گردشگری و توریسم

عملیات احداث مدرسه ۴ کلاسه روستای «زرشوران» تکاب آغاز شد

فرماندار تکاب در آئین کلنگ‌زنی این مدرسه در جمع اهالی روستای زرشوران گفت: امروز به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران امکانات و زیرساخت‌های مناسبی در روستاها وجود دارد که قابل مقایسه با دوران قبل از انقلاب نیست.

محمود زمانی افزود: بسیاری از روستاها و مناطق دورافتاده کشور از جمله تکاب پس از انقلاب اسلامی از از شاخص‌های توسعه خوبی بهره‌مند شده‌اند.

وی با بیان اینکه روستاهای تکاب باید به سطحی از امکانات و توسعه برسند تا زمینه بازگشت به روستا فراهم شود اظهار داشت: توسعه روستاها زیربنای توسعه شهری است و ما مکلف به تلاش برای بهبود زیرساخت‌ها و عمران و آبادانی روستاها هستیم.

وی ادامه داد: باید در روستاها از لحاظ عمرانی و اقتصادی شرایطی ایجاد شود تا از مهاجرت جوانان و سکونت آنان در حاشیه سایر شهرها به‌خاطر اشتغال جلوگیری شود.

فرماندار تکاب با اشاره به اینکه افزایش اعتبارهای عمرانی روستاها را با جدیت پیگیری می‌کنیم بیان کرد: هم‌اینک عملیات گازرسانی به ۲۸ روستای محور تخت سلیمان تکاب در حال اجراست که گام بزرگی در راستای توسعه روستاهای منطقه به شمار می‌رود.

«زمانی»، گفت: تلاش می‌کنیم با بهبود وضعیت عمرانی و اقتصادی در ابعاد مختلف و ایجاد اشتغال در روستاها برمبنای توانمندی‌های بومی و محلی، زمینه مهاجرت معکوس و بازگشت به روستاها را فراهم کنیم.

مدیر آموزش و پرورش تکاب نیز در این مراسم گفت: مدرسه چهار کلاسه شهدای روستای زرشوران بخش تخت سلیمان در زمینی به مساحت یکهزار و ۲۰۰ متر مربع با زیربنای ۱۷۰ متر مربع احداث خواهدشد.

حمید علی‌نیا افزود: برای احداث این واحد آموزشی ۶ میلیارد ریال اعتبار از جمله چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات دولتی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌غربی تخصیص یافته و هزینه خواهد شد.

وی با بیان اینکه زمین موردنیاز این مدرسه توسط خیّران محلی اهدا شده است اظهارداشت: مجتمع معادن و صنایع معدنی طلای زرشوران تکاب با تخصیص یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار در احداث مدرسه این روستای مشارکت می‌کند.

وی بیان کرد: با احداث و بهره‌برداری از این مدرسه ۵۰ نفر از دانش‌آموزان دوره ابتدایی روستای زرشوران از فضای آموزشی مناسب و استاندارد بهره‌مند خواهند شد.

در حال حاضر ۱۱ طرح مدرسه‌سازی با ۶۰ کلاس درس با اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد ریال در مناطق شهری و هفت روستای تکاب در حال احداث است.

تکاب با ۸۱ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است و بر اساس اعلام وزارت کشور جزو ۳۱ شهرستان محروم و کم‌برخوردار به‌شمار می‌رود؛ هم‌اینک بیش‌از ۱۳ هزار دانش‌آموز در مقاطع مختلف در ۱۵۰ واحد آموزشی این شهرستان مشغول به تحصیل هستند.