گردشگری و توریسم

نقشه راه سودان و شورشیان برای پایان دادن به درگیری‌های دارفور

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پایان دادن به درگیری‌ها، بازگشت آوارگان و پناهندگان به موطن خود، تقسیم قدرت و ادغام نیروهای مسلح شورشی در ارتش ملی سودان از جمله مسائلی است که باید در نقشه راه، مورد مذاکره طرف‌های درگیر قرار گیرد.

این مذاکرات در زمان حاضر در “جوبا” پایتخت سودان جنوبی جریان دارد. 
“احمد محمد” نماینده “جبهه انقلابی سودان” به خبرگزاری فرانسه گفت: توافق در مورد نقشه راه، گام بسیار مهمی است که نقش زیادی در برقراری صلح پایدار در دارفور خواهد داشت.
جبهه انقلابی سودان، ائتلافی مرکب از ۹ جنبش شورشی است که در حال مذاکره با دولت خارطوم در جوبا است.
محمد تأکید کرد، نقشه راه موجب می‌شود که دولت انتقالی سودان بدون هیچ گونه تنش و مانعی به راه خود ادامه دهد.
نماینده جبهه انقلابی سودان دولت مخلوع “عمر البشیر” را مسؤول عدم موفقیت طرفین برای برقراری صلح پایدار در منطقه دارفور دانست و افزود: دولت پیشین آمادگی نداشت که برای پایان دادن به این درگیری‌ها تصمیمات راهبردی اتخاذ کند.
از سوی دیگر ژنرال “شمس الدین کباشی” نماینده دولت خارطوم در این مذاکرات گفت، مقام‌های دولتی تلاش می‌کنند، مسائل دارفور حل شود، همچنین صلح و ثبات نه تنها در این استان، بلکه در تمام مناطق سودان برقرار گردد.
مذاکرات صلح سودان میان طرف‌های درگیر از آگوست (مرداد/ شهریور) گذشته در جوبای سودان جنوبی آغاز شده است.
این مذاکرات بار دیگر از دو هفته پیش میان دولت خارطوم و ائتلاف گروه‌های مسلح از سر گرفته شد و دو طرف تلاش دارند علاوه بر پایان دادن به درگیری‌ها در دارفور، جنگ در دو منطقه دیگر سودان یعنی “نیل آبی” و “کردفان” نیز پایان یابد.
میانجی‌گران بین المللی امیدوارند که دو طرف در ماه فوریه (بهمن/ اسفندماه) در مورد برقراری صلح به توافق برسند.
دولت انتقالی سودان به ریاست “عبدالله حمدوک” وعده داده است که بتواند صلح و امنیت را در استان دارفور برقرار کند، منطقه‌ای که از سال ۲۰۰۳ و بدنبال درگیری میان شورشیان و دولت مرکزی منتشنج است.
درگیری‌ها در استان دارفور سودان علاوه بر اینکه ۳۰۰ هزار کشته برجای گذاشته، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را نیز آواره کرده است.