گردشگری و توریسم

ساماندهی ۵۰ درصد اسناد جمع‌آوری شده دوران دفاع مقدس

 سردار غلامرضا علاماتی روز سه شنبه در نشست شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس خراسان شمالی از تمامی دستگاه ها و ارگان ها خواست تا این سازمان را در خصوص جمع آوری اسناد کمک کنند زیراکه اگر در این زمینه کم‌کاری کنیم صندوقچههای دفاع مقدس از بین خواهند رفت.

رییس سازمان اسناد و مدارک بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گفت: هم‌اکنون ۱۹ دستگاه اجرایی برای جمع‌آوری اسناد در حوزه دفاع مقدس با این سازمان همکاری دارند.

سردار علاماتی با بیان اینکه اقتدار، عزت، آزادی و سربلندی هم اکنون ایران اسلامی مرهون خون شهدا و از خودگذشتگی رزمندگان در طول هشت سال دفاع مقدس است افزود: باید این قطعه نورانی از تاریخ را با نگهداری از اسناد و مدارک زنده نگاه داریم و نگذاریم از خاطره ها کمرنگ شود.

وی افزود: یکی از وظایف مهم این سازمان برای سال آینده جمع آوری اسناد و ثبت و ضبط تاریخ شفاهی در طول دفاع مقدس است که در این راستا نیز مشارکت همه آحاد ملت نیاز است.

رییس سازمان اسناد و مدارک بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس اظهار داشت: جمع آوری اسناد و مدارک و همچنین تاریخ شفاهی دفاع مقدس نیازمند عزم جهادی و ملی است، متاسفانه هم اکنون تنها حدود یک درصد از تاریخ شفاهی جمع آوری شده است.

علاماتی بر حفظ و نگهداری از اسناد و مدارک دفاع مقدس نیز تاکید کرد و افزود: این مهم را نیز باید سازمان ها و ارگان ها درست انجام دهند تا آیندگان از آن بهره برداری کنند.

استاندار خراسان شمالی در این نشست بر ساماندهی باغ موزه دفاع مقدس استان تاکید کرد و گفت: برای راه اندازی این مهم ۸۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است که ۴۰ میلیارد ریال آن از محل استانی است.

محمدعلی شجاعی افزود: از بنیاد حفظ آثار می خواهیم که در راستای  راه اندازی آن بیشتر تلاش کند چرا که این مهم یکی از نداشته های استان است و هم اکنون باید هرچه سریعتر به بهره برداری برسد.

وی از تمامی ارگان ها و دستگاه های اجرایی خواست تا در زمینه دفاع مقدس هیچ کوتاهی نکنند و افزود: هم اکنون مرهون زحمات تلاش ها و جانفشانی ها در آن دوران از تاریخ هستیم.

استاندار خراسان شمالی از عملکرد دستگاه های فرهنگی در اجرای برنامه های فرهنگی و آموزش انتقاد کرد و افزود: در این راستا کار کم انجام شده است، دستگاه ها و ارگان ها باید در راستای نهادینه شدن فرهنگ دفاع مقدس بیشتر تلاش کنند و در این زمینه به اعتبار و برنامه ها اکتفا نکنند.

شجاعی بر ساماندهی پنج یادمان شهدا در خراسان شمالی تاکید کرد و افزود: همچنین یادمان های آن تعداد از شهدای گمنام که در سال جاری در استان به خاک سپرده شدند باید ساماندهی و زیباسازی شود.

وی همچنین بر کمک به انتشار کتاب در حوزه دفاع مقدس نیز تاکید کرد و افزود: از دستگاه مربوطه می خواهیم در این راستا بیشتر نویسندگان را مورد حمایت قرار دهد و همچنین ۹۰ میلیون ریال اعتبار استانی نیز برای این امر اختصاص می دهیم.

تاکنون ۶۷  شهید گمنام در بیش از  ۳۰ نقطه از این استان به خاک سپرده شده اند.
این استان دو هزار و ۷۷۵ شهید، ۶ هزار جانباز دارد و ۳۵ هزار رزمنده در جبهه ها داشته است.