گردشگری و توریسم

مقام لبنانی از احتمال تشکیل دولت جدید تا پایان هفته خبر داد

به گزارش بامداد سه شنبه خبرگزاری آناتولی، علی حسن خلیل وزیر دارایی دولت پیشبرد امور لبنان (مستعفی) و از شخصیت‌های نزدیک به نبیه بری رییس مجلس این کشور در یک مصاحبه تلویزیونی، افزود: در حال حاضر گفت وگویی جدی با «حسان دیاب» نخست وزیر مامور تشکیل کابینه، پیرامون برخی گزینه ها و اسامی جریان دارد و ما روی توزیع وزاتخانه ها و ساختار کلی تشکیل دولت توافق کرده ایم.

وی همچنین خاطرنشان کرد که «دیوید هیل» فرستاده آمریکا به لبنان، در نشست های رسمی مخالفتی درباره معرفی «حسان دیاب» به عنوان نخست وزیر ابراز نکرده است.

مقام لبنانی تاکید کرد که ما به دولت پایبند هستیم و از آن حمایت می کنیم. همچنانکه در موضع ناظر و مراقب عمل خواهیم کرد و اگر این دولت کوتاهی کند در قبال آن، مطالبه گر خواهیم بود و آن را مورد بازخواست قرار خواهیم داد.

وی خاطرنشان کرد که هیچ مانع جدی برای تشکیل دولت جدید وجود ندارد و دیاب گام مهمی در این زمینه برداشته و با مخالفان و موافقان در تماس بوده و دیدگاه ها و پیشنهادها را شنیده است و ما برابر یک فرآیند جدی قرار داریم.

خلیل در عین حال معتقد است که استعفای سعد حریری قانع کننده نبوده است.

دولت جدید قرار است جانشین دولت مستعفی سعد حریری شود که در تاریخ ۲۹ اکتبر (۷ آبان) زیر فشار اعتراض های مردمی استعفا کرد.

میشل عون رییس جمهوری لبنان دو هفته پیش حسان دیاب وزیر سابق آموزش و پرورش و آموزش عالی را مامور تشکیل کابینه کرد.

از ۲۵ مهر ماه تاکنون هزاران کارگر، کارمند، جوانان حزبی و فعالان مدنی، دانشجویان و معلمان دانشگاه ها و مدارس خصوصی و دولتی با تظاهرات و تجمع و تحصن در شهرهای مختلف لبنان خواستار اصلاح ساختار سیاسی، پایان دادن به سوء مدیریت و فساد مقام ها، رفع بیکاری، گرانی و تورم، جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی (لیره) و افزایش حقوق و مزایا، هستند.