های مرند با ۱۲۶ کانون، سراب با ۹۶ کانون، میانه با ۸۷ کانون، اهر و هوراند با ۷۸ کانون، شبستر با ۷۳ کانون و کلیبر با ۷۲ کانون در رده های بعدی قرار دارند.

هادی نیا گفت: شهرستان های جلفا با ۱۸ کانون، بستان آباد با ۲۱ کانون، اسکو با ۲۲ کانون و بناب با ۳۵ کانون در رده های پایین تعداد کانون های فرهنگی هنری آذربایجان شرقی قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت کانون های فرهنگی هنری مساجد استان مردمی و توسط مدیران کانون و مسئولان مساجد اعامل می شود، ادامه داد: ۴۵ نفر از مدیران این کانون ها را بانوان تشکیل می دهند که نشان دهنده جایگاه مناسب این مجموعه ها در میان خانواده هاست و ما نیز تلاش می کنیم نسبت به فراهم سازی شرایط و امکانات لازم کمک حال این کانون ها باشیم.

هادی نیا تعداد مساجد آذربایجان شرقی در مقایسه با سایر استان ها را زیاد عنوان و اضافه کرد: تنها در تعدادی از شهرها از جمله سهند به دلیل سرازیر شدن جمعیت شهرهای بزرگ با مشکل مساجد مواجه هستیم و در بقیه شهرستان ها مساجد به  تعداد کافی وجود دارد که در تلاش می کنیم به لحاظ کمی و کیفی آنها را ارتقا دهیم.

دبیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان نیز در این نشست خبری با بیان اینکه طرح پایتخت فرهنگی هنری ساجد ایران با عنوان “فهما” برای ارزیابی موثر به لحاظ نوع و شکل اهتمام کانون ها به شاخص های مورد سنجش در دست اجرا است، گفت: این شاخص ها در ۸ مورد تعریف شده است که قرار است تا سال ۱۴۰۰ به دقت بررسی و نتایج آن اعلام شود.

محمد محمدپور افزود: قرار است پس از بررسی وضعیت کانون ها ، تعداد ۱۸ استان برتر و ۱۸۰ کانون فرهنگی هنری معرفی شوند.