گردشگری و توریسم

وزیر دفاع ترکیه: مراکز نظارتی خود در ادلب سوریه را تخلیه نمی کنیم

به گزارش امروز (یکشنبه) خبرگزاری آناتولی، خلوصی آکار این سخنان را در جلسه‌ای که با ژنرال یاشار گولر فرمانده ارتش و فرماندهان نیروی هوایی، زمینی، دریایی و ژاندارمری ترکیه در استان هاتای در مرز سوریه تشکیل شده بود بر زبان آورد.

آکار در این جلسه درباره تحولات شمال سوریه گفت: نیروهای ما در پایگاه‌های نظارتی در حالت آماده‌باش هستند. اگر به هر شکلی حمله یا تیراندازی تحریک‌آمیزی (علیه این پایگاه ها) صورت بگیرد، بدون تردید واکنش متقابل انجام خواهیم داد.

وی با اشاره به توافق آنکارا-مسکو درباره ادلب، از روسیه خواست تا به تعهدات خود پایبند باشد و افزود: هرگز ۱۲ مرکز دیده‌بانی خود در ادلب را که نیروهای ما برای برقراری آتش بس در آنجا فعالیت دارند تخلیه نخواهیم کرد.

خلوصی آکار درباره طرح اعزام نیروی نظامی به لیبی نیز اظهار داشت: ارتش ما برای دفاع از حقوق و منافع کشورمان در هر جایی که لازم باشد؛ در داخل و خارج، آماده انجام ماموریت است.

وزیر دفاع ملی و فرماندهان ارتش ترکیه پس از این نشست، از یگان‌های مستقر در نقطه صفر مرزی با سوریه بازدید کردند.

پیشروی نیروهای ارتش سوریه به سمت محور جنوبی ادلب در روزهای اخیر ترکیه را به تکاپو واداشته است.

نیروهای ارتش سوریه، برج دیده بانی ترکیه در شهرک “صرمان” را که بزرگ ترین برج دیده بانی آن از بین ۱۲ برج در شمال سوریه به شمار می آید، تحت محاصره خود در آورده است.

صرمان دومین برج دیده بانی نیروهای ترک در شمال سوریه است که در محاصره ارتش سوریه قرار می گیرد؛ در تابستان گذشته نیز برج دیده بانی ارتش ترکیه در “مورک”  تحت محاصره ارتش سوریه قرار گرفت.

در این میان یک هیات بلندپایه ترک عازم مسکو پایتخت روسیه شد تا در آنجا روند تحولات نظامی جاری در ادلب را با مسئولان روس مورد بحث و بررسی قرار دهد آن هم در حالی که ولید المعلم وزیر خارجه سوریه نیز در مسکو به سر می برد، بنابر این  مشخص نیست آیا حضور همزمان هیات های سوری و ترکی در مسکو تصادفی است یا اینکه روسیه مقدمات دیدار مستقیم بین دیپلمات های دو کشور را فراهم کرده است.