اماکن دیدنی ایران

تنها موزه مطبوعات جهان ؛ جاذبه تازه ایران/تصاویر


چارتر

 اینجا شیراز ؛ خیابان صورتگر.سرمای با ابهت دی ماه تو را وادار می کند که بر سرعت قدم هایت بیفزایی. دومین تقاطع را که طی کنی ساعت بزرگی توجهت را جلب می کند ساعتی که روی برج بلند و متینی جا خوش کرده است.

هما حاصلی

تا تقاطع بعدی چیزی نمانده ، راهت را به سمت غرب کج می کنی لختی درنگ و سر بلند می کنی برج کرم رنگی روبرویت محکم و پاینده ایستاده است با معماری جالبی که تورا یاد ساختمان ها وبناهای فرهنگی بزرگ دنیا می اندازد.
در سرسرای برج چشمت روشن می شود به کلام خداوندگار” نون والقلم وما یسطرون”. درست آمده ای اینجا برج مطبوعاتی موسسه بین المللی “خبر “است . از حیاط سنگفرشش که گذر کنی می رسی به در ورودی و وارد ساختمان می شوی مقصدت طبقه اول است تنها موزه مطبوعات جهان .

گنجینه ای در دل برج مطبوعاتی خبر
در موزه مطبوعات خبر ، گنجینه ای جای گرفته مملو از تاریخ پر افتخار مطبوعات کشور عزیزمان ایران و مجموعه کاملی از تاریخچه و آرشیو روزنامه های معتبر و مشهور جهان .. جایی بی نظیر برای پاسداشت اندیشه های روشنی که در گذرگاه تاریخ برای آگاهی بخشی به نسل انسان برخاستند و در لابه لای کلمات جاودانه شدند.اینجا می توانی به دل تاریخ کاهی روزنامه ها سفر کنی . پس درنگ نکن.
در اولین موزه مطبوعات ایران به روی تو گشوده می شود . موزه ای که در سال ۱۳۹۱ با سرمایه گذاری بخش خصوصی موفق به اخذ مجوز رسمی گردید و از همان سال زیر نظر اداره کل موزه های ایران آغاز به تجهیز با آخرین فناوری های روز دنیا و روش های نوین موزه داری کرد. در حالی که نه تنها در ایران و آسیا بلکه در آفریقا و اقیانوسیه هم موزه مطبوعات وجود ندارد و اولین موزه مطبوعات جهان نیوزیوم از امروز تعطیل شد، موسسه خبر به عنوان صاحب امتیاز نخستین و تنها موزه مطبوعات کشور نه تنها مجری بلکه ایده پرداز و پیشگام حرکت قابل تحسین و فرهنگی در ایران است.

گذر از ۸ تالار

موزه در مساحتی بالغ بر ۴۵۰ متر بنا شده و مشتمل بر ۸ تالار است.
پا که به درون موزه بگذاری در اولین تماشا سلام می کنی به یار مهربان که حرمت تقدسش آن را در سر سرای موزه جای داده است .مجموعه جالبی از کتبی که در خصوص مطبوعات و اصول روزنامه نگاری نگاشته شده است. از “نقطه های ” استاد حسین انتظامی گرفته تا “مطبوعات ایران ” به قلم توانمند استاد سید فرید قاسمی .

تالار اول : مطبوعات جهان
در تالار اول یکباره دنیایی از روزنامه های خارجی جلویت سبز می شوند از همه قاره های جهان از آسیا و اقیانوسیه و آفریقا گرفته تا اروپا و آمریکا. تصویری از اولین شماره های آنها با شناسنامه کامل پیش رویت است اینجا می توانی شیرجه بروی در تاریخ کهن مطبوعات جهان . سر که برگردانی دنیا در مشت توست ! آرشیو مطبوعات جهان در دنیای مجازی .هر روزنامه ای در هر کشوری که بخواهی در چشم به هم زدنی آنلاین جستجو می کنی و اگر هم عشق روزنامه باشی و دلت بخواهد نسخه کاغذیش را داشته باشی همانجا پرینتش را می گیری .
در گوشه انتهای تالار مطبوعات جهان تابلوی بلندی خودنمایی می کند نزدیکتر می روی کلمه خبر به ۶۶ زبان زنده دنیا روی تابلو حک شده است. “خبر” نبض تپنده یک روزنامه است . راستی در طول تاریخ بشریت چه کسی اولین بارخبر مخابره کرد؟ اصلا کلمه خبر از کجا سر و کله اش میان ما آدم ها پیدا شد؟ به کنکاشمان ادامه می دهیم راهرویی که ما را به تالار دوم می رساند مذین شده به کاریکاتورها و خبر های داغ هر روز دنیا در دنیای مجازی.

تالار دوم :یک نمایشگاه موقت
تالار دوم یک نمایشگاه موقت است برای اهالی قلم و صاحبان رسانه جایی که آنها می توانند نمایشگاهی از آثارشان بر پا کنند و علاقمندان به رسانه ها بیایند و شاهکارهای آنها را از نزدیک ببینند. ایده پردازاین بخش را باید تحسین کرد که جایی گذاشته برای احترام به قلم برای کسانی که در هزار توی دنیای هزار رنگ ما قسم به قلم می خورند و با کلمات می آمیزند و در میان دنیای کاغذی شان هم و غم شان فریاد برای حق خواهی است شاید اینجا جایی باشد برای نمایش اندیشه های ماندگار برای تجلیل ازانسان های سربلند و زنده نه مثال رسم دیرینه ما آدمها که همیشه دل خوش کرده ایم به گرامی داشت مرده ها که وقتی صاحب اندیشه ای مرد تازه آنوقت برای یادگاری هایش به به و چه چه کنیم.

تالار سوم : تالار مشاهیر
می رسیم به تالار مشاهیر در ابتدای تالار یک کیوسک مطبوعاتی است که به صورت نمادین همه روزنامه و نشریات کشور در پیشخوان آن خودنمایی می کنند مرد روزنامه فروشی سر ازدریچه کیوسک در آورده و جار می کشد “یک خبر تازه … یک خبر تازه ….” گویا سنسوری در درگاه تالار تعبیه شده که با ورود بازدید کننده صدای مرد نمادین روزنامه فروش بلند می شود. کمی دورتر دار قالی بر پا شده که قالیچه ای با نقشه خبر در حال بافت است شاید قرار است هر بازدید کننده ای گره ای بر آن بزند تا کار بافت قالی به سرانجام برسد.
می رسیم به بخش اصلی تالار جایی که همه مشاهیر تاریخ مطبوعات دور هم گرد آمده اند. از آقا میرزا محمد صالح شیرازی گرفته تا کیومرث صابری فومنی . میرزاده عشقی هم هست نسیم شمال هم. عزت ملک خانم اولین روزنامه نگار مطبوعات ایران علی اکبر دهخدا صدیقه دولت آبادی و .. همه نامدارانی که روی مطبوعات ما را سفید کرده اند.
از مشاهیر که دل بکنی دو دیوار محصورت می کنند دیوار سمت چپ پر شده از نشریات تهران .از طهران قدیم گرفته تا تهران کنونی خودمان . همه روزنامه های قدیم و جدید را می توانی هر چقدر که دلت بخواهد تماشا کنی و سیر بلوغشان را ببنی اینجا خودش یک کلاس عملی روزنامه نگاری است. باورنمی کنید باید بیایید و ببینید که عاشقان روزنامه گاری مطبوعات کاری کرده اند کارستان.
دیوار سمت راست هم حاصل قلم همه اهالی ایران است از شمال گرفته تا به جنوب از شرق تا غرب همه نشریات این مملکت را می توانید یک دل سیر ببینید و بارک اله بگویید به این همه فرزانگی بچه های ایران.
راستی همه روزنامه هایی که وصفشان رفت آنلاین هم در اختیارتان هست اگر مایل باشید می توانید پرینت بگیرید و آنها را راحت مطالعه کنید.

تالارچهارم: سیر صنعت چاپ
تالار بعدی پر است از کارهای خلاقانه قشنگی که به همت کارشناسان موزه مطبوعات موسسه خبر طراحی شده است. در دیوار روبرو بنری متشکل از خبر و عکس صفحه روزنامه از مسئولی که به تماشای موزه آمده طراحی شده و هنگام بازدید به وی اهدا می شود در انتهای راهرو سیر صنعت چاپ را می توان مشاهده کرد از اولین ابزار چاپ که کلیشه های چوبی چینی ها بوده در قرن ششم میلادی تا جدیدترین ماشین های چاپ مجهز به آخرین فناوری های روز دنیا.
تازه می توانید همه مراحل چاپ روزنامه را هم در این تالار ببینید از تولید خبر گرفته تا لحظه ای که زینک صفحات روزنامه در چاپخانه گرفته می شود و سرانجام که برگه های روزنامه داغ داغ از دستگاه چاپ
بیرون می آیند.
در گوشه این تالار یک دستگاه قدیمی تلکس خودنمایی می کند گویا خبر جنوب اولین موسسه ای بوده که در فارس مجهز به دستگاه تلکس شده است و این دستگاه قدیمی یادگاری از همان زمان هاست.

تالار پنجم: تالار “مدیا “
تالار پنجم تالار “مدیا ” است . اینجا فضا کاملا متفاوت است. تالاری است که رسانه های دیگری کار خبر رسانی را را انجام میدهند بهرحال رسانه ها همه به نوعی مکمل یکدیگرند . اینجا روی مانیتورهای بزرگی که روی دیوارها نصب شده همه شبکه های خبری تلویزیونی دنیا را می توانید تماشا کنید ضمن آنکه به صورت آنلاین سایت های خبری و خبرگزاری ها را رصد کنید.

تالار ششم : قاب تماشا
تالار ششم واقعا تماشایی است اسمش را هم خیلی با مسما انتخاب کرده اند! ” قاب تماشا” . سمت چپ با کاریکاتورهای مشهور ایرانی شروع می شود و با کاریکاتورهای خارجی خاتمه می یابد .هرکدامشان دنیایی حرف دارند برای چشمان تیزبین. سر که برگردانید مبهوت می شوید از دیدن برترین عکس های مطبوعاتی دنیا که علی الظاهر جوائز ارزنده ای نیز کسب کرده اند و در تاریخ مطبوعات جهان ماندگار شده اند.

یادمان روزهای پرافتخار ۸ سال دفاع مقدس
در راهرویی که تو را به تالار هفتم پیوند میدهد صدای تانک و رگبار و گلوله میخکوبت میکند می چرخی جیپ جنگی خاکی را می بینی! بله اینجا یادمان دفاع مقدس است دفتر یادگاری برای اخبار ۸ سال دفاعی جانانه . خبر روزهای آتش و خون روزهای پر افتخار ی که خبر آزاد شدن خرمشهرش روزنامه ای چون خبر جنوب را به چاپ دوباره می کشاند و مردم با گل و شیرینی روزنامه را دست به دست می کردند.

تالار هفتم: نشریات سرزمین کهن فارس
تالار هفتم جایی است برای معرفی نشریات استان فارس سرزمینی که مهر افتخار اولین موزه مطبوعاتی ایران به پیشانی آن نقش بسته است.انگار اولین موزه مطبوعات ایران به احترام خاکی که در آن پا گرفته است یکی از تالارهایش را به نام نشریات فارس آذین بسته است تا به شایستگی و تمام و کمال به معرفی و پاسداشت صاحبان اندیشه و قلم دیار شاعران و نویسندگان نامی همت بگمارد.

تالار هشتم : نشریات بین المللی خبر
و می رسیم به آخرین تالار اینجا برگ زرینی است از تاریخ پر افتخار یک موسسه بین المللی مطبوعاتی که از خطه جنوب ایران پا گرفت و اکنون دایره فعالیت نشریاتش سر ازعرصه های بین المللی در آورده است .اینجا می توان همه نشریات زیر مجموعه موسسه بین المللی خبر را مشاهده کرد از خبر جنوب که پر تیراژترین روزنامه استانی ایران است تا خبر وزرشی و خبر بین الملل و روزنامه بین المللی توریسم که به عنوان تنها روزنامه گردشگری کشوربه سه زبان منتشر می شود و کتاب هفته نگاه پنجشنبه و فصلنامه ادبی بین المللی نوشتا و هفته نامه سیاحت و تجارت و ویژه نامه های شهرستانها و کتاب سال خبر.
یک بعد از ظهر زمستانی و بوی روزنامه های کاهی که در مشامت می ماند و کلماتی که بدرقه ات می کنند . از در موزه بیرو ن می آیی و می روی و وارد خیابان می شوی دلت آنجاست سر برمی گردانی کلام خداوندگار قلم بر پیشانی بلند برج مطبوعاتی موسسه بین المللی خبر می درخشد : “سوگند به قلم و آنچه می نویسند”
چه حرمتی دارد قلم و چه بزرگ و والایند کسانی که برای پاسداشت صاحبان قلم کمر همت بسته اند .