گردشگری و توریسم

انعکاس خبر شهادت سردار سلیمانی در رسانه‌های اسپانیا

روزنامه «لاوانگواردیا» در مطلبی با عنوان “وعده حزب‌الله در مورد انتقام و ادامه مسیر سلیمانی” ضمن بازتاب اظهارات سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان نوشت، سلیمانی ژنرال قدرتمندی بود که مسئولیت عملیات خارج از ایران سپاه پاسداران انقلاب را بر عهده داشت.

این روزنامه با بیان اینکه دولت عراق حمله آمریکا را نقض حاکمیت خود می‌داند، نوشت که نخست وزیر مستعفی عراق حمله آمریکا را که منجر به شهادت سلیمانی فرمانده لشکر قدس و یک رهبر شبه نظامیان شیعی شد، محکوم کرد.

این روزنامه افزود: آمریکا گروه کتائب حزب‌الله را مسئول پرتاب موشک به مواضع آمریکا در خاک عراق در ماه‌های گذشته می‌داند و این موضوع موجب بالا گرفتن تنش و به اوج رسیدن آن با حمله روز جمعه شد.

لاوانگواردیا با بیان اینکه دموکرات‌ها در امریکا شهادت ژنرال سلیمانی را “خطرناک” دانستند نوشت، جو بایدن عقیده دارد ترامپ دینامیتی را به انبار باروت پرتاب کرده است. هر چند پنتاگون به سرعت ادعا کرد که این اقدام برای جلوگیری از حملات آینده ایران انجام شد، اما وعده رهبر عالی ایران مبنی بر انتقام می‌تواند نتایج وخیمی در بر داشته باشد.

این روزنامه در خبر دیگری با اشاره به ” کاهش ۰.۵۳% ” ارزش سهام در بازار بورس به دلیل جنایت آمریکا در بغداد نوشت، سهام کلیه شرکت‌های عضو ایبکس به جز رپسول که با افزایش قیمت نفت رشدی ۰.۳۲ درصدی داشت، روند کاهشی پیدا کرد.

این روزنامه به نقل از آیت‌الله خامنه‌ای نوشت که شهید سلیمانی شخصیت بین‌المللی مقاومت است و کلیه رهروان مقاومت انتقام او را می‌گیرند.

**درگیری آمریکا و ایران، اروپا را متاثر کرده و قیمت نفت را بالا می برد، مقامات عراقی حمله آمریکا را تجاوز به حاکمیت خود می‌دانند، درخواست آمریکا از شهروندانش برای خروج بلافاصله از عراق و وعده انتقام از قاتلان ژنرال سلیمانی توسط رهبر ایران از جمله عناوینی است که خبرگزاری اسپانیا “افه” در خبر مربوط به ترور و شهادت سردار سلیمانی برگزید. 

**روزنامه ال پائیس عکس صفحه اول نسخه دیجیتال خود را به شهادت سردار سلیمانی اختصاص داد و در نسخه چاپی در مطلبی با عنوان “زورآزمایی قدرت‌ها، اعتراضات و بی ثباتی را تغذیه می‌کنند” نوشت: تهران اطمینان می‌دهد که به دنبال درگیری نیست، اما در عین حال از رویارویی نیز هراسی ندارد. تحریم های اعمال شده توسط ترامپ پس از خروج از توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۸ به ایرانی ها ضربه زده است و هزینه شبه نظامیان متحد آنان را زیر سوال می‌برد.

**روزنامه ال موندو در گزارشی با عنوان “آمریکا ژنرال سلیمانی را در حمله پهپادی در فرودگاه بغداد به دستور ترامپ به قتل (شهادت) رساند” نوشت که شهادت یکی از شخصیت‌هایی که در جامعه ایران حتی از سوی مخالفان قدرت به عنوان مردی مومن و مبارز در جبهه فشار خارجی از محبوبیت برخوردار بوده، توان دیپلماسی را به حداقل رسانده و رویارویی ایران و آمریکا را تسریع می‌کند.

این روزنامه در مطلب دیگری زیر عنوان “ژنرال سلیمانی، مرد استراتژیست ایران” نوشت، سلیمانی قهرمان دفاع مقدس و مهره اصلی ایران بود و متوقف ساختن داعش در عراق، تشکیل نیروهای توانمند برای نقش بر آب کردن نقشه های غرب و کشورهای خلیج (فارس) برای سرنگونی بشار اسد در سوریه برخی از اقدامات او به شمار می‌رود. “محکومیت ترور ژنرال سلیمانی توسط روسیه و حمایت این کشور از ایران” نیز خبر دیگری است که ال موندو به آن اشاره کرده است.

**خبرگزاری اروپاپرس سردار سلیمانی را “معمار حضور ایران در منطقه” دانست و نوشت، او سال‌ها برای ایجاد “محور مقاومت” که شامل ایران، عراق، سوریه، لبنان و یمن است تلاش کرد و معمار استراتژیست که در سال‌های اخیر به ایران اجازه داد قدرت خود را در خاورمیانه افزایش دهد.

**به نوشته ال کنفیدنسیال، شهادت سلیمانی موجب افزایش حملات تلافی جویانه ایران در کشورهایی مانند عراق، سوریه، لبنان و یمن علیه مواضع امریکا می‌شود.

 ایران وعده “انتقامی سخت” را علیه “جنایتکارانی که دستانشان به خون آلوده است” را داده و این موضوع ترس از تبدیل شدن درگیری به جنگ را افزایش داده است.

**حسن قشقاوی سفیر ایران در اسپانیا در مصاحبه با رادیو و تلویزیون ملی اسپانیا گفت: “ارتش تروریست آمریکا دو قهرمان ملی ایران و عراق را در سوء قصدی با نقض حاکمیت عراق به شهادت رسانده است.

وی گفت، هدف از  این حادثه بی ثبات کردن منطقه است.

وی افزود، ترامپ دستور این بمباران را با اهداف انتخاباتی صادر کرده  و گمان می کند با این کار می تواند در انتخابات پیروز شود و ضعف های انتخاباتی خود را پنهان کند.

قشقاوی از اروپا خواست اعمال دیوانه وار ترامپ را متوقف سازد.

وی با تاکید براینکه پاسخ ایران به امریکایی‌ها سخت و موجب پشیمانی آنها خواهد شد گفت، ما مردم جنگ طلبی نیستیم، اما از خود دفاع می کنیم و هنگامی که کسی عزت و حاکمیت ما را نقض کند، قطعا از خود دفاع می‌کنیم.