گردشگری و توریسم

شهادت سردار سلیمانی، خطای بزرگ راهبردی ترامپ

عملیات ترویستی علیه سردار قاسم سلیمانی و ابو مهدی المهندس و همراهان آنها با دستور مستقیم دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا انجام شد و وی به صدور دستور خود برای انجام این عملیات نیز اعتراف کرد.

به گزارش شبکه خبری سی ان ان، ترامپ در یک کنفرانس خبری اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی را برای توقف جنگ توصیف کرده است!

رییس جمهوری آمریکا در سخنانی جنگ‌طلبانه همچنین مدعی شد که آمریکا آماده انجام هر اقدامی علیه ایران است.

ترامپ در ادعایی دلیل صدور دستور ترور سردار سلیمانی را طرح ریزی او برای حمله به آمریکایی ها اعلام کرد؛ ادعایی که بدون ارایه هیچگونه سندی مطرح شد.

البته این نخستین خطای آمریکایی ها در منطقه در هفته اخیر نبود؛ در شامگاه یکشنبه گذشته نیز بمب افکن های متجاوز آمریکایی در اقدامی ضدانسانی مواضع گردان‌های حزب‌الله وابسته به الحشد الشعبی (بسیج مردمی عراق) در شهر مرزی القائم در نزدیکی مرز سوریه را با ۳۰ بمب و راکت هدف  قرار دادند؛ اقدامی که موجب شهادت ۳۰ رزمنده عراقی و زخمی شدن ۵۱ نفر دیگر شد.

اقدام تروریستی آمریکایی ها در به شهادت رساندن فرمانده نیروی قدس سپاه و جانشین بسیج مردمی عراق و همراهان ایشان موجب واکنش برخی مقامات و رسانه های غربی و منطقه شده است به حدی که روزنامه گاردین از این اقدام (تروریستی) به عنوان بزرگترین اشتباه ترامپ یاد کرده است.

 گاردین روز جمعه در مورد ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس نوشت: دونالد ترامپ با این اقدام بزرگترین اشتباه سیاست خارجی دوران خود را مرتکب شده‌ است.

به گزارش این روزنامه انگلیسی، رییس جمهوری آمریکا که در وعده‌های انتخاباتی ریاست جمهوری ۲۰۱۶ خود خواهان خروج نیروهای آمریکایی از جنگ‌های بی‌پایان بود، اما هم اکنون با ترور فرمانده ارشد سپاه ایران شرایط امنیتی منطقه را برهم زده و ترور قاسم سلیمانی می‌تواند به جنگ آمریکا با متحدان ایرانی در خاورمیانه منجر شود.  

براساس گزارش تحلیلی گاردین، مهمترین تاثیر ترور و شهادت فرمانده ارشد ایران می‌تواند تسریع فشار بیشتر دولت عراق برای اخراج نیروهای آمریکایی از این کشور باشد و این به معنای حضور برجسته ایران در کشور همسایه خواهد بود.  

روزنامه گاردین همچنین پیش از شهادت سلیمانی در مورد وضعیت عراق و گرفتار شدن آمریکا در این کشور نوشت: پس از هزینه ۲ تریلیون دلاری آمریکا در عراق وقایع اخیر در بغداد (حمله به سفارت آمریکا) نشان دهنده ضعف واشنگتن و گزینه‌های اندک این کشور برای پیشبرد اهداف خود است.  

“باربارا اسلاوین” مدیر “طرح آینده ایران” و عضو ارشد اندیشکده شورای آتلانتیک نیز در مطلبی در روزنامه نیویورک در خصوص ترور و شهادت سردار سلیمانی نوشت: رییس جمهوری آمریکا با این اقدام خود فرصت دیپلماسی با ایران را از بین برد.  

وی افزود: وضعیت کنونی روابط آمریکا و ایران بسیار “غم انگیز” است و این وضعیت محصول یک سری اشتباهات راهبردی است.  

اسلاوین تاکید کرده، ترامپ با ترور قاسم سلیمانی، تنش با ایران در منطقه را افزایش داد و هم اکنون دولت واشنگتن با ۸۰ میلیون شهروند ایرانی روبرو است.  

براساس تحلیل مدیر یک بخش اندیشکده آمریکایی شورای آتلانتیک، ترامپ با این اقدام، باعث بی‌ثباتی بیشتر منطقه و از بین رفتن جان بی‌گناهان بیشتر خواهد شد و هرگونه شانس دیپلماسی میان آمریکا با ایران با این اقدام در دوران ریاست ترامپ در زیر خروارها خاک دفن شد.  

“آدام شیف” رییس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا نیز روز جمعه در جمع خبرنگاران پس از جلسه کنگره در مورد تبعات ترور سردار سلیمانی گفت: من از تبعات کشته شدن سلیمانی می‌ترسم زیرا این اقدام می‌تواند منجر به تشدید تنش میان نیروهای آمریکایی و ایرانی شود.  

به گزارش شبکه سی ان ان، شیف افزود: من این فرصت را پیدا کردم تا گزارشی در مورد حوادثی را که منجر به کشته شدن سردار سلیمانی شد، به کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان ارائه دهم و من نگرانی‌های عمیقی درباره چشم‌انداز این تصمیم (شهادت و ترور سردار سلیمانی) دارم.  

وی در توییتی نیز نوشت: کنگره اجازه جنگ نمی‌دهد و مردم آمریکا خواهان جنگ با ایران نیستند. اکنون باید تمامی تدابیر برای حفاظت از نیروهای ما در برابر تشدید تنش‌های احتمالی و خطرات فزاینده اتخاذ شود.  

بزرگترین پویش ضد جنگ انگلیس نیز، ترور سردار «قاسم سلیمانی» در بغداد را اقدامی جنگی و تجاوزکارانه از سوی دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و ناقض توافق‌های بین‌المللی و حاکمیت ارضی عراق خواند.

«لیندزی جرمن» با صدور بیانیه‌ای که در تارنمای کارزار ائتلاف توقف جنگ انگلیس منتشر شد، افزود: ترامپ پس از پاره کردن برجام به سمت جنگ با ایران گام برداشته و اگر در این کار موفق شود جنگ بزرگ‌تری را در منطقه خاورمیانه رقم خواهد زد که تاکنون شاهد نبودیم.

وی با بیان اینکه «این اوضاع نتیجه دو دهه جنگی است که شروع آن از ماجرای ۱۱ سپتامبر کلید خورد» افزود: آن‌هایی که آن زمان می‌گفتند جنگ در عراق به درگیری بی پایان منجر می‌شود به درستی پیش‌بینی می‌کردند و آن‌هایی که جنگ‌ها را توجیه می‌کردند اینک در حالی نظاره گر هستند که اوضاع وخیم‌تر می‌شود.

وی هشدار داد که دولت انگلیس نبایستی در سیاست‌های ماجراجویانه ترامپ در منطقه درگیر شود.

“تولسی گابارد” کاندیدای دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ ریاست‌جمهوری آمریکا نیز با انتقاد شدید از تصمیم ترامپ برای ترور و شهادت سردار قاسم سلیمانی گفت: از آنجا که این اقدام جنگی بدون هیچ گونه مجوز یا اعلام جنگ از سوی کنگره صورت گرفته در نتیجه نقض صریح قانون اساسی آمریکا است.  

به گزارش روزنامه واشنگتن تایمز، گابارد در مصاحبه با شبکه فاکس تاکید کرد: این حمله (ترور سردار سلیمانی) اقدامات متقابل را تشدید کرده و پاسخ جدی ایران را به همراه خواهد داشت و ما را بیشتر و بیشتر در این باتلاق فرو خواهد برد.  

وی افزود: من  بارها و مدت‌ها پیش گفته‌ام که جنگ با ایران باعث می‌شود، جنگ در عراق و حتی افغانستان مانند پیک نیک به نظر برسد.  

برنی سندرز سناتور دمکرات آمریکا نیز امروز (شنبه) در این باره گفت: لایحه مقابله با اقدامات نظامی دونالد ترامپ ارائه شده‌ است.  

سناتور سندرز در پیام توییتری نوشت: من به همراهی “رو خانا” نماینده مجلس از ایالت کالیفرنیا لایحه متوقف کردن دونالد ترامپ برای آغاز جنگ غیرقانونی با ایران را ارائه کرده‌ایم.  

سندرز در ادامه نوشت: همیشه این بچه‌های طبقه کارگر هستند که باید در درگیری‌های جدید فاجعه آور خاورمیانه بجنگند و بمیرند – نه فرزندان میلیاردرها.  

سندرز همچنین ساعاتی بعد از انتشار ترور و شهادت سردار سلیمانی در پیامی توییتری با انتقاد از این تصمیم ترامپ نوشت: این جنگ (احتمالی) به بهای جان شمار زیادی از شهروندان آمریکا و هزینه شدن هزاران میلیارد دلار دیگر منجر خواهد شد.  

وی افزود: ترامپ (رییس جمهوری آمریکا) قول داده بود که به جنگ‌های بی‌پایان (عراق، افغانستان) پایان دهد، اما این اقدام (ترور سردار سلیمانی) ما را در مسیر جنگ بی‌پایان دیگری قرار می‌دهد.  

اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی و همراهانش با واکنش شدید دستگاه دیپلماسی ایران روبه رو شد.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفت وگوی تلفنی با دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد که همه عواقب شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی متوجه رژیم تروریستی و ایالات متحده آمریکاست.

البته واکنش نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد به این اقدام تروریستی بسیار شدیدتر بود به حدی که وی تاکید کرد: قطعا پاسخ اقدام نظامی، نظامی خواهد بود.

مجید تخت روانچی شامگاه جمعه (به قت محلی) در گفت وگو با شبکه خبری سی ان ان افزود: آمریکایی‌ها با یک اقدام نظامی، یکی از فرماندهان ارشد ایران را به شهادت رسانده‌اند.

وی ادامه داد: اینکه توسط چه کسانی، چه زمانی و در کجا این پاسخ داده خواهد شد، باید شاهد آن باشیم.

وی در پاسخ به اینکه رهبر معظم انقلاب از “انتقام سخت در انتظار جنایتکاران” سخن گفته اند و آنها هم کسانی نخواهند بود، جز آمریکایی ها، آیا این به معنای اعلان جنگ نیست، گفت: آمریکایی ها مدت‌ها است که جنگ با ایران را آغاز کرده اند. نه تنها جنگ اقتصادی که با ترور فرمانده ارشد سپاه که نه تنها در ایران بلکه در منطقه محبوب بود، فراتر از آن رفته اند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد افزود: نمی توانیم چشمان خود را بر آنچه که شب گذشته اتفاق افتاد، ببندیم. یقینا انتقام گرفته خواهد شد و انتقام سختی خواهد بود.   ایران بر اساس انتخاب خود اقدام خواهد کرد و اینکه چه زمانی رخ می دهد، به تصمیم ایران مربوط است.

اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمان و همراهانش و واکنش شدید مقامات ایرانی به این اقدام، مقامات آمریکایی به ویژه وزیر خارجه آمریکا را به تکاپو انداخته و وی برای جلوگیری از اقدام احتمالی جبهه مقاومت اسلامی به رهبری ایران دست به دامن روس ها شده است.

وزیر خارجه آمریکا در هراس از اقدام متقابل جبهه مقاومت اسلامی، در تماس با همتای روسی خود مدعی شد آمریکا به دنبال تشنج‌زدایی در منطقه است.

مایک پمپئو مدعی شد در تماس تلفنی با سرگئی لاوروف وزیر خارجه فدراسیون روسیه درباره آنچه که او اقدام دفاعی قاطع دونالد ترامپ در بغداد برای حفاظت از جان آمریکایی‌ها نامید، تبادل نظر کرده است.

وی که ترس در سخنانش مشهود است، ادامه داد: تاکید کردم که تشنج زدایی هدف اصلی آمریکا است.

آمریکایی‌ها پس از اقدام جنایتکارانه خود در ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه قدس ایران و ابومهدی المهندس معاون بسیج مردمی عراق، به وحشت افتاده‌اند و در تلاشند از تمام ظرفیت‌های دیپلماسی برای متوقف کردن اقدامات تلافی‌جویانه محور مقاومت استفاده کنند.

نکته مهم در این بین،  اشتباه بزرگ راهبردی آمریکا در ترور و شهادت سردار سلیمانی و همراهانش در خاک کشور عراق و بدون در نظرگرفتن قوانین این کشور می باشد؛ کشوری که سردار سلیمانی از زمان حضور گروه تروریستی – آمریکایی داعش و در نهایت شکست آن در آن کشور حضور داشت.  

به اعتقاد کارشناسان مسایل منطقه دلیل آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی و ابو مهدی مهندس به خاطر تلاش های مستمر و کارساز این دو فرمانده شهید در شکست داعش در عراق و پس از آن در سوریه بود که در آذرماه سال ۱۳۹۶ اتفاق افتاد و در کل ترامپ به زعم خود تلافی شکست داعش را از این دو شهید بزرگوار گرفت.