گردشگری و توریسم

دیپلمات چینی: تهران و پکن با کمک یکدیگر مشکلات پیش رو را حل می کنند

«لیو جین تانگ» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا با انتقاد از یکجانبه گرایی آمریکا علیه تهران و پکن افزود: دو کشور اکنون نیز با هم به دنبال صلح، امنیت و سعادت مردم مردم خود و جهان هستند و در این مسیر گام بر می دارند.

سفیر پیشین چین در تهران اظهار کرد ایران یک کشور سر آمد است و خدمت بزرگی به تمدن و تاریخ بشریت کرده است و همواره هم رابطه خوب و دوستانه با چین داشته است.

رییس انجمن دوستی چین و اعراب با اشاره به بهره مندی دو کشور ایران و چین از روابط خوب با یکدیگر در طول تاریخ، اظهار کرد دو کشور در دوران سلسله تانگ روابط پر رونقی داشته اند و این روابط از آن زمان تا کنون حفظ شده است.

سفیر سابق چین در ایران که در کشورهای لبنان، اردن، سوریه و مصر نیز به عنوان سفیر خدمت کرده است با اشاره به اثر پذیری دو تمدن ایران و چین از یکدیگر اظهار کرد بررسی هزاران سکه باستانی کشف شده در چین نشان می دهد که ۹۰ درصد این سکه ها مربوط به دوران ساسانیان ایران است این کشف گواهی موثقی است بر اینکه دو کشور از قدیم از طریق جاده ابریشم باستانی با یکدیگر در ارتباط بوده اند.

لیو با اشاره به طرح «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین برای احیا راه ابریشم قدیم در قالب «یک کمربند یک جاده»  گفت: این طرح فرصتی برای ایجاد روابط دوستانه میان ملت ها است تا این کشورها بتوانند از همه راه ها و ظرفیت های موجود یکدیگر استفاده کنند.

نائب رییس انجمن دوستی چین و ایران از ایران شناسی به عنوان کلید طلایی باز کردن روابط دوستی مردم ایران با کشورهای دیگر نام برد و گفت: اگرچه دو کشور روابط خوبی با یکدیگر دارند اما نیاز است که مردم دو کشور بیشتر یکدیگر را بگیرند.

این دیپلمات چینی که ۵ سال در تهران نمایندگی کشورش را به عهده داشته است به تحولات بزرگ ایران در ۴۰ سال بعد از انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: «استقلال»، «عزت و اعتماد به نفس» که با «زحمتکشی، مهربانی و بخشندگی» به دست آمده است از مهمترین مشخصه های کنونی ایران است.