گردشگری و توریسم

نخستین کنگره شهدای عشایری کهگیلویه و بویراحمد برگزار می شود

به گزارش ایرنا، سرگرد علی محمدی روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: کنگره ۳۷۶ شهید عشایر کهگیلویه و بویراحمد روز ۱۵ بهمن ماه امسال در مصلی شهر یاسوج برگزار می شود.

وی افزود: در این کنگره برنامه های متنوعی شامل برپایی نمایشگاه دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی، نقاشی با شن توسط فاطمه عابدی (برنده نخست برنامه عصر جدید، سرود محلی و بهره مندی از ظرفیت دیگر هنرمندان استانی و کشوری برگزار خواهد شد.

 فرمانده سپاه عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هدف از برپایی نخستین کنگره شهدای عشایری استان، حفظ ارزش های دفاع مقدس و زنده نگه داشتن یاد شهدا و آشنایی نسل جدید و جوانان با دفاع مقدس است.

سرگرد محمدی از مردم استان کهگیلویه و بویراحمد خواست به طور گسترده و پرشور در این کنگره حضور یابند.

وی ابراز داشت: نخستین کنگره ۳۷۶ شهید عشایر استان از شبکه دنا و برخی شبکه های سراسری پخش مستقیم خواهد شد. 

با اشاره به حماسه ۹ دی، عنوان کرد: امید است همچون سال های گذشته مردم استان به ویژه عشایر در دفاع از نظام و انقلاب حضور چشمگیری داشته باشند.

کهگیلویه و بویراحمد در دوران هشت سال دفاع مقدس یک هزار و ۸۸۰ شهید، ۳۱۷ آزاده و افزون بر ۹ هزار جانباز تقدیم نظام و انقلاب کرده است.

کم سن و سال ترین شهید کهگیلویه و بویراحمد شهید علی پور فرزند عشایر این استان حدود ۱۱  و نیم ساله بوده است.

جمعیت عشایری کهگیلویه و بویراحمد نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر است که ۶۰ هزار نفر از آن ها بسیجی فعال و یا عادی هستند.

این میزان جمعیت از ۶ ایل بومی، ۲ طایفه قشقایی ، ۱۶ تیره ، ۱۸۱ طایفه و بیش از یکهزار و ۱۱۰ تش(اولاد) شکل گرفته است.

این جامعه گرچه کمتر از ۱۲ درصد جمعیت استان را شامل می شوند اما با داشتن یک‌ میلیون رأس دام سبک و سنگین افزون بر ۳۵ درصد صنایع ‌دستی شامل ۱۰ هزار متر مربع انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش این استان را تولید می‌کند.